خروج آمریکا از عراق عملی می‌شود؟

آرمان ملي: قطعنامه پارلمان عراق مبتني بر خروج هرچه سريع‌تر نيروهاي خارجي از اين کشور در حالي صادر شده است که دونالد ترامپ با افزايش تعداد سربازان نظامي خود در منطقه، بر تداوم راهبردهاي نظامي خود در عراق به منظور مقابله با اقدامات احتمالي ايران عليه آمريکا تاکيد داشته و قصد دارد با پافشاري بر مواضع نظامي خود، در برابر مصوبه پارلمان عراق به مقاومت بپردازد. شايد موضوع حملات هوايي آمريکا به دنبال ترور مقامات نظامي در نزديکي فرودگاه بين‌المللي بغداد که حالا به نام أبومهدي المهندس شناخته مي‌شود، مهم‌ترين دليل پارلمان عراق براي صدور قطعنامه در رابطه با خروج نيروهاي خارجي از اين کشور به حساب مي‌آيد. با اين همه مقامات عراقي پيشتر اين تصميم راگرفته و به دنبال اجراي آن بودند. حملات اخير آمريکا در تاريخ 8 دي ماه به مواضع نيروهاي حشدالشعبي، با افزايش نگراني‌هاي مقامات عراقي از حضور نظامي آمريکا، موضوع خروج را جدي‌تر کرد. پس از اين حادثه، شوراي امنيت ملي عراق در بيانيه‌اي حمله آمريکا به مقر حشدالشعبي را مصادف با در معرض خطرقرار گرفتن امنيت و حاکميت عراق عنوان کرد.
خشم عراق از نقض حاکميت ملي
سخنگوي وزارت امور خارجه عراق حملات مکرر به مقر نيروهاي بسيج مردمي الحشد الشعبي را نقض حاکميت عراق برشمرد و بر لزوم گفت‌وگو با اعضاي ائتلاف بين‌المللي جهت تصميم‌گيري بر سر خروج و يا حضور نيروهاي آمريکايي در عراق تاکيد کرد. در نهايت اقدام تروريستي آمريکا در تاريخ 13 دي ماه روز جمعه که بار ديگر نقض حاکميت کشور عراق تلقي مي‌شد، مقامات عراقي را براي اجراي تصميم خود مصمم‌تر از قبل ساخت. حالا پس از حوادث اخير، مقام‌هاي عراقي در پارلمان اين کشور نقض حاکميت عراق از سوي آمريکا را اقدامي غيرقابل تحمل عنوان کرده و در راستاي حمايت از مواضع ملي‌گرايانه خود از حضور نيروهاي آمريکايي در اين منطقه ابراز نارضايتي کرده و راي به خروج آنها از عراق داده‌‌اند. هم‌اکنون، گروه‌هايي همچون ائتلاف‌الفتح به رياست هادي‌العامري، فراکسيون الصادقون وابسته به گروه شبه نظامي عصائب اهل‌الحق و همه رهبران گروه‌هاي شيعه عراقي بر سر پاک‌سازي کشور از نيروهاي خارجي متفق‌القول هستند. هادي‌العامري به عنوان دومين نيروي سياسي در پارلمان عراق با بي‌فايده برشمردن حضور نظاميان خارجي در عراق، خواستار اتحاد تمام نيروهاي ملي کشور براي خروج نيروهاي آمريکايي از عراق شده است. مقتدي صدر نيز از چند روز پيش آمادگي خود را براي همکاري با گروه‌هاي سياسي رقيب به منظور خروج نيروهاي نظامي آمريکا از عراق اعلام کرده و عادل عبدالمهدي، نخست وزير موقت عراق نيز با هشدار بر اين که حمله هوايي آمريکا مي‌تواند تنش‌ها در منطقه را تشديد و زمينه‌ساز جنگي ويرانگر در عراق، خاورميانه و جهان شود، به ائتلاف موافقان خروج نيروهاي نظامي از بغداد پيوسته و اين تصميم را به نفع هر دو کشور (عراق و آمريکا) عنوان کرده است. اکنون صدور قطعنامه از سوي پارلمان عراق، خشم دونالد ترامپ را از اين تصميم‌ برانگيخته است. گفته مي‌شود پيش از تصويب قطعنامه، مايک پمپئو در چند نوبت با رئيس پارلمان عراق تماس گرفته و خواهان ممانعت از تصويب اين قانون شده است. وي پس از اعلام نهايي قانون پيشنهادي عراق مدعي شد که مردم عراق خواستار حضور نيروهاي آمريکايي در خاک خود هستند و ما هر کاري لازم باشد انجام مي‌دهيم تا نيروهاي آمريکايي را در عراق امن نگه داريم.
