بازگشت عادل با«كلاسيكو»

آرمان ملي- حميد شجاعي: هرچه چهره‌هاي ورزشي، فرهنگي، هنري و... به تحريم تلويزيون مي‌پردازند بازار برنامه‌ها در تلويزيون‌هاي اينترنتي داغ‌تر مي‌شود. در برهوت نبود چهره‌هاي تاثيرگذار و برنامه‌هاي مخاطب‌آور مزدک ميرزايي در ايران اينترنشنال است و عادل فردوسي‌پور پس از 9 ماه دوري از نود اين بار با ساخت کلاسيکو مخصوص دربي مشهور اسپانيا به خانه‌هاي مردم آمده تا ياد دوشنبه‌هاي نود همراه با عادل را زنده کند. حضور چهره‌هاي مطرح و محبوب مردم و البته تحريم کننده تلويزيون در اين برنامه نيز باعث جذابيت بيشتر اين برنامه شده است. فردوسي‌پور نشان داده هر زمان که براي ساخت برنامه‌اي پيش قدم شده موفق بوده و اکنون نيز که خلأ نود به قول معروف بدجور توي ذوق مردم مي‌زند او مي‌خواهد با کلاسيکو نشان دهد که همچنان يگانه روزگار است و تمام نشدني. بايد ديد که اين روند ادامه‌دار خواهد بود يا روند امور به نحو ديگري سامان خواهد يافت.
از تحريم تلويزيون تا تلويزيون‌هاي اينترنتي
تاکنون بارها گفته شده که صداوسيما تخصص عجيب و خارق العاده‌اي در کنار گذاشتن چهره‌هاي محبوب مردم و سرمايه‌هاي خود دارد. امثال رضا رشيد‌پور، فرزاد حسني، محمدعلي يحيوي، محمود شهرياري، عادل فردوسي‌پور، مزدک ميرزايي، مهران مديري و رامبد جوان کساني هستند که هر کدام به تنهايي موجي از مخاطبان را به سمت تلويزيون مي‌کشاندند، اما هر کدام به نحوي از قاب جادويي فاصله گرفته و در جاي ديگري مشغول به کار شدند. شايد خود علي فروغي مدير شبکه3 نيز تصور نمي‌کرد که با آمدنش بسياري از چهره‌هاي محبوب و برنامه‌هاي جذاب و پر مخاطب از اين شبکه کوچ کنند، اما مديريت غلط، نگاه جناحي و سياسي به ورزش، فرهنگ و هنر و عدم توجه به مخاطب باعث شده که نه تنها شبکه3 که امروز صداو سيما با بحران چهره و مهم‌تر از آن بحران مخاطب مواجه شود. در چنيني شرايطي رفته رفته سلبريتي‌ها و برخي چهره‌هاي ورزشي نيز به تحريم تلويزيون روي آورده‌اند. چنانکه برخي بازيکنان فوتبال نيز حاضر به مصاحبه با دوربين صداوسيما نيستند. يکي از نتايج تنگ‌ نظري‌هاي مديران نيز حضور مزدک ميرزايي در شبکه ايران اينترنشنال است که برنامه هت‌تريک را مي‌سازد و قصد دارد در خلأ حضور نود فردوسي‌پور در خانه‌هاي مردم و عدم اقبال مردم به فوتبال برتر ميثاقي با برنامه جذاب خود جاي نود را پر کند. از طرف ديگر شبکه‌ خانگي و به‌خصوص تلويزيون‌هاي اينترنتي نيز اين فرصت را در اختيار برنامه‌سازان رانده شده از تلويزيون گذاشته‌اند تا بدون چارچوب‌هاي معمول در تلويزيون برنامه‌هايي بسازند که بيش از صداوسيما مخاطب داشته باشد. تجربه «ديد در شب» رضا رشيدپور و مخاطب بالاي آن نشان داد که مردم از برنامه‌هاي خوب و پر محتوا استقبال مي‌کنند. فردوسي‌پور همچنان گزارشگري برنامه فوتبال 120 را در شبکه ورزش بر عهده دارد، اما زمزمه‌هايي هم شنيده شده که وي قصد دارد در تلويزيون‌هاي اينترنتي به فعاليت بپردازد که اين مي‌تواند خبر خوبي براي هواداراني باشد که هر دوشنبه منتظر حضور عادل در خانه‌هايشان بودند.
بازگشت عادل با کلاسيکو


9 ماه وقت لازم بود تا عادل فردوسي‌پور راضي شود پس از 90 به توليد برنامه‌اي مستقل براي تلويزيون‌هاي اينترنتي بپردازد. با اينکه با بي‌مهري‌هاي فراوان او را از خانه خود راندند و بنا بر برخي گفته‌ها حتي اجازه فعاليت در فضاي مجازي را نيز از او سلب کردند، اما عادل اين بار آمد تا نشان دهد هنوز هم مي‌تواند با توليد برنامه‌اي خوش ساخت در جامعه جريان‌سازي کند و به شايعات بي‌اساس پايان دهد. «کلاسيکو» برنامه‌اي بود که از چندي پيش نويد ساخت و پخش آن در شبکه نمايش خانگي داده مي‌شد و سر انجام پس از حرف و حديث‌هاي بسيار اين برنامه که مختص ال‌کلاسيکو يا شهرآورد ميان رئال مادريد و بارسلونا است در شامگاه يکشنبه24 آذر ماه با همکاري مشترک کافه بازار، نماوا، فيليمو و عوامل فوتبال 120 به نمايش درآمد. نقطه عطف اين برنامه حضور چهره‌هاي ممنوع‌التصوير يا تحريم کنندگان تلويزيون است. حضور چهره‌هاي محبوبي چون علي دايي که سال‌هاست با تلويزيون بيگانه است و مصاحبه‌اي نداشته، وريا غفوري کاپيتان تيم استقلال که حاضر به حضور در تلويزيون نيست و با دوربين‌هاي اين رسانه صحبت نمي‌کند و امير مهدي ژوله نويسنده و کمدين محبوب که در تلويزيون ممنوع‌التصوير شده همه نشان مي‌دهد که عادل مي‌خواهد اين بار مخاطبانش را از تلويزيون به تلويزيون‌هاي اينترنتي بکشاند. ايده‌هاي خلاقانه، نوآوري در ساخت و حضور همزمان دختران و پسران هوادار اين دو تيم نشان مي‌دهد که عادل درد جامعه را خوب فهميده و مي‌‌خواهد به اندازه خود در روزهاي تلخ و سرد پاييز 98 در جامعه به بهانه بازي رئال‌مادريد و بارسلونا شايد اندکي گرما و شوق را به دل‌هاي هواداران فوتبال بازگرداند. بايد ديد ساخت چنين برنامه‌هايي ادامه‌دار خواهد بود يا فردوسي‌پور تصميمات ديگري در سر دارد.