خطر تحریم جهانی بیخ گوش ایران

آرمان ملی: کمتر از یک ماه تا پایان فرصت 4ماهه گروه ویژه اقدام مالی مشترک موسوم به FATF به ایران برای تصویب لوایح باقی مانده زمان باقی است. با این حال مجمع تشخیص مصلحت نظام طی 4 ماه گذشته روند مثبتی را در این قضیه پی نگرفته و بیش از آنکه مباحث پیرامون حل و فصل این لوایح و تصویب و اجرای آن باشد در خصوص مشکلات پذیرفتن این لوایح و چرایی آن بوده است. این در حالی است که شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور در ثباتی نسبی بسر می‌برد و هر تکانه‌ای می‌تواند دوباره موج نارضایتی‌ جامعه را بلند کند. از این رو برای حل مشکلات مالی و بانکی با دنیا طی ماه‌های آینده تصویب این لوایح ضروری به‌نظر می‌رسد.
   لزوم پذیرش لوایح FATF
موضوع پذیرش یا عدم پذیرش لوایح FATF از سوی کشورمان امروز به مهم‌ترین مساله‌ای تبدیل شده که تقریبا همه کارشناسان و صاحب نظران داخلی و خارجی در خصوص آن ابراز عقیده می‌کنند. مساله‌ای که دو گروه را مقابل یکدیگر قرار داده است. بخش قابل توجهی از جامعه معتقدند که پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی مشترک امری ضروری است که می‌تواند در راستای کاهش مشکلات کشور بسیار مفید و موثر باشد و نپذیرفتن آن خسارات به مراتب جبران ناپذیری را متوجه ملت و کشور کند. اما در طرف مقابل عده‌‌ای که گویا منافعشان در عدم پیوستن به FATF است به دلایلی از جمله رصد تراکنش‌های بانکی از سوی بیگانگان، بسته شدن مسیرهای دور زدن تحریم‌ها و عدم حمایت از گروه‌های مقاومت، مخالفت خود را با این موضوع ابراز می‌کنند. هر چند زمانی که به بررسی دقیق مخالفت‌های این جریان بپردازیم مشاهده می‌شود دلیل قانع‌کننده‌ای برای مخالفت ابراز نمی‌کنند. برای فهمیدن دقیق این موضوع نیز کافی است بدانیم که روسیه، چین، حزب‌ا... لبنان و... جملگی از سازوکار FATF پیروی می‌کنند. این لوایح بیش از یک سال است که در کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت در رفت و آمد است و تصمیم نهایی تاکنون نسبت به آنها اتخاذ نشده است. این در حالی است که کمتر از یک ماه دیگر به پایان فرصت 4 ماهه گروه اقدام مالی به ایران برای تصویب این لوایح زمان باقی است و اگر تا آن زمان ایران به تصویب این لوایح نپردازد وارد لیست سیاهی خواهد شد که شرایط را از حال فعلی سخت‌تر خواهد کرد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید با رعایت همه جوانب هر چه سریع‌تر این لوایح را به سرانجام برساند.