مشايعت شهدا روي دست‌ها


عراقي‌ها با حضور در مراسم تشييع پيکر المهندس و سردار سليماني خشم خود را نسبت به اقدام آمريکا به طور علني اعلام کردند. دفتر رياست جمهوري «دونالد ترامپ» نيز فورا نسبت به تصويب اين مصوبه واکنش نشان داده و در اظهار نظري بي‌اساس، آن را نتيجه فشار همسايه عراق يعني ايران توصيف کرده و اين امر را نااميد کننده دانسته است. ترامپ در واکنش بعدي خود به اين مصوبه، مقامات بغداد را به اعمال تحريم‌هايي سنگين تهديد کرده که هيچ‌گاه در گذشته اتفاق نيفتاده‌اند و در برابر آن، تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران ناچيز به نظر مي‌رسد و از آنها خواسته تا در اين تصميم خود تجديد نظر کنند. او عنوان کرده است تا زماني که بغداد هزينه ساخت پايگاه هوايي در اين کشور را به صورت کامل پرداخت نکند، آمريکا قصد خروج نخواهد داشت. به اعتقاد ترامپ اين پايگاه هوايي براي آمريکا ميلياردها دلار هزينه داشته است. در حالي که سال 2011نيروهاي نظامي آمريکا پس از شکست‌هاي پي‌درپي در برابر نيروهاي مقاومت عراق، از خاک عراق خارج شدند، سال 2014 بار ديگر به درخواست مقامات عراقي و به بهانه مبارزه با داعش در راس ائتلافي بين‌المللي وارد کشور عراق شدند. اين در حالي است که گروه تروريستي داعش مدت‌هاست موضوعيت خود را در منطقه از دست داده‌ است. حالا زمان زيادي از حذف داعش با مرگ بغدادي، رهبر اين گروه مي‌گذرد اما آمريکا هنوز در عراق بسر مي‌برد. اصرار ترامپ براي حضور در خاک عراق موجب شد تا دولت عراق سال گذشته به 5 هزار سرباز آمريکايي اجازه دهد در خاک اين کشور بمانند با اين شرط که هيچ‌گونه عمليات نظامي عليه نيروهاي عراقي را انجام ندهند. اواخر فروردين ماه امسال نيز جوي‌هود، کاردار آمريکا در يک کنفرانس خبري در اربيل از آمادگي واشنگتن براي خروج سربازان آمريکايي از خاک عراق خبر داد و گفت: «نيروهاي ما با درخواست دولت عراق در اين کشور هستند و اگر به طور رسمي از ما بخواهند نيروهايمان را خارج مي‌کنيم». حالا اما دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا، موضع ديگري را در برابر قطعنامه عراق مبني بر خروج سربازان خارجي از کشور اتخاذ کرده است و به نظر مي‌رسد تمايلي به خروج نيروهايش از عراق ندارد. هم‌اکنون عمده نيروهاي خارجي مستقر در عراق را سربازان و نظاميان آمريکايي تشکيل مي‌دهند. جدا از بحث حضور سربازان نظامي در منطقه، حمله به مواضع نيروهاي مردمي عراق به همراه نقض تماميت ارضي و حاکميت اين کشور مي‌تواند دلايل خوبي براي توجيه قطعنامه اخير پارلمان عراق عنوان شود.
تاوان خون شهداي مقاومت
سيدحسن نصرا... بيان کرده است، تمام پايگاه‌ها، ناوگان‌ها و هر افسر و سرباز آمريکايي در منطقه بايد تاوان به شهادت رساندن قاسم سليماني را بدهد. در عين حال خبرها از برخورد چند موشک نظامي در روز گذشته به نزديکي سفارت آمريکا حکايت دارد. سفير آمريکا در بغداد احضار شده و سفير اين کشور در افغانستان استعفا داده است و گروه‌هايي همچون حشد‌الشعبي و الکتائب حزب‌ا... شهادت سردار سليماني و المهندس را آغازي بر پايان حضور نيروهاي نظامي در عراق عنوان کرده‌اند. به نظر مي‌رسد امنيت نظاميان آمريکا بيشتر از هر زماني در خطر بوده و در عراق همانند قبل جايي براي ماندن اين نيروها وجود ندارد. جدا از بحث فشارهاي منطقه‌اي براي خروج سربازان نظامي آمريکا از بغداد، در داخل کشور آمريکا نيز برخي از مقامات رسمي مخالف هر گونه اقدام نظامي توسط ترامپ در منطقه و پررنگ شدن حضور نظاميان آمريکايي در عراق هستند. بر اين اساس، مجلس نمايندگان آمريکا نيز به دنبال افزايش تنش ميان ايران و آمريکا، قطعنامه‌اي را مبني بر محدود کردن اقدامات نظامي ترامپ در خاورميانه به راي گذاشته است. نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان آمريکا نيز اعلام کرده است «چنانچه مجوزي از سوي کنگره صادر نشود، خصومت نظامي عليه ايران بايد در مدت 30 روز پايان پيدا کند».