سپهبد سليماني نماد وحدت ملي بود؛ نه جناحي

 
 
محمدعلي وکيلي: خون سردار سليماني باعث ترميم گسل‌هاي مختلف کشور مي‌شود
محسن غرويان: سردار سليماني فراجناحي بود


آرمان ملي- حميد شجاعي: تاکنون شاهد بوديم که برخي افراد در جايگاه‌هاي مختلف و در حوزه‌هاي متفاوت که در برخي اوقات جنبه حاکميتي و منافع ملي دارد بعضا رويکردهاي جناحي اتخاذ کرده‌اند،اما شهيد سپهبد حاج قاسم سليماني از آن دسته مسئولان و فرماندهاني بود که به وضوح رويکردهاي فراجناحي داشت و خود را در بازي‌هاي سياسي قرار نمي‌داد. با اين حال برخي جريانات که اندک هم هستند و درزمان حيات اين سردار رشيداسلام نتوانستند وي را در بازي‌هاي سياسي خود دخيل کنند چندروزي است که شهادت ‌سپهبد ‌سليماني را دستمايه بازي‌هاي سياسي خود قرار داده‌اند. اين در حالي است که بسياري از کارشناسان معتقدند شهادت سردار سليماني امروز موجب وحدت، انسجام و يکدلي در جامعه شده و نبايد ازاين مساله براي تفرقه‌افکني در جامعه استفاده کرد.
پرهيز از جناح بازي سياسي
برخي افراد در جايگاه‌هاي مختلف قرار مي‌گيرند که به لحاظ جايگاهي فراجناحي هستند و ديدگاه‌هايشان نسبت به همه امور ملي و فارغ از جناح‌ها و دسته‌بندي‌هاي سياسي است. شهيد سپهبد حاج قاسم سليماني نيز از آن دسته افرادي بود که قائل به خط‌کشي و جناح بازي نبود و همه‌چيز را در خدمت کشور، نظام و منافع ملي مي‌ديد. در همين راستا چندي است که ويدئويي پر بازديد از سخنان اين شهيد والا مقام در خصوص ارتباط با مردم و جامعه در فضاي مجازي مي‌چرخد که شهيد سليماني مي‌گويد: «من و آدم‌هاي خودم. من و رفقاي خودم. من و مريدهاي خودم. اين بي‌حجاب است، اين باحجاب است. اين چپ است، آن راست است، اين اصلاح‌طلب است، او اصولگراست، خب؛ پس چه کسي را مي‌خواهيد حفظ کنيد؟ همان دختر کم‌حجاب دختر من است. دختر ما و شماست. نه دختر خاص من و شما، اما جامعه ماست. فقط رابطه حزب‌اللهي با حزب‌اللهي معنا ندارد. رابطه حزب‌اللهي با کسي که دينش ضعيف‌تر است موضوعيت دارد. جامعه ما خانواده ماست. اين‌ها همه مردم ما هستند. اين‌ها بچه‌هاي ما هستند.» موضع شهيد سليماني در خصوص مذاکرات و توافقات بين‌المللي مثل برجام يا مذاکره با هيأت‌هاي اروپايي نيز موضع نظام بود و هيچ‌گاه موضع جناحي له يا عليه اتخاذ نمي‌کرد. با اين حال هنوز چند روز از به شهادت رسيدن اين سردار مجاهد اسلام به دست آمريکاي جنايتکار نگذشته که برخي رسانه‌هاي دلواپس به مصادره شهيد سليماني و بازي سياسي با خون اين شهيد پرداخته‌اند. در همين راستا کيهان‌نشينان با گره زدن شهادت سپهبد سليماني با لوايح FATF درصددند که از اين فضا استفاده کرده و ماهي خود را صيد کنند. کيهان مي‌نويسد: «ملت انتظار دارد دولت در اسرع وقت اين لوايح را پس بگيرد و مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز براي هميشه اين لوايح را از دستور کار خود خارج کند و به بايگاني بسپارد.» به‌نظر مي‌رسد اينگونه رفتارهاي جناحي و جرياني با شهادت سردار ملي که هيچ تعلق جناحي و جرياني نداشت به‌غايت دور از انصاف و عدالت است. اينکه دلواپسان بخواهند هر مساله‌اي را دستاويز قرار دهند تا مقاصد خود را پيش ببرند اخلاقي و درست نيست. حضور بي‌نظير مردم با هر ديدگاه سياسي، فرهنگي و اجتماعي در تشييع پيکر فرمانده مدافعان حرم نشان داد که نبايد از مسائل و شخصيت‌هاي ملي استفاده‌هاي جناحي کرد. سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني سردار ملي است که از آن تمام مردم با گرايشات مختلف است پس وي را جناحي نکنيد.
