مصادره ممنوع

عبدالله ناصری فعال سیاسی ترور شهید سردار سپهبد سلیمانی در عراق توسط نیروهای آمریکا و به دستور ترامپ موجی عظیم از واکنش‌ها در داخل کشورمان در پی داشت. آن چیزی که در طی این چند روز مشاهده کردیم، حضور یکپارچه مردم ایران برای استقبال از پیکر مطهر سردار سلیمانی بود که نشان از جایگاه والای این سردار کشور  را داشت. مسأله‌ای که باید به تمامی ابعاد آن توجه کرد و جدای از این اتفاق ناگوار باید به این همبستگی و همدلی هم توجه کرد تا بتوانیم مشکلات داخلی را به بهترین شکل ممکن حل کنیم.
هرچند وقایعی اینچنین در طول انقلاب هرازگاهی اتفاق افتاده و زمینه‌های اتحاد ملی را فراهم کرده است، اما باید در ادامه این اتفاق، عوامل نبودانسجام ملی را شناسایی و رفع کرد. این فرصتی طلایی برای انسجام ملی است و نباید با نگاهی جناحی آن را از دست داد. باید تجلی این انسجام در سوگواری و محکومیت ترور سردار سلیمانی را در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی شاهد باشیم. انتخاباتی که می‌تواند در فضایی پرشور و سالم برگزارشود تا انسجامی که حول شخصیت والای سردار سلیمانی شکل گرفته است، حفظ و تقویت شود. گرچه به نظر من با توجه به وضع سیاسی داخلی، این امر بسیار سخت خواهد بود، اما همه باید برای آن تلاش کنیم.
به نظر من در همین راستا باید به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سردار سلیمانی توجه شود. یکی از مهم‌ترین نکات برهم‌زننده انسجام ملی حضور نظامیان در سیاست است. باید به این نکته در ارتباط با سردار سلیمانی توجه کنیم که چرا سردار این‌قدر در بین همه گروه‌های سیاسی چه پوزیسیون و اپوزیسیون محبوب بوده و است. مسأله این است که شهید قاسم سلیمانی به‌عنوان فرمانده نیروی قدس انجام وظیفه کرده است، اما در حوادث سیاسی داخلی در هیچ کجا، دخالت و اظهارنظری از او
نمی‌بینیم.
او شخصیتی تمام‌عیار ملی بود. به این ویژگی سردار سلیمانی باید توجه شود تا به این ترتیب شاهد تداوم انسجام ملی برای سال‌های‌سال باشیم. کانون‌های تصمیم‌ساز کشور هم باید به سمتی بروند که الگوسازی درست و دقیقی از ایشان داشته باشند که مهم‌ترین ویژگی برای تقویت انسجام ملی خواهد بود. وگرنه مسأله‌ای که این روزها شاهد آن هستیم، زودگذر خواهد بود. وقتی از بالاترین ارکان نظام و همه جریان‌های اپوزیسیون داخلی کشور در محکومیت ترور و تجلیل از سردار سلیمانی بیانیه می‌دهند، نشان می‌دهد که سردار سلیمانی را نمی‌توان مصادره به مطلوب کرد و در بلندمدت هم  با تحلیل‌های متفاوت تصویر دیگری از سردار سلیمانی ارایه نشود. برای مثال یکی از مسئولان در صداوسیما تنها نکته‌ای را که برای او جالب بود، برجسته کرده بود که این روند درست نیست. تأکید می‌کنم که بزرگترین صفت سیاسی اخلاقی سردار سلیمانی این بود که وصیت امام(ره) را اجرا کرد. این ویژگی اگر برجسته شود، برای انسجام ملی مهم خواهد بود.