اکبر ترکان: باید عملکرد رئیسی در قوه قضاییه بررسی شود

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در گفت‌وگویی که با سایت خبری دیده‌بان ایران داشته پیشنهاد داده در سومین مناظره انتخابات که روز جمعه برگزار می‌شود، عملکرد 37 ساله ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه و عملکرد 12ساله محمدباقر قالیباف در شهرداری بررسی شود. ترکان در این گفت و گو به وعده افزایش یارانه‌ها از سوی نامزدهای جمنا اشاره می‌کند و این نگاه را ضدتوسعه عنوان می‌کند. او معتقد است یارانه فقط باید مختص اقشار ضعیف جامعه باشد. ترکان همچنین روش تقسیم جامعه به 96 و 4 درصد که از سوی قالیباف مطرح شده را ادامه روش محمود احمدی نژاد می‌داند که سعی داشت جامعه را به دو قطب فقیر و ثروتمند تبدیل کند. ترکان اضافه می‌کند این مسئله درباره رئیسی ملموس‌تر است و رئیسی رهبری فکری او را همان جریان دولت‌های نهم و دهم می‌داند.
عملکرد رئیسی و قالیباف در قوه قضاییه و شهرداری بررسی شود
ترکان با اشاره به مناظره‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: در دومین مناظره‌ متوجه شدم که مناظره به منازعه تبدیل شده است و روش برخی کاندیداها هم به این صورت است که عملکرد دولت را مورد بحث قرار داده و همه به آن حمله کنند. البته اگر این روش را به عنوان مدلی برای انجام مناظره‌ها، مطرح کنیم، اشکالی ندارد، اما باید پرسید چرا فقط عملکرد دولت را مورد بررسی قرار می‌دهند؟ از این منظر باید عملکرد قوه قضاییه و شهرداری را هم مورد ارزیابی قرار دهیم. او ادامه می‌دهد: یکی از کاندیداها، 37 سال در قوه قضاییه فعالیت داشته، در همه لایه‌های قوه قضاییه تجربه کاری دارد و کارنامه‌اش قابل بررسی است. همچنین باید پرسید که چه کسی بهتر از فردی که 12سال شهردار بوده، برای پاسخگویی به عملکرد شهرداری وجود دارد؟ بنابراین خوب است که در این مناظره‌ها هم عملکرد شهرداری، هم قوه قضاییه و هم دولت را مورد ارزیابی قرار داده و بررسی کنیم که اشخاص در دوره عملکردشان چگونه فعالیت کردند تا مردمی که این مناظره‌ها را می‌بینند، به قضاوت بهتری درباره کاندیداها برسند.
پرداخت یارانه به قشر توانمند ضدتوسعه است


مشاور رئیس جمهور در ادامه به وعده پرداخت یارانه 250هزار تومانی اشاره کرده و گفته که منبعی برای پرداخت این پول وجود ندارد. او معتقد است: نکته اصلی این موضوع به دو تفکری برمی‌گردد که در کشور وجود دارند و روبه‌روی همدیگر هستند. به این ترتیب که یک تفکر توسعه‌ای و دیگری توزیع‌محور است. باید توجه کرد که توسعه با شکل‌گیری سرمایه به وجود می‌آید. یعنی به دنبال تشکیل سرمایه، توسعه ایجاد شده و در توسعه هم ظرفیت‌های اقتصادی کشور، بزرگ‌تر می‌شود. در مقابل تفکر توسعه‌ای، تفکر توزیعی وجود دارد که بر اساس آن هر آنچه سرمایه در کشور شکل گرفته، برای مصرف عموم توزیع می‌شود. او ادامه می‌دهد: بنا به این تعریف پرداخت یارانه به شیوه‌ای که در حال حاضر در کشورمان پرداخت می‌شود، کاری ضد توسعه است. یارانه فقط باید مختص اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه باشد و یارانه