كشمكش كنگره و ترامپ

آرمان ملي: شامگاه 30 خرداد، رئيس‌جمهور آمريکا در واکنش به ساقط کردن پهپاد اين کشور از سوي نيروهاي مسلح ايران، ابتدائا دستور حمله به برخي نقاط در ايران را صادر کرد و سپس به صورت ناگهاني دستور داد که اين حمله متوقف شود. اين رفتار ترامپ که پس از ماه‌ها تنش ميان تهران و واشنگتن صورت گرفت، اطرافيان و مشاوران رئيس‌جمهور ايالات متحده را به شدت نگران کرد؛ چرا که مي‌پنداشتند رفتار دولت آمريکا از سوي جمهوري اسلامي ايران تعبير به ضعف خواهد شد. طي 6 ماه اخير اين مشاوران که فکر مي‌کردند، عدم واکنش ايالات متحده سبب شده تا رفتار ايران براي کاخ سفيد قابل کنترل نباشد، مدام در گوش ترامپ مي‌خواندند که «ما درست مي‌گفتيم» و بايد اقدامي تهاجمي عليه ايران صورت گيرد تا بتوان اين کشور را پاي ميز مذاکره کشاند. به نوشته «سي‌ان‌ان» مايک پمپئو که از موافقان حمله به ايران بوده طي اين مدت کوشيده تا موافقت وزير دفاع و ترامپ را براي ترور سردار سليماني جلب کند. همچنين مايک پنس، معاون رئيس‌جمهور نيز با اين اتفاق موافق بوده اما تلاشي براي جلب موافقت رئيس‌جمهور نکرده است. در نهايت دو شب مانده به حادثه، پمپئو موافقت ترامپ را مي‌گيرد و مسأله را براي اجرا به وزارت دفاع ابلاغ مي‌کند. سرانجام سردار سليماني با حمله پهپادي ترور مي‌شود و جهان در آستانه جنگي بزرگ قرار مي‌گيرد. حال حتي نگراني اين جنگ در کنگره نيز آشکار است. در همين حال رئيس مجلس نمايندگان آمريکا با ارسال نامه‌اي به دموکرات‌هاي کنگره اعلام کرد که مجلس نمايندگان قطعنامه محدوديت اقدامات نظامي رئيس‌جمهور درخصوص ايران را به راي مي‌گذارد. در پي تکرار تهديدات دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا براي هدف قرار دادن نقاطي در ايران نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان آمريکا نامه‌اي به دموکرات‌هاي کنگره ارسال و در آن با لحني شديد تاکيد کرد که هرگونه اقدام نظامي رئيس‌جمهور عليه ايران بايد با اجازه کنگره باشد. وي در اين نامه اعلام کرد که مجلس نمايندگان در هفته جاري قطعنامه اختيارات جنگ براي محدود کردن اقدامات نظامي رئيس‌جمهور درخصوص ايران را در شرايطي که تنش‌ها با اين کشور افزايش يافته است، به راي مي‌گذارد. به گفته پلوسي، اين قطعنامه بر مسئوليت نظارت طولاني مدت کنگره از طريق اين ماموريت تاکيد مي‌کند که در صورت عدم اقدام بيشتر کنگره، خصومت‌هاي نظامي دولت درخصوص ايران ظرف 30 روز متوقف مي‌شود. اين نامه در شرايطي تهيه شده است که دولت آمريکا در حال اعزام چند هزار نيروي بيشتر به خاورميانه پس از حمله هوايي آمريکا به فرمانده سپاه قدس ايران و همراهانش در بغداد است. اين اقدام به تنش‌ها ميان تهران و واشنگتن دامن زده است. دونالد ترامپ در اين روزها حتي تهديد کرده است که مراکز فرهنگي ايران را هدف قرار مي‌دهد. رئيس مجلس نمايندگان آمريکا در نامه خود آورده است: حمله روز جمعه آمريکا به فرودگاه بغداد نامناسب و تحريک‌آميز بود که مقامات ارشد نظامي ايران را هدف قرار داد. اين حمله سربازان، ديپلمات‌ها و ديگر افراد ما را از طريق تشديد جدي تنش‌ها با ايران به خطر انداخته است.
