وقتی به شرط بنزین 10 هزار تومان می توان وعده یارانه 750 هزار تومانی هم داد وعده های بدون کنتور!

ژوبین صفاری
کارشناسان بارها از وعده های خطرناک اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری سخن گفته اند در مرکز این وعده ها پرداخت یارانه 250 هزار تومانی است که به طور قطع منجر به فاجعه در شاخص های اقتصادی خواهد شد. روز گذشته نیز سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص گفته است: « یارانه ۲۵۰ هزار تومانی، دلار را به ۸۰۰۰ تومان می‌رساند» بدون شک این بالا رفتن قیمت ارز بر کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه آن بی اثر شدن پرداخت 250 هزار تومان کمک کند. فارغ از این که پرداخت این یارانه باید از جیب مردم صورت بگیرد اما به طور قطع موضعاتی مانند تولید و اشتغال را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد. با این رویکرد بی منطق می توان گفت حتی پرداخت مبالغ سنگین تر نیز امکان‌پذیر است. لیلاز در این باره گفته است:« اگر بنزین به لیتری ۱۰ هزار تومان برسد می‌توان ۷۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت کرد. چرا‌ آقای قالیباف می‌خواهد ۲۵۰ هزار تومان یارانه بدهد؟ بنزین را به ۱۰ هزار تومان برساند و به همه ملت ۷۰۰ هزار تومان یارانه بپردازد. اگر قرار باشد با یک تورم لجام گسیخته حرکت کنیم می‌توان یارانه بیشتری پرداخت کرد.» همان طور که حسن روحانی نیز در مناظره اول خود با اشاره به وعده یک میلیون شغل در سال گفت: چرا یک میلیون حالا که وعده می دهیم بگوییم 10 میلیون شغل ایجاد می کنیم. به نظر می رسد نامزدها علیرغم هشدار کارشناسان و همین طور مسئولانی مانند علی لاریجانی رئیس مجلس مبنی بر نشدنی بودن این وعده ها باز هم بر مواضع خود پافشاری می کنند.
روز گذشته علی طیب نیا وزیر اقتصاد نیز با اذعان به اینکه ایجاد اشتغال مولد باید بصورت جدی پیگیری و اجرایی شود گفته بود: بی‌تردید پرداخت یارانه نمی‌تواند موجب اشتغال در کشور شود.
پول این وعده ها از کجاست؟


با یک حساب سرانگشتی باید گفت که اگر پول تمام فروش نفت در یک سال را بدون در نظر گرفتن هزینه های جاری دولت و پرداخت حقوق و کار عمرانی بین 80 میلیون ایرانی تقسیم کنیم چیزی بیش از 170 هزار تومان نخواهد شد. وعده یارانه 250 هزار تومانی محقق نخواهد شد مگر با انتشار پول
بی پشتوانه و یا چند برابر کردن حامل های انرژی که البته در هر دو صورت منجر به یک فاجعه و آن تعمیق فقر در کشور خواهد شد. لیلاز در این زمینه می گوید: سال ۸۹ برای پرداخت انواع هزینه جاری از جمله یارانه‌ها مابلغ هنگفت از حساب شرکت‌های مختلف برداشت کردند، حتی از منابع شرکت‌هایی‌که سهامدار خصوصی داشت هم برداشت شد. فراموش نکرده‌ایم که برای پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی حتی شبانه از حساب بانک‌ها پول برداشت کردند. وی افزود: در حالی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان طی پنج تا شش سال گذشته یارانه نقدی دادیم که در تمام این مدت جمع پرداخت‌های عمرانی دولت به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نرسیده است.
