خارج از ایران بازی نمی‌کنیم



گروه ورزش / تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر سلب میزبانی از 4 نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا و برگزاری در زمین ثالث، با اعتراض شدید باشگاه‌ها، مدیران ورزش و فوتبال مواجه شد. اعتراضی که باعث شد AFC عقب‌نشینی محسوسی داشته باشد اما باز هم مشکل پابرجاست و اوضاع آن طور پیش نرفته که مدنظر باشگاه‌هاست. دیروز داتو ویندزور جان، دبیرکل AFC در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران، راهکار حل مشکل میزبانی باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان آسیا را اعلام کرد. در بسته پیشنهادی جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا آمده است: «در گام نخست، تیم‌های استقلال و شهرخودرو، پلی‌آف اول خود مقابل نمایندگان کویت و بحرین را در زمین بی‌طرف (به میزبانی قطر) برگزار کنند. در گام دوم نیز تیم‌های ایرانی که در مرحله گروهی حضور دارند، در 3 بازی دور رفت مرحله گروهی به عنوان تیم میهمان در زمین رقبای خود بازی کنند تا بدین شکل مشکل بازی در زمین ایران (در این مقطع زمانی) به نوعی حل شود. پس از این مراحل و در ماه‌های آینده مجدداً درباره میزبانی ایران تصمیم‌گیری خواهد شد. در این صورت اگر با میزبانی ایران در لیگ قهرمانان آسیا موافقت شد، 3 بازی تیم‌های ایرانی در دور برگشت مرحله گروهی در ایران برگزار می‌شود و تیم‌های ایرانی می‌توانند در 3 دیدار متوالی از رقبای خود در خانه پذیرایی کنند. البته این شرایط شامل بازی‌های رودررو با نمایندگان عربستان نمی‌شود.»
طبق نامه  AFC، فدراسیون فوتبال تا پایان وقت اداری دیروز (۳۰ دی - ۲۰ ژانویه) فرصت داشت که با پیشنهاد کنفدراسیون فوتبال آسیا موافقت کند. در غیر این صورت، بازی‌های نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا طبق برنامه از پیش تعیین شده برگزار می‌شود و آنها باید در زمین بی‌طرف میزبان حریفان خود باشند.


در پی ارسال نامه دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا، جلسه‌ای با حضور مسئولان فدراسیون و مدیران عامل باشگاه‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهرخودرو برگزار و پاسخی برای نامه AFC تهیه شد؛ نامه‌ای که حاوی این موارد است: «1- به اطلاع می‌رساند باشگاه‌های ایرانی با این استدلال که هیچ دلیل قانونی برای سلب حق میزبانی آنان وجود ندارد، اعلام می‌کنند به هیچ عنوان میزبانی خود را به هیچ وجه به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی‌کنند. 2- تمامی باشگاه‌های ایرانی حاضر در مسابقات اعلام می‌کنند صرفاً در شرایطی در مسابقات حاضر می‌شوند که کنفدراسیون به صورت رسمی اعلام کند این باشگاه‌ها از رقبای خود داخل سرزمین جمهوری اسلامی میزبانی می‌کنند. 3- در صورت قبول شرایط فوق توسط کنفدراسیون، باشگاه‌های ایرانی صرفاً تغییر زمان برگزاری مسابقات داخل تقویم برگزاری را می‌پذیرند. 4- مدیران عامل باشگاه‌های ایرانی تقاضا دارند در اسرع وقت جلسه‌ای با حضور رئیس و دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار کنند.» با این اوصاف، بسته پیشنهادی جدید هم گرهی از مشکل به وجود آمده باز نکرد و حالا باید دید با توجه به پاسخ مدیران باشگاه‌های ایرانی به کنفدراسیون فوتبال آسیا، AFC خواسته آنها را می‌پذیرد یا طبق نظر خود برنامه‌هایش را اجرا خواهد کرد. هر چند به نظر می‌رسد مذاکره و رایزنی با مسئولان فوتبال آسیا به منظور پیشبرد اهداف فوتبال ایران ادامه خواهد داشت.