جز همدلی نباشدمان مرهمی دگر

شماره چهارم ایران ماه منتشر شد. چهارمین شماره ایران ماه با نگاه به اتفاقات اندوهگین و رویدادهای مهم دی ماه با تیتر «جز همدلی نباشدمان مرهمی دگر» منتشر شد. این شماره که پس از چهار رخداد ترور و شهادت سردار سلیمانی، تشییع بی‌سابقه او، انتقام ایران از امریکا و نیز سانحه هوایی سقوط هواپیما منتشر می‌شود با دو جلد در روی کیوسک قرار گرفت.
جلد نخست با نگاه به اتفاقات اندوهگین و رویدادهای مهم دی ماه با تیتر «جز همدلی نباشدمان مرهمی دگر» منتشر شد. جلد دوم نیز با تیتر «رسم نمایندگی مردم» منتشر شد.
سرگه بارسقیان در گزارشی خواندنی نوشت که چگونه در یک هفته سیمای سیاسی ایران و منطقه دگرگون شد. در کنار این گزارش، مریم سالاری گزارشگر حوزه دیپلماسی ایران در مطلبی با عنوان شلیک به قلب خاورمیانه به ابعاد سیاسی و اجتماعی و نقش سردار سلیمانی در منطقه پرداخت.
پرونده اصلی این شماره ایران ماه نیز به بررسی جایگاه و نقش نهادهای انتخابی و عملکرد آنها پرداخته که با همین تیتر منتشر شده است. در گفت‌و‌گو با مجیدانصاری «چالش کارآمدی نهاد‌های انتخابی» به بحث گذاشته شده است. عباس عبدی از مجلس پوپولیستی و فقدان نظام حزبی سخن می‌گوید. نقش پارلمان و فرازو فرود آن در کشور را با حسین واله به بحث گذاشتیم. بررسی نظام‌های حقوقی دنیا نیز در گفت‌و‌گو با محمد هاشمی استاد حقوق مطرح شد. روایت محمد رضا باهنر از چرخش نخبگان در پارلمان با تیتر نمایندگان مردم باید حکمرانی بدانند نیز از مطالب خواندنی این شماره ایران ماه است. در این پرونده محمد حسین زارعی درباره تجربه نظام پارلمانی در اروپا و ایران، علی محمد حاضری از چرایی طرح مطالبات فردی و جمعی در پارلمان، محمد علی دستمالی تفاوت‌های پارلمان در ایران و منطقه، مجتبی مقصودی و محمد رضا طالبی‌نژاد از شاخص‌های نمایندگی مطلوب سخن گفته‌اند و... نیز مطالب و گفتار‌هایی دارند. علاوه بر این در صفحات ویژه‌ای تاریخچه پارلمان در ایران نیز منتشر شده است. پرونده رؤیای ایرانی نیز از جمله دیگر مطالب این شماره ایران ماه است. گفت‌و‌گوی اصلی این پرونده با عباس کاظمی جامعه شناس درباره اینکه چگونه می‌توان از بحران‌ها و تنگناهای اجتماعی با یک رؤیای مشترک عبور کرد صورت گرفته است که با تیتر «مردم به مرهم و دلداری نیاز دارند» منتشر شده است.  روایتی از زندگی و جوانی محسن هاشمی و آنچه از پدر به یادگار مانده است گفت‌و‌گوی بخش زندگینامه ایران ماه است. محسن هاشمی می‌گوید: گرایش پدرم میانه روی و اعتدال بود. در کنار این گفت‌و‌گو خاطرات منتشر نشده اکبر هاشمی رفسنجانی در اسفند 1376 نیز قرار گرفته است. اثر بخشی نهاد تصمیم ساز | محمد فاضلی، سرمایه اجتماعی موضوع ملی | بیژن عبدالکریمی، تحول پارادایمی و نسل جدید سیاست ورزی |سلمان صادقی‌زاده، گذار به دولت - ملت |احمد یستانی، آیا وعده‌های روحانی محقق شده است؟ | ابراهیم حاجیانی، انتخابات و امنیت ملی، قدرت نهاد جامعه | محمد باقر تاج‌الدین، سمت و سوی مطالبه‌گری در ایران | سعید معید فر، سیاستگذاری اجتماعی | فرشید یزدانی و... دیگرمقالات و مطالب این شماره است.