یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با همدلی: استیضاح روحانی جنگ روانی اصول‌گرایان تندرو است

همدلی| این روزها اصول‌گرایان در پوست خود نمی‌گنجند و هر چه به انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه نزدیک می‌شویم، امیدواری آنها برای پیروزی بیشتر می‌شود.
تاجایی‌که محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، در نشست فصلی این حزب گفته است: «زمینه و فضای رای اصول‌گرایان در جامعه فراهم است و باید با ائتلاف در جریان اصول‌گرایی رای مردم را در انتخابات مجلس به دست آوریم.» در این میان با توجه به ضعف عملکرد دولت روحانی در بخش‌های اقتصادی و سیاسی، جریان اصلاح‌طلب کار بسیار سختی در انتخابات مجلس دارد و به همین دلیل برخی اعتقاد دارند پیروز انتخابات اصول‌گرایان خواهند بود. حتی تعدادی از چهره‌های جریان اصلاح‌طلب هم بر پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات آتی صحه گذاشتند. صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در این باره گفته است:«سود اصلی در بحث دولت را اصول‌گرایان بردند. اصلاً اصول‌گرایان نیازی نیست که کاری انجام دهند، برای اینکه اصول‌گرایان در انتخابات سال آینده ۹۸ مجلس را خیلی راحت به دست خواهند آورد.»
از دیگر سو جریان اصول‌گرا امسال با چهره‌های جوان و تندرویی پا به عرصه انتخابات گذاشته که پیشاپیش خود را پیروز انتخابات می‌دانند و با این وعده که یکی از برنامه‌ها و کارهای اصلی آنها بعد از پیروزی در مجلس استیضاح حسن روحانی از ریاست جمهوری است، اما این پیروزی چقدر ممکن است و آیا آنها می‌توانند روحانی را استیضاح کنند؟ اصول‌گراها از حالا به پیشواز این مانیفست رفته‌اند و حتی سخن از استعفای روحانی را به میان آورده‌اند، سخنی که از سوی سخنگوی دولت دیروز تکذیب شد.
حسین کمالی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب اسلامی کار در گفت‌وگو با «همدلی» در این باره می‌گوید: اینکه اصول‌گرایان بخواهند رئیس جمهور را استیضاح کنند یا از او سوال کنند یا او را کنار بگذارند، جزو حقوق نمایندگان است و مشکلی در این زمینه نیست. اما اینکه اصول‌گراها فکر می‌کنند که در انتخابات آینده مجلس برنده خواهند شد، در حقیقت یک جنگ روانی است که آنها شروع کرده‌اند و آن را به جامعه القا می‌کنند.


کمالی توضیح می‌دهد: آنها از همین الان در این توهم هستند که برنده انتخاباتند در حالی که در عرصه سیاست هیچ چیزی معلوم نیست. من فکر می‌کنم اگر قرار باشد که اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات آینده برنده شوند باید یک گزارشی از عملکرد خودشان در مجلس فعلی به مردم ارائه بدهند.
او در مورد اینکه اصلاح‌طلبان چگونه با این شرایط مواجهه داشته باشند، توضیح می‌دهد: این مجلس اکثریتش دست اصول‌گراها بوده است و مجلس در اختیار آنها بوده است؛ اینکه اگر مجلس ناکارآمد بوده است هر مشکلی داشته است، این در حقیقت برمی‌گردد به مجموعه اصول‌گراها. همین الان هم اصول‌گراها اگر بخواهند می‌توانند رئیس‌جمهور را استیضاح کنند و نیازی ندارند که منتظر آینده باشند. اما این که بخواهند این را به یک شکلی نشان دهند که انگار آنها روی کار می‌آیند و رئیس جمهور را به عنوان کسی که کارش را درست انجام نداده است، استیضاح می‌کنند، هم اکنون می‌توانند این کار انجام دهند؛چون همین الان هم در کثریت هستند.
کمالی می‌گوید: شما چنین باوری را باید برهم بزنید و این موضوع را نپذیرید. چرا که این صرفا یک جنگ روانی است و دارند به جامعه این موضوع را القا می‌کنند که اصلاح‌طلب‌ها شکست خورده‌اند و پیروز انتخابات مجلس هستیم. این در حالی است که آنها اکنون باید در مجلس به مردم پاسخ دهند که آیا این مجلس اساسا کارآ بوده است یا خیر؟ و اگر کارآ نبوده است چرا؟ شما با پرداختن به این سوال دارید بر این اشتباه مهر تایید می‌زنید.
رئیس جمهور خاستگاهی اصول‌گرایانه دارد
او در پاسخ به این سوال که چقدر فکر می‌کنید این مسئله جدی است و چقدر این طیف تندرو در این کار موفق خواهند شد، پاسخ می‌دهد: من تصور می‌کنم که آنها این کار را نخواهند کرد و به سمت استیضاح رئیس جمهور پیش نخواهند رفت؛ چرا که رئیس جمهور با مجموعه اصول‌گراها بیگانه نیست و اگر ریزبین باشیم می‌بینیم که رئیس جمهور از همین مجموعه آمده و خاستگاهی اصول‌گرایانه دارد. اگر اصلاح‌طلب‌ها در انتخاب خودشان در بین اصول‌گرایان، به یک اصول‌گرای معتدل توجه بیشتری کردند به معنای این نیست که آقای روحانی با این طیف فاصله بسیار زیادی دارد و آنها می‌توانند گزینه بهتری از ایشان داشته باشند.
او در مورد اینکه طیف تندرو در حال حاضر و در وضعیت سیاسی کنونی کشور چه آسیبی می‌توانند بزنند، می‌گوید: در کل تندروی در هر نظام سیاسی و در هر جناحی نتیجه‌ای ندارد و طبیعتا لطمه می‌زند. تندروی یعنی خارج شدن از اعتدال که ثبات اجتماعی و سیاسی را برهم می‌زند.
کمالی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی چه توصیه‌ای به اصلاح‌طلبان در مواجهه با چنین رویکردهایی دارید، پاسخ می‌دهد: یک رفتار منطقی و یک رفتار عاقلانه و شفافیت و صحبت با مردم و تشریح شرایط اجتماعی و سیاسی برای مردم.