اختصاص 200‌میلیون یورو برای مقابله با آمریکا

روز گذشته مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه خود پس از ترور سردار سلیمانی با صدور بیانیه و تصویب طرحی سه‌فوریتی به این اتفاق واکنش نشان داد. نمایندگان مجلس طرح اصلاح قانون اقدام متقابل را در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان تروریستی به وسیله ایالات متحده آمریکا  تصویب کردند؛ طرحی که به موجب آن اقدام متقابل ایران در برابر آمریکا محسوب می‌شود. در این طرح کل نیروهای نظامی آمریکا و موسسات و نهادهای وابسته به وزارت دفاع تروریست قلمداد شده است. دولت موظف شده ۲۰۰‌میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی برای تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران اختصاص دهد. این طرح که در قالب سه فوریت به تصویب مجلس رسید، بلافاصله مورد بررسی حقوق‌دانان شورای نگهبان قرار گرفت. جلسه علنی مجلس در حال برگزاری بود که دبیر شورای نگهبان در جلسه مجلس حضور یافت. حضور دبیر شورای نگهبان نشان از اهمیت این طرح داشت و علی لاریجانی که برای دقایقی و طبق روال همیشگی ریاست جلسه را به مسعود پزشکیان واگذار کرده بود، مجددا با حضور آیت‌الله جنتی ریاست جلسه را بر عهده گرفت.
ساعتی پس از آن بود که یک عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از تأیید مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره‌ اقدام متقابل علیه آمریکا به وسیله شورای نگهبان خبر داد و گفت که این قانون امروز از طریق رئیس مجلس به رئیس‌جمهوری ابلاغ خواهد شد. احمد امیرآبادی فراهانی اظهار کرد: «جلسه اعضای شورای نگهبان با حضور چهار فقیه و سه حقوق‌دان برگزار شد و مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره‌ طرح سه‌فوریتی اقدام متقابل علیه آمریکا به اتفاق آرا تأیید شد. او ادامه داد: «آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اذن کتبی رهبر معظم انقلاب را برای برداشت ۲۰۰‌میلیون یورو از صندوق توسعه ملی جهت تقویت بنیه دفاعی سپاه قدس اخذ کرده و در حال حاضر این مصوبه به‌عنوان قانون از طریق آقای لاریجانی به رئیس‌جمهوری ابلاغ می‌شود.»
این عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین در توضیح بیشتر طرح مجلس گفت: «علاوه بر اعضای سنتکام که جزو تروریسم‌ها هستند از امروز عوامل وابسته به آنها نیز تروریست خواهند بود و وزارت اطلاعات براساس این قانون مسئول شناسایی آمران و عاملان عملیات تروریستی علیه سپهبد سلیمانی شناخته شد.»
علی لاریجانی، رئیس مجلس، هم درباره مصوبه مجلس در طرح اقدام متقابل ایران در برابر آمریکا گفت: «مجلس یک مصوبه بسیار مهم داشت که پاسخی به رفتار آمریکا بود و منجر به شهادت عظیم‌الشأن حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش شد. لازم بود مجلس به اقدام عاملان این جنایت پاسخ دهد. آنهایی که خودشان اعلام کردند که این تصمیم را گرفته بودند.» لاریجانی تأکید کرد: «بعد از انقلاب این نخستین طرح سه‌فوریتی است که به تصویب مجلس رسیده است، مجلس این اقدام را انجام داد و با صراحت اعلام کرد که همه عاملان و نیروهای نظامی آمریکا جزء تروریست‌ها هستند. هدف آنها این بود که به مقاومت ضربه بزنند. فکر می‌کردند با ترور شهید قاسم سلیمانی به‌عنوان ستون بزرگ مقاومت می‌توانند به جبهه مقاومت لطمه وارد کنند.»


 پس از تصویب سه فوریت یک طرح، مجلس در همان جلسه وارد دستور می‌شود ونیازمند ارجاع به کمیسیون هم نیست. ضمنا هنگامی که طرح و لوایح با قید فوریت در دستور کار مجلس قرار بگیرد قبلا از طرف رئیس مجلس مراتب به اطلاع شورای نگهبان می‌رسد و شورای مزبور باید در این جلسات حضور یابد و نظر خود را بلافاصله پس از آرای مجلس یا حداکثر تا ۲۴ ساعت اظهار کند.
پس از این مصوبه هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب درخواست کردند که انتقام سخت از آمریکا باید مناسب، مستقیم و نظامی باشد و در اسرع وقت اجرایی شود. در بخشی از این بیانیه آمده: «اولا انتقام سخت که حضرت‌عالی در پیام خود به مناسبت شهادت سردار سلیمانی به آن اشاره کردید و این روزها به خواسته عمومی ملت قدرشناس ایران تبدیل شده است، لذا می‌بایست به بلندای قامت این سردار سرافراز ایران و اسلام باشد تا تلخی این پاسخ در خاطره همه بدخواهان به‌ویژه آمریکا، مانع جسارت مجدد به وطن و سربازان وطن شود. ثانیا انتقام سخت باید مناسب، مستقیم و نظامی باشد و در اسرع وقت اجرایی شود، قطعا هیمنه پوشالی آمریکا را متلاشی خواهد کرد و مقامات دولت آمریکا با پوست و گوشت خود مجددا درک خواهند کرد که دوران بزن دررو تمام شده است.»
تغییر رویکرد نسبت به FATF و شکایت از دولت آمریکا هم از دیگر موضوعاتی بود که برخی از نمایندگان مجلس در واکنش به ترور سردار سلیمانی مطرح کردند. سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت که کمیته حقوقی و سیاست خارجی این فراکسیون موظف به پیگیری طرح موضوع شکایت علیه دولت آمریکا به دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) از طریق وزارت امور خارجه و سازمان‌های مردم‌نهاد شد. سعیدی افزود: «امروز فراکسیون امید دو کمیته حقوقی و سیاست خارجی فراکسیون را موظف کرد تا موضوع شکایت علیه دولت آمریکا به دیوان کیفری بین‌المللی را به وزارت خارجه پیشنهاد دهند و این وزارتخانه از طریق ظرفیت‌های موجود در رابطه با عراق آن را پیگیری کند.» از سوی دیگر نصرالله پژمان‌فر، نماینده اصول‌گرای مجلس، با بیان اینکه «آمریکا علیه ما اعلام جنگ کرده است» گفت  مجمع تشخیص برای همیشه لوایح FATF و پالرمو را از دستور خارج کند.