اسطوره جهاني
يک نماينده تهران و عضو کميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينکه شهيد سليماني به يک اسطوره تبديل شده است، اظهارداشت: سردار قاسم سليماني از نبوغ منحصر به فردي برخوردار بود و نبوغ و معنويتش او را به اين نقطه از کاريزما رساند که در جهان به يک اسطوره تبديل شود و در آن ترديدي نيست. پارسينه نوشت؛ محمدعلي وکيلي به «پارسينه» گفت: سپهبد سليماني که در چنين شرايطي از دست رفته است، حتما خسارت جبران ناپذيري خواهد بود. بنابراين اينکه کسي بگويد شهادت حاج قاسم سليماني تاثيري در وضعيت ما ندارد، حرف دقيقي نيست. اينکه چنين شخصيتي در چنين وضعيتي از دست برود، قطعا تاثير خواهد داشت. اما خون سردار قاسم سليماني در داخل کشور باعث ترميم گسل‌هاي مختلفي که در جامعه ايجاد شده بود، مي‌شود. وي با بيان اينکه خون قاسم سليماني در رگ آزاديخواهان به جوش خواهد آمد، تاکيد کرد: شايد هيچ بهايي بالاتر از خون قاسم سليماني نمي‌توانست ترميم‌گر گسل‌هايي که در جامعه بوجود آمده است، باشد. در بيرون از جامعه، در صحنه جهاني و به‌خصوص خاورميانه حتما خون قاسم سليماني در رگ آزاديخواهان به جوش خواهد آمد و موجب آگاهي بيشتري نسبت به ماهيت دولت قانون ستيز و تماميت‌خواه آمريکا و همچنين نسبت به خدمتي که قاسم سليماني به جهان کرد، مي‌شود. عضو هيأت رئيسه مجلس افزود: حاج قاسم سليماني از اين به بعد در تيتر اخبار است و باعث مي‌شود که نسل‌ها، پيرامون اقداماتش مطالعه کنند و دريابند که اگر او نبود دامنه حکومت داعش تا بيخ گوش اروپا گسترش پيدا مي‌کرد و دامنه حکومت وحشي داعش تا شبه قاره هند را در بر مي‌گرفت. وکيلي تصريح کرد: دنيا از اين به بعد خواهد فهميد که قاسم سليماني متعلق به ايران نبود. بلکه يک فرشته جهاني و ناجي بشريت از خيانت و از يوغ شوم جريان داعشي- تکفيري بود. بنابراين سردار قاسم‌سليماني تا قبل از شهادتش ناشناخته بود و در حد يک فرمانده ايراني مطرح بود، اما بعد از شهادتش به دليل آشنايي با کارش خواهند فهميد که آمريکايي‌ها يک قهرمان ايراني را از سر راه برنداشتند بلکه که يک اسطوره جهاني و يک ناجي جهاني را برداشتند. بنابراين خونخواهان او بشريت خواهد بود.
سردار سليماني فراجناحي بود
يک استاد حوزه درخصوص رفتار فراجناحي سپهبد سليماني اظهارداشت: اين قهرمان شهيد، فراتراز جريان‌هاي سياسي بود. در سخنراني خود درپي وحدت بود نه تفرقه. انقلابي‌گري را به معناي تفرقه و خط‌کشي نمي‌دانست، بلکه آن را مبناي وحدت قلمداد مي‌کرد.محسن غرويان با بيان اينکه برخي انقلابي‌گري را به تفرقه‌افکني معنا و تفسير مي‌کنند، خاطرنشان کرد:اعمال، رفتار و اظهارات برخي مدعيان انقلابي‌گري به گونه‌اي است که همه را به جان هم بيندازند و ميان مسئولان تفرقه ايجاد کنند.در حالي که سردار سليماني انقلابي بود، تمام زندگي خود را در جبهه‌ها سپري کرد و در حال مبارزه به نفع منافع کشور بود، اما سعي مي‌کرد بين مردم و دولت و مسئولان وحدت ايجاد کند.