بازار داغ انتخاباتی کمک به نیازمندان!

روز گذشته رئيس انجمن مددکاري اجتماعي ايران نسبت به سوءاستفاده احتمالي برخي کانديداهاي انتخابات از مددجويان خيريه‌ها و ساير مراکز ارائه دهنده خدمات اجتماعي هشدار داد و گفت: يکي از موضوعاتي که در حوزه مددکاري اجتماعي همواره مطرح است عدم بهره‌برداري سياسي از گروه‌هاي هدف مرتبط با اين حوزه است، اين کار ظلم در حق کساني است که از مراکز ارائه دهنده خدمات اجتماعي استفاده مي‌کنند، لذا رويه‌اي که معمولا زمان انتخابات اتفاق مي‌افتد مراجعه برخي از کانديداها به اين مراکز براي به اصطلاح «کار خير» است، به طوري‌که اين افراد به اين مراکز مراجعه کرده و ضمن ارائه کمک‌هايي، عکس‌هاي تبليغاتي نيز ثبت مي‌کنند.
خيريه‌ها هوشيار باشند
سيد حسن موسوي با بيان اينکه گاهي اين افراد به روش‌هايي مانند آزادي زندانيان يا کمک به زنان سرپرست خانوار نيز متوسل مي‌شوند که در نفس عمل کار درستي است، اما استفاده از اين گروه‌ها با اهدافي غير از نيت کار خير و به سبب جمع‌آوري راي، کار نادرستي است، به ايسنا اظهار کرد:اين کانديداها به منظور بهره‌برداري از اين افراد وارد ميدان مي‌شوند، انتظار ما اين است که موسسات خيريه‌اي که در اين حوزه فعال هستند، اجازه اين‌گونه بهره‌برداري از افراد تحت پوشش خود را ندهند. از سوي ديگر ما براي حفظ حيثيت و آبروي اين افراد نبايد به منافع سياسي خود اولويت ببخشيم و با انتشار عکس افراد نيازمند و کمک آنها به عنوان يک ابزار براي تحريک احساسات مردم استفاده کنيم. وي ضمن درخواست از مردم براي داشتن هوشياري لازم در مقابل اين دست اقدامات افزود: اين هشدار به معني اين نيست که حوزه اجتماعي بايد در اين دوران سکوت کند، بلکه بايد مطالبات و دغدغه‌هايش را ساماندهي کند. همه نمايندگان اگر دغدغه‌هاي اجتماعي شهرشان را در برنامه‌هايشان بياورند خيلي موثرتر است تا اينکه روي کانديداي خاصي تمرکز کنيم. اگر همه نمايندگان موضوعات اجتماعي را مطرح کنند ديگر اهميتي ندارد که کدام کانديدا از کدام حزب سياسي مدافع اين دغدغه‌هاست.
پول کمک به فقرا از کجاست؟


بحث ورود پول‌هاي کثيف به انتخابات به تازگي با صحبت‌هاي رحماني فضلي وزير کشور و کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان بار ديگر در رسانه ها مطرح شده است و حالا بسياري از کارشناسان سياسي و اجتماعي از پيامدهاي اين موضوع ابراز نگراني مي‌کنند. به عنوان مثال اسماعيل گرامي مقدم سخنگوي حزب اعتماد ملي به ايرنا مي گويد: اگر شاهديم نامزدها از فقر مردم استفاده و با توزيع غذا و کت و شلوار و امثالهم سعي در خريد آرا دارند براي اين است که نظام انتخاباتي ما حزبي و پشتوانه اين نامزدها يک حزب سياسي نيست و کسي از آنها نمي‌پرسد که اين پول‌ها را از کجا آورده‌ايد. وي معتقد است در حوزه اجتماعي نخستين خسارت وحشتناک و ويرانگر ورود اين پول هاي کثيف ايجاد شکاف و فاصله طبقاتي است. در اين روند بدون اين که کاري صورت گيرد و کالايي توليد شود پول توليد مي شود. چون کار و فعاليتي پشتوانه اين پولها نيست دستمزدهاي اين مشاغل بسيار بالاتر از عرف جامعه است که خود باعث افزايش شکاف طبقاتي مي شود. البته موضوع بحث ما اين نيست و آن چه در سوال شما آمد تاثير سياسي ورود پول هاي کثيف به عرصه سياسي است.
فقرا قربانيان فعاليت‌هاي پوپوليستي
هنوز داستان سيب‌زميني‌‌ها و افزايش يارانه نقدي و مستمري در انتخابات رياست جمهوري سال 88 و 84 را مردم فراموش نکرده‌اند. سال‌هاست که آمار دقيقي از جمعيت زير خط فقر و خانوارهايي که توان تامين حداقل‌هاي زندگي را ندارند، منتشر نمي‌‌شود و مسئولان تنها به کلياتي که از بهبود وضعيت خبر مي‌دهند، بسنده مي‌کنند. اما به استناد آمارهاي غيررسمي، دست‌کم حدود 30 ميليون نفر از جمعيت کشور با مسئله فقر دست و پنجه نرم مي‌کنند و اين جمعيت آماري مي‌تواند نقش مهمي در انتخابات پيش روي مجلس داشته باشد. با وجود اينکه بسياري از آنها کانديداهاي خود را به اميد بهبود شرايط زندگي‌شان به مجلس مي‌فرستند و به آنها راي مي دهند، اما در واقعيت بسياري از آنها کوچکترين قدمي را براي قشر فرو دست و ضعيف شهر و جامعه شان بر نمي‌دارند و به قول معروف «وعده‌هاي انتخاباتي» مي‌دهند. از سوي ديگر درشرايط آشفته اقتصادي معمولا تمايل بيشترمردم و به خصوص قشرهاي آسيب پذير وضعيف‌تر به شعارهاي پوپوليستي افزايش مي‌يابد و بسياري از سياسيون و کانديداها از اين شرايط در راستاي منافع شخصي سوء استفاده مي کنند. سيد مسعود موسوي، عضو هيأت علمي پژوهشکده مطالعات راهبردي درهمين باره مي‌گويد: بيشتر وقت‌ها خطر ظهور پوپوليسم درانتخابات درکشورهايي که از نظام حزبي بي‌بهره‌اند افزايش را دارد. درانتخابات مجلس يازدهم با توجه به ماهيت منطقه‌اي و قومي انتخابات‌، طرح برخي مطالبات پوپوليستي براي جلب آرا از سوي کانديداها از آسيب‌هايي است که مي‌تواند بسيار هزينه ساز باشد. درحال حاضر زمزمه‌هايي از اين گونه بحث‌ها را از سوي برخي افرادي که فعاليت‌هاي انتخاباتي را از هم اکنون کليد زده‌اند مي شنويم. حضور و رشد کانديداتورهاي سلبريتي از ديگر نشانه هاي پوپوليسم درانتخابات مجلس يازدهم است که به نظر مي‌رسد درمجلس يازدهم يکي از پديده هاي انتخاباتي خواهد بود که پيامدهاي خاص خود را نيز به همراه خواهد داشت.