  پیامدهای نپیوستن بهFATF


مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در رابطه با طولانی شدن روند تصمیم‌گیری درخصوص دو لایحه پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: متاسفانه روند تصمیم‌گیری درخصوص دو کنوانسیون پالرمو و CFT تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گرفت و البته بخشی از مساله هم جنبه فنی دارد. ایرنا نوشت؛ دیاکو حسینی با بیان اینکه سیاست کلی اقتصادی کشور مبتنی بر پیوستن ایران به FATF است، گفت: پیوستن یا نپیوستن ایران به FATF می‌تواند سرنوشت کشور را در عرصه تجاری و مبادلات اقتصاد بین‌المللی به دو شکل متفاوت رقم بزند و متاسفانه مخالفان روند عضویت ایران به FATF، به این مساله توجهی ندارند.این تحلیلگر سیاست خارجی تصریح کرد: ایران می‌تواند پس از پذیرش FATF و عدم ورود به لیست سیاه، همکاری ناقصی در ارائه اطلاعات داشته باشد.این مساله، موضوع و رویه‌ای معمول در همکاری کشورهای مختلف با FATF است. حسینی درباره پیامدهای قرار گرفتن ایران در لیست تحریم‌ها و اعمال شدن اقدامات مقابله‌ای علیه ایران عنوان کرد: هدف ایران در شرایط کنونی باید جلوگیری از بازگشت مجدد ایران به لیست سیاه و اعمال اقدامات مقابله‌ای ۹گانه علیه ایران باشد. وی با بیان اینکه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF تبعات سنگینی برای کشور دارد، تاکید کرد: این تبعات می‌تواند معادل اعمال مکانیزم ماشه و بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران باشد. بنابراین باید متوجه شرایط بود و برای رفع نگرانی‌ها، روش‌های سنجیده و عاقلانه اتخاذ شود تا بتوانیم این حد از فشار را تحمل کنیم.
   نوشتن نامه تاثیرگذار است
یک عضو کمیسیون شوراهای مجلس درباره نامه برخی از نمایندگان مجلس به مقام معظم رهبری درباره FATF اظهارداشت: FATF به بن‌بست رسیده است اما فکر می‌کنم ما حتما نتیجه خواهیم گرفت. قاسم میرزایی نیکو گفت: در جایی که می‌بینیم کشور ضربات متعددی خورده و اگر یک ضربه دیگر بخورد، شرایط سخت‌تر خواهد شد و دشوار می‌توان عواقب آن را جبران کرد، به نظر من مجمع تشخیص مصلحت نظام موظف است، فکری بکند. وی افزود: باید برای مردم توضیح دهند و بگویند به چه دلایلی تصویب این لوایح به مصلحت نیست. مناظره تلویزیونی فایده ندارد؛ ما که نمی‌خواهیم مردم را درباره مسائل تخصصی قانع کنیم‌. نماینده دماوند و فیروزکوه درباره نظر مقام معظم رهبری درباره FATF تصریح کرد: مقام معظم رهبری گفته‌اند یکسری اتفاقات در صورت عدم تصویب رخ خواهد داد و این اتفاقات جزء کوچکی از مسائلی است که ما درباره آن هشدار می‌دهیم. مقام معظم رهبری مساله را به مجمع تشخیص واگذار کرده‌اند این مجمع باید تا فرصت باقیمانده در بهمن ماه تعیین تکلیف کند. عضو فراکسیون امید درخصوص تاثیرات مثبت نوشتن نامه به مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: به هر حال نوشتن نامه در افکار مردم و مجموعه نظام تاثیرگذار است.
   موضع‌گیری جناحی درست نیست
یک استاد حوزه و دانشگاه ورود ائمه جمعه به مسائل تخصصی را نادرست دانست و اظهار داشت: نسبت به مسائل تخصصی ائمه جمعه نباید وارد شوند چون اگر ورود پیدا کنند کار خراب می‌شود و نتیجه مطلوب نخواهد بود. مثلا FATF مساله‌ای است که جنبه اقتصادی دارد. «برنا» نوشت؛ محسن غرویان گفت: ما الان می‌بینیم که متخصصین مسائل اقتصادی مثل رئیس بانک مرکزی می‌آید در مورد آن اظهار نظر می‌کند چون او مستقیما می‌داند که تبعات پذیرش یا عدم پذیرش FATF یا پالرمو و یا CFT چه هست و آنها صبح تا شب کارشان مطالعه همین مسائل است. وی با بیان اینکه مسائل تخصصی را باید به متخصصین واگذار کرد، افزود: این اظهارنظرهای تخصصی را باید به متخصصین امور اقتصادی، بانک مرکزی و مسائل تجارت جهانی و بین‌الملل واگذار کرد و صلاح نیست در نماز جمعه به صورت جناحی مطرح کنیم.