جلسه ناتو براي بحران خاورميانه
سازمان پيمان آتلانتيک شمالي موسوم به ناتو براي بررسي بحران موجود ميان ايالات متحده آمريکا و ايران تشکيل جلسه مي‌دهد. يک سخنگوي ناتو با اعلام اين خبر تصريح کرد که اين نشست فوق‌العاده به دعوت دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالي و براي بررسي اوضاع خاورميانه پس از شهادت سردار سليماني در جريان حمله پهپادي آمريکا برگزار خواهد شد. گفته مي‌شود که ينس استولتنبرگ، دبيرکل ناتو پس از مشورت و رايزني با کشورهاي عضو، خواستار برپايي اين نشست فوق‌العاده شده است. نمايندگان 29 کشور هم‌پيمان در ناتو براي بحث و تبادل نظر در خصوص تحولات روز و بررسي موضوعات مرتبط با منافع مشترک کشورهاي عضو اين پيمان به طور معمول چند بار در هفته در بروکسل گردهم مي‌آيند. نشست فوق‌العاده روز دوشنبه در حالي برگزار مي‌شود که در پي تصويب قطعنامه‌اي در پارلمان عراق، نمايندگان اين کشور خواستار خروج نيروهاي ائتلاف بين‌المللي ضد داعش از کشورشان شده‌اند.
ترامپ قصد خروج از عراق را ندارد


دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا در مسير بازگشت از فلوريدا به واشنگتن در واکنش به مصوبه پارلمان عراق درباره اخراج نيروهاي آمريکايي، عراق را به اعمال تحريم‌هاي گسترده از سوي واشنگتن تهديد کرد. براساس گزارش خبرنگاران آمريکايي، ترامپ گفته ما نيروهايمان را از عراق بيرون خواهيم کشيد اما اول عراق بايد هزينه پايگاه هوايي آمريکا را بپردازد. به دنبال حمله تجاوزکارانه آمريکا به سردار قاسم سليماني و ابومهدي المهندس در نزديکي فرودگاه عراق، نمايندگان پارلمان عراق طرح پايان حضور نظاميان خارجي در خاک کشورشان را مورد تصويب قرار دادند. پيش از اين مورگان اورتاگوس سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در بيانيه‌اي گفته بود: در حالي که واشنگتن منتظر توضيحات بيشتر در زمينه ماهيت قانوني و تاثير قطعنامه پارلمان عراق است، ما قويا از رهبران عراقي مي‌خواهيم که اهميت روابط اقتصادي و امنيتي دو کشور و اهميت حضور ائتلاف براي شکست داعش را مورد بررسي قرار دهند. پايگاه خبري آکسيوس نيز به نقل از دو مقام آمريکايي و يک مقام عراقي گزارش داده که دولت دونالد ترامپ به دنبال متقاعد کردن مقامات عراقي بوده تا جلوي مصوبه پارلمان اين کشور در زمينه اخراج نظاميان خارجي را بگيرد اما لابي واشنگتن ناموفق بوده است. با اين حال عراقي‌ها در تصميم خود مصممند و سخنگوي فرمانده نيروهاي مسلح اين کشور روز يکشنبه از شروع سازوکار عملياتي براي خروج نيروهاي آمريکايي از خاک عراق خبر داد.
پارلمان ايران نيز عليه آمريکا اقدام مي‌کند
جمهوري اسلامي ايران نيز تصميم دارد با اقدام ايالات متحده مقابله کند. در همين راستا طرحي سه فوريتي براي اقدامات آمريکا مطرح شده است. اسدا... عباسي سخنگوي هيأت رئيسه مجلس با اشاره به جلسه هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: تصميم گرفته شد که طرح سه فوريتي براي مقابله با رفتار‌هاي تروريستي آمريکا در صحن علني مجلس بررسي شود. وي افزود: همچنين درباره کم و کيف بررسي بودجه تصميمات لازم اتخاذ شد و قرار است تا زماني که کميسيون تلفيق لايحه بودجه را به صحن علني ارائه نکرده منتظر تصميمات آنها بمانيم. عباسي تصريح کرد: بر اساس قانون کميسيون تلفيق بودجه مي‌تواند دو هفته مدت زمان بررسي بودجه را تمديد کند بر اين اساس امکان دارد آخر دي‌ماه بودجه به صحن علني ارائه شود و در صورت بررسي در صحن بايد به صورت مستمر بررسي‌هاي لازم انجام شود.