دادن به اقشار توانمند، اقدامی بر ضد توسعه است. بنابراین یارانه باید به اشکال مختلف، مختص افراد ضعیف باشد. حال یا به شکل نقدی پرداخت شود و یا به صورت کالایی، مواد غذایی و... در اختیار اقشار و گروه‌های ضعیف قرار گیرد. بر این اساس یارانه خوب است، اما پرداخت آن جهت‌گیری خودش را می‌طلبد و باید به سمت اقشار ضعیف جامعه جهت‌گیری شده باشد. اینکه یارانه را به کل جمعیت جامعه پرداخت کنند، کاری بر ضد توسعه است و باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری‌ها به حداقل برسند. پیش از سال 84 و در طی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، همواره شاهد بودیم که نسبت سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی، بالای 30درصد بوده است و هیچ‌گاه نسبت سرمایه‌گذاری به تولید داخلی به زیر 30درصد نرسیده بود، اما از زمانی که سیاست‌های توزیعی در کشور شکل گرفت، این نسبت کاهش یافت. یعنی سرمایه‌های شکل گرفته را به جای سرمایه‌گذاری، بین اقشار مردم توزیع کردند و در نتیجه نسبت سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی به 18درصد کاهش یافته‌است.
تقسیم بندی قالیباف ادامه دوقطبی‌سازی احمدی‌نژاد است
ترکان در ادامه به تقسیم‌بندی 4درصدی و 96درصدی از سوی قالیباف اشاره کرده و آن را ادامه مشی محمود احمدی‌نژاد خوانده است. به اعتقاد او همه تلاش رئیس قبلی در دولت گذشته این بود که جامعه را به قطب‌های محروم و ثروتمند تبدیل کند و نشان دهد که تضاد اصلی رویارویی بین این دو قطب است. حال نتیجه این کار فرار سرمایه از کشور بود. این کار این بود که هم سرمایه‌های انسانی و هم سرمایه‌های مادی از این کشور فراری داده شدند. بنابراین آقای قالیباف هم ادامه روش رئیس قبلی‌شان را پیش گرفته است. مشاور رئیس جمهور ادامه می‌دهد: از طرفی پایگاه فکری و جناح‌بندی آقای قالیباف و رئیسی ادامه کار رئیس دولت نهم و دهم است. البته این موضوع درباره آقای رئیسی علنی‌تر است، چون تمام تیم دولت نهم و دهم در کنار رئیسی هستند. همچنین اکنون رای رهبر فکری دولت نهم و دهم که از علمای بزرگ قم بودند، آقای رئیسی است و رای رهبری سیاسی دولت نهم و دهم هم که جبهه پایداری بود، آقای رئیسی است. بنابراین ضمن احترام به آقای رئیسی و این تفکر، باید تاکید کرد که رهبری فکری و سیاسی‌شان، همان رهبری دولت نهم و دهم است.
+ رای مردم می‌گوید کدام دستگاه سالم‌تر بوده
اکبر ترکان در بخش دیگری از این گفت و گو می‌گوید: قانون‌فروشی در شهرداری تهران و دوره 12 ساله قالیباف باب شده است به طوری‌که اگر پول بدهید، می‌توانید در کوچه‌های تنگ و باریک، هر نوع ساخت‌وسازی انجام دهید. حال آقای قالیباف هیچ گاه نه به شورای شهر و نه به مردم گزارش نداده است و هیچکس نمی‌تواند درباره شفافیت مالی در شهرداری یک نظر صریح و روشن بدهد. البته نمی‌گویم در دستگاه‌های مختلف فساد نیست، اما به نظرم ما باید سه تصویر را در مقابل مردم بگذاریم؛ یک تصویر از شهرداری، یک تصویر از قوه قضاییه و یک تصویر از دولت؛ مردم بر این اساس بگویند که کدام یک از این دستگاه‌ها از نظر سلامت برتر و بهترند.