هيات‌هاي نظارت «حذف‌اصلاح‌طلبان»رادنبال نكنند

آرمان ملی- حمید شجاعی: هر اندازه انتخابات مجلس دهم در اسفند 94 برای اصلاح‌طلبان خوش یمن و موفقیت آمیز بود؛ انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 برای آنها پر از تلاطم است. روند اتفافات جامعه بیش از هر جریانی اصلاح‌طلبان را تکان می‌دهد و رویکرد هیأت‌های اجرایی و شاید دیگر بخش‌های نظارتی آنها را در تنگنا قرار می‌دهد. شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان با انتقاد از عملکرد هیات‎های اجرایی انتخابات مجلس یازدهم در رد صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و لزوم پاسخگویی رئیس‌جمهور درخصوص عملکرد هیات اجرایی، اعلام کرده «چنانکه این رویه در هیات‌های نظارت تکرار و یا تشدید شود، نقض آشکار یک انتخابات قانونی، رقابتی و عادلانه است».
 همه چیز در گرو تعیین صلاحیت‌ها
شرایط جامعه، نارضایتی‌های معیشتی و برخی ناکارآمدی‌ها درکنار حوادث آبان‌ماه سطح امید و اعتماد مردم را کاهش داده و باعث شده تا اصلاح‌طلبان شرایط پیچیده‌ای را برای انتخابات پیش رو تجربه کنند. تا پیش از اتفاقات آبان ماه عده‌ای معتقد بودند که می‌توان با گزارش عملکرد و صداقت با مردم سرمایه اجتماعی از دست رفته را تا حدودی بازگرداند، اما پس از این حوادث اخیر حتی خود اصلاح‌طلبان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که بازیابی سرمایه اجتماعی بسیار دشوار و تا حدی غیر ممکن است. با این حال این مسائل باعث نشده که اصلاح‌طلبان کنش انتخاباتی معطوف به انتخابات خود را کنار گذاشته و در انتخابات شرکت نکنند. آنچه مسلم است اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت خواهند کرد، اما تفاوت این دوره با دوره گذشته از این جهت است که ارائه لیست و حمایت از افراد، مشروط به تایید صلاحیت‌ چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب است که اساس لیست اصلاح‌طلبان را تشکیل خواهند داد. از سوی دیگر سازوکار پیشینی یعنی سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان موسوم به «سرا» به قوت خود باقی است و اصلاح‌طلبان باید ببینند که چه کسانی از مراحل نظارتی خواهند گذشت تا پس از آن در قالب سامانه سرا به انتخاب کاندیدا و لیست‌بندی بپردازند. قدر مسلم شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان این بار با کسب تجربه از گذشته می‌تواند تصمیمات بهتری اتخاذ کند تا امیدها به موفقیت اصلاح‌طلبان بیشتر شود و با این حال از اقناع افکار عمومی برای مشارکت در انتخابات نباید غافل بود.