بدهکارانی که وعده پول می دهند
شاید نمونه ای از نتایج وعده های داده شده توسط برخی نامزها را بتوان در مدیریت سطح کوچک تر یعنی شهرداری بررسی کرد. محمد باقر قالیباف 12 سال مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده داشت که به گفته رئیس بانک مرکزی یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور است. روز گذشته ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی از 6 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران به بانک ها پرده برداشت و گفت: شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران یکی از عمده‌ترین بدهکاران نظام بانکی هستند که در واقع بخشی از همان 4 درصدی‌های مورد ادعای قالیباف محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به صحبت‌های اخیر یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد فساد در نظام بانکی و زد و بندها در این مجموعه اظهار داشت: اکثر افرادی که در بانک‌ها به فعالیت مشغولند انسان‌های شریفی هستند از آقای قالیباف انتظار می‌رفت که به جای این صحبت‌ها از نظام بانکی قدردانی کند. در حال حاضر شهرداری شش هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است و در صورتی که نظام بانکی مساعدت نمی‌کرد پروژه‌های شهرداری اجرا نمی شد.
تبعات پول ریزی بر سر مردم
درست در مقطع حساس تاریخی کشور که بالاترین درآمدهای نفتی را در کل ادوار فروش نفت داشتیم به جای توسعه تولید یارانه پرداخت شد و اثرات آن تا به امروز هم در اقتصاد کشور مشاهده می شود. مرتضی عمادزاده استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص به «ابتکار» می گوید: فقر علتی است که از نبود تولید و ارزش به وجود می آید. برای مثال شما اگر تلاش کنید که یارانه را از 50 هزار تومان به 200 هزار تومان افزایش دهید اثر کوتاه مدت می گذارد اما باز به دامنه فقر شدت می بخشد. سابقه تمام کشورها نشان می دهد، فقر زمانی کاهش پیدا می‌کند که ایجاد درآمد از مسیر تولید صورت بگیرد.
وی می افزاید: وقتی تولید انجام شود پتانسیل درآمد زایی نهادینه خواهد شد. بنابراین هرگاه منابع به فرصت های خلق ارزش تبدیل شوند گام های موثری جهت از بین بردن فقر است. اما اگر منابع راحت در اختیار مردم قرار بگیرند، هیچ گاه فقر از بین نمی رود. تولید البته شامل کالا و خدمات می شود. صنعت گردشگری، آموزش، بهداشت، بازارهای مالی نیز در مجموعه تولید قرار می گیرند. اگر ما فقط درآمد را توزیع کنیم در کوتاه مدت اثر خواهد داشت و در بلند مدت اثرات مخرب بر اقتصاد خواهد گذاشت. تجربه یارانه نشان داد که ما به هر نفر حدود 50 هزار تومان پرداخت کردیم و در ازای آن 200 هزار تومان از جیب آن ها به واسطه تورم خارج شد.
این استاد دانشگاه، پرداخت یارانه نقدی را به مثابه ریختن پول با بالگرد بر سر مردم شهر دانست و گفت: این شیوه اقتصادی نه در ایران که در هیچ کشور دیگر جواب نمی دهد بنابراین مردم دیدند که پرداخت این یارانه سبب شد تا چند برابر آن از طریق تورم از جیبشان خالی شود. وی ادامه داد: یارانه ها به هیچ قشری به خصوص مردم مستمند کمکی نخواهد کرد چنانچه بیشترین ضربه را به همین قشر می زند.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در همایش کمیته زنان ستاد انتخاباتی‌اش پیروزی را در گرو افزایش مشارکت انتخاباتی دانست وقتی به شرط بنزین 10 هزار تومان می توان وعده یارانه 750 هزار تومانی هم داد وعده های بدون کنتور! تاثیرپذیری ایرانیان خارج از کشور و انتخابات از یکدیگر بررسی شد رای‌های امیدوار دور از خانه سخنگوی دولت در واکنش به تخریب‌های انتخاباتی: با زمین زدن بلندقدها، قدتان بلند نمی‌شود رضا دهکی یک لیست و دو راه به‌همت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ربّنای شجریان ثبت ‌ملی شد دلیل جمع شدن وزرا و نزدیکان دولت‌های نهم و دهم دور کاندیدای اصولگرا چیست؟ رئیسی در حلقه احمدی‌نژادی‌ها لیست نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران اعلام شد 1+21 لیست نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران اعلام شد 1+21 سخنگوی دولت در واکنش به تخریب‌های انتخاباتی: با زمین زدن بلندقدها، قدتان بلند نمی‌شود امانوئل ماکرون و نگاهی به خلاء مدیریتی در ایران