نامزدها را دعوت نكنيد

آرمان ملي - مطهره شفيعي: سخنگوي شوراي نگهبان ديروز گفت: «باگسترش فضاي مجازي و روش‌هاي تبليغات، همه هر روز تبليغات مي‌کنند و ما هم مرتب تذکر مي‌دهيم، حتي به صداوسيما که اين آقاياني را که در برنامه‌هايتان مي‌آوريد داوطلب انتخابات هستند و قانون هم خيلي جزئيات را مشخص نکرده است.» عباسعلي کدخدايي خاطرنشان کرد: «ناظرين بايد تخلفاتي را که اتفاق مي‌افتد گزارش کنند و در اين موارد دفاتر نظارت استاني با توجه به نوع تخلف و در صورت لزوم بايد پرونده را به تهران ارجاع بدهند.» اولين بار نيست که صداوسيما ايفاگر نقش يار دوازدهم است و از عنوان ملي بودن فاصله گرفته است. چند روز قبل يعني 8 دي ماه بود که در پخش مصاحبه يک نماينده مجلس در برنامه «هرچي شما بگين» شبکه اول سيما که اجراي آن را مهران رجبي بر عهده دارد، خبرساز شد. چراکه چهره نماينده حاضر در اين برنامه محو شد و حتي صداي او را هم تغيير دادند! آنطور که در اين برنامه زيرنويس شده چهره و صداي نماينده دعوت شده به دليل احتمال تبليغات براي نماينده مورد نظر در انتخابات مجلس، محو شده است! پس از پخش اين برنامه سوالات زيادي در اذهان شکل گرفت. نخست اينکه قوانين انتخاباتي به‌ويژه ممنوعيت تبليع براي کانديداها با دعوت از آنها در برنامه تلويزيوني معطوف به اين دوره نيست اما صداوسيما دردوره‌هاي گذشته از کانديدايي دعوت نمي‌کرد که شائبه حمايتي مطرح شود و بدتر از آن شخصيت فرد را به شکل نامناسبي مخدوش کنند تا شناسايي نشود بلکه در اين دوره ملاحظاتي براي دعوت مهماني در نظر گرفته نشد که کانديداي ورود به مجلس است! از سوي ديگر اين اقدامات در حالي انجام شد که 23 آبان يک عضو شوراي نظارت بر صداوسيما با اشاره به تشکيل ستاد انتخابات در اين سازمان گفت که طبق قانون کانديداهاي تاييد صلاحيت شده در انتخابات مجلس توسط شوراي نگهبان در ايام تبليغات فرصتي براي استفاده از صداوسيما ندارند! سيداحسان قاضي‌زاده هاشمي، در توضيح اقدامات صداوسيما براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: چندي پيش ستاد انتخابات در سازمان صداوسيما تشکيل شد. صداوسيما بايد به سمت تهيه برنامه‌هاي تبليغاتي براي تهييج مردم جهت حضور و مشارکت بيشتر در انتخابات باشد. وي افزود: طبق قانون موجود کانديداهاي انتخابات مجلس حق استفاده از برنامه‌هاي سازمان براي تبليغ خود را ندارند. در ايام تبليغات تنها افراد و اشخاص مي‌توانند با هدف تشويق مردم براي حضور در انتخابات حضور پيدا کنند. البته مجلس در اصلاح قانون انتخابات موضوعات تبليغات انتخابات مجلس را تغيير داده که کليت اصلاح قانون انتخابات مجلس در شوراي نگهبان تاييد شد به همين دليل در اين دوره همان قانون قبلي ملاک است.
نتيجه عکس همراهي با ياردوازهم
فارغ از تخلفي که صورت گرفته بايد دانست راي مردم به نام کانديدايي به صندوق راي نخواهد رفت که هنوز و پيش از برگزاري انتخابات از ارتباطات مانند حضور در تلويزيون بهره مي‌گيرد. فارغ از ضربه خواسته يا ناخواسته صداوسيما به کانديداي مجلس بايد در نظر داشت آنچه صداوسيما انجام داد توهين به شعور و شخصيت مردم و حتي آن کانديدا است چرا که تا پيش ازاين در نمايش دادن چهره بزهکاران و مجرمان از اينگونه پنهان کردن‌هاي چهره استفاده مي‌شود نه شخصي که شايد بتواند با آراي مردم به بهارستان برود. اين عدول از قانون تنها در حوزه انتخابات مجلس نمايان نشد بلکه انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس خبرگان هم برگزار مي‌شود و شايد صداوسيما حق استادي مصباح يزدي براي روساي خود را به عرصه عمل وارد کرد و در همان شب که چهره کانديداي مجلس را پوشاند و صدايش را تغيير داد، در بخش‌هاي خبري صداوسيما تصوير آيت‌ا... مصباح يزدي که کانديداي خبرگان مي‌باشد پخش شد.
اتمام حجت رئيس ستاد انتخابات


به غير از سخنگوي شوراي نگهبان، مسئولان ديگر هم به اين اقدام صداوسيما واکنش نشان دادند. رئيس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به اين پرسش که آيا بر عملکرد صداوسيما در زمينه تبليغات زودهنگام به نفع يکي دو داوطلب شناخته شده انتخابات نظارت وجود دارد؟ گفت: «ما بر تبليغات زودرس نظارت داريم. ستاد پيشگيري قوه قضائيه نيز همين وظيفه را دارد. اگر موردي باشد اول تذکر مي‌دهيم و اگر اين تذکر جواب نداد، نهادي که تبليغات را انجام مي‌دهد به مراجع قضايي معرفي مي‌کنيم.» حسام‌الدين آشنا در جايگاه مشاور رئيس‌جمهور هم در دو توئيت جداگانه نوشت: «صداوسيما مراقبت کند؛ ‌تبليغات سياسي براي شخصيت‌هاي ملي با تبليغات تجاري براي محصولاتي مثل عاليس متفاوت است. ‌تجربيات گذشته نشان داده سپردن مديريت تصوير ملي به برخي افراد در صداوسيما ضررش از فايده آن بيشتر است؛ آنها در تخريب چيره‌ دستند ولي براي ساختن چهره‌هاي ملي خير! ‌مجريان سياست‌پيشه از اوج آغاز مي‌کنند تا به مجلس برسند. ابتدا در افق ظاهر‌ مي‌شوند، با گذراندن جامع‌المقدمات به شبکه3 رفته و در سپهر سياسي شناخته مي‌شوند؛ هيچ‌گاه پاسخگو نيستند چرا که همواره ميزبانند و سائل. ‌کمي بعد احساس مسئوليت مي‌کنند و به سوي فتح استصوابي مجلس پيش‌مي‌روند.»
يک بام و دو هواي جام جم
نکته قابل تامل در تلاش اصولگرايان براي توجيه تبليغات انتخاباتي به نفع اين جريان سياسي است چنانکه وزير ارشاد دولت احمدي‌نژاد مدعي مي‌شود: «‌در شرايطي که کشور به استقبال انتخابات مجلس يازدهم مي‌رود تا اينجاي کار تحرک قابل ملاحظه‌اي از صداوسيما در اين عرصه ديده نشده و به نظر مي‌رسد اين رسانه هنوز برنامه‌هاي جدي خود در اين عرصه را آغاز نکرده است!» به نظر مي‌رسد اين اظهارات به سبب آن است که تا حدودي جهت‌گيري‌هاي احتمالي صداوسيما به ضرر اين جريان تمام نشود.