 حذف اصلاح‌طلبان نقض انتخابات مشارکتی


بیست و ششمین جلسه شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان ایران برگزار شد و در آن اعضا درخصوص مسائل مختلف و به‌خصوص انتخابات پیش رو به بحث و گفت‌وگو پرداختند. ایلنا نوشت؛ در این جلسه با اشاره به اینکه فلسفه تشکیل شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان تحقق ائتلاف و انسجام حداکثری اصلاح‌طلبان برای حضور متحد در انتخابات است، تاکید شد که در آستانه انتخابات لازم است از هرگونه اظهارنظری که تلقی چند دستگی در جبهه اصلاحات ایجاد می‌کند، پرهیز شود. بر همین اساس اظهارنظرهای برخی افراد در مقام تحلیلگر و نظایر آن به ویژه درباره انتخابات پیش رو نظر شخصی تلقی می‌شود و موضع رسمی شورای‌عالی در اخبار این شورا و نیز با شکل‌گیری ستاد توسط ستاد مرکزی انعکاس پیدا می‌کند. شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان با انتقاد از عملکرد هیات‎های اجرایی انتخابات مجلس یازدهم در رد صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و لزوم پاسخگویی رئیس‌جمهور درخصوص عملکرد هیات اجرایی، اعلام کرد چنانکه این رویه در هیات‌های نظارت تکرار و یا تشدید شود، نقض آشکار یک انتخابات قانونی، رقابتی و عادلانه است. بر همین مبنا این شورا تأکید می‌کند اگر در حوزه‌های انتخابیه نامزد اصلاح‌طلب با شاخص‌های مد نظر اصلاح‌طلبی حضور نداشته باشد، امکانی برای ارائه فهرست انتخاباتی و یا معرفی کاندیدا وجود نخواهد داشت. چرا که این شورا رویکرد حذفی و غیر قانونی نسبت به کاندیداها را ناقض یک انتخابات آزاد، رقابتی، عادلانه و نیز مشارکت پرشور مردم می‌داند. شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان ضمن ابراز نگرانی نسبت به اظهار نظرهای برخی از مقام‌های نظامی کشور در امر سیاست و انتخابات، این سوگیری‌ها را نقض صریح و آشکار قانون اساسی و فرمایشات صریح امام خمینی(ره) می‌داند که در صورت تکرار و تداوم موجب بی‌اعتمادی مردم به انتخابات و به خصوص نهادهای نظامی کشور می‌شود که در بزنگاه‌های دشوار و سخت باید حافظ منافع ملی و‌ مدافع تمامیت ارضی کشور باشند.
 گزینه سرلیستی
یک فعال سیاسی اصولگرا درباره ادعای بی‌انگیزگی اصلاح‌طلبان برای حضور در رقابت اسفندماه اظهارکرد: هر جریانی که بتواند کارشناسان تبلیغاتی قوی‌تری را به استخدام خود در بیاورد، توفیقاتش در انتخابات بیشتر می‌شود. نامه‌نیوز نوشت؛ عباس سلیمی نمین گفت: از توصیه‌های تاکتیکی کارشناسان تبلیغاتی این است که یک جناح در عین حالی که برای کسب امتیازات بیشتر تلاش می‌کند، باید بتواند خود را نزد افکارعمومی در موقعیت مظلومیت قرار دهد چون در انتخابات هر جناحی در موقعیت مظلومیت قرار بگیرد احساسات اقشاری از جامعه به نفع او برانگیخته می‌شود و آنها براساس همین احساسات عمل خواهند کرد. این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره ثبت نام 114 نفر از نیروهای این جناح برای انتخابات مجلس یادآور شد: برخلاف آنچه اصلاح‌طلبان می‌گویند رغبتی برای حضور در صحنه انتخابات ندارند و دست‌شان برای بستن لیست قوی بسته است، معتقدم آنها کاملا می‌توانند لیست قوی بدهند. سلیمی نمین درباره سرلیست شدن علی مطهری در جناح اصلاحات اظهارکرد: هرچند برخی مواضع آقای مطهری برای جامعه جاذبه دارد، اما اصلاح‌طلبان نمی‌توانند با سرلیستی مطهری فهرست قوی ببندند چون علی مطهری یک شخصیت ثابت قدم نیست؛ گاهی یک قدم به این طرف و گاهی یک قدم به آن طرف بر می‌دارد، بنابراین یک شخصیت وزین سیاسی با انسجام ذهنی و رفتاری نیست. امکان دارد یک شخصیت وزین سیاسی کم‌تحرک باشد ولی می‌توان جهت و مسیر قدم‌های سیاسی او را حدس زد. وی درباره سرلیست احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس تصریح کرد: اخباری که من می‌شنوم بیشتر اصلاح‌طلبان روی نام آقای مجید انصاری کار می‌کنند. او به لحاظ سوابق و تجربیات تاحدی ظرفیت جذب رأی از پایگاه اصلاح‌طلبی دارد و گزینه مناسبی برای جریان اصلاحات به حساب می‌آید اما به پای آقای عارف نمی‌رسد.