رضا دهکی یک لیست و دو راه

لیست انتخاباتی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای اسلامی شهر تهران شامگاه دیروز بعد از سه چهار روز به تاخیر انداختن منتشر شد. این لیست در شرایطی انتخاب شده است که در روزهای اخیر بحث‌های فراوانی درباره تغییر وضعیت رد و تایید صلاحیت برخی کاندیداهای انتخابات شوراها مطرح بود.
از یک سو چهره‌هایی مثل مرتضی طلایی و عباس جدیدی که صلاحیت آن‌ها رد شده بود، در روزهای اخیر تایید شدند و در مقابل چهره‌هایی مثل عبدالله مومنی نیز رد صلاحیت شده‌اند.
در همین حال، از ساعات اولیه اعلام این لیست، حضور نداشتن برخی چهره‌ها در لیست نهایی اصلاح‌طلبان نیز مورد انتقاد و اعتراض عده‌ای از حامیان اصلاحات قرار گرفت. این در حالی است که به نظر می‌رسد روشن شدن پیش‌شرط‌ها، ملاک‌ها و معیارهای انتخاب چهره‌ها و همچنین سازوکار انتخاب آن‌ها بتواند تا حدی به انتقادها پاسخ دهد. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در وهله اول تلاش کرد که به عنوان پیش شرط بررسی کاندیداها برای حضور در لیست، دو نکته را مد نظر قرار دهد. امضای میثاق‌نامه و نیز اعلام تمایل شخص کاندیدا و ارسال رزومه به دبیرخانه این شورا اولین شرط‌های بررسی کاندیداها برای حضور در لیست بود. این در حالی است که برخی چهره‌هایی که نبودشان در لیست نهایی مورد انتقاد قرار گرفته است، یا اساسا اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شوند، یا علی‌رغم گرایش رفتاری و عملی اصلاح‌طلبی حاضر به امضای میثاق‌نامه نشده‌اند و یا اصلا رزومه خود را برای بررسی در اختیار شورا نگذاشته‌اند. به دنبال این روند، تقسیم‌بندی کرسی‌های شورای شهر به طور تخصصی نیز مطرح شد و شورای عالی تلاش کرده که با توجه به سهمیه‌بندی‌های گوناگونی – مثل سهمیه ویژه برای جوانان، بانوان و تخصص‌های مختلف – که مدنظر بوده است، کاندیداها را غربال کند. در نهایت 42 کاندیدا به جلسه دیروز شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان معرفی شده‌اند که لیست 21 نفره حاصل آن است. به نظر می‌رسد هدف شورا از این سازوکار، در کنار وجود نمایندگانی از گروه‌ها و تخصص‌های مختلف در لیست خود، جلوگیری از ورود چهره‌هایی است که ممکن است تجربه حضور افرادی چون الهه راستگو و تغییر موضع بعد از ورود به شورا را تکرار کنند.
در درجه اول باید پذیرفت که کاندیداهایی که هر فرد در برگه رای خود می‌نویسد، به خود او مربوط است. با این حال نمی‌توان ندیده گرفت که آن چه باعث موفقیت نسبی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم شد، رای دادن به یک لیست واحد بود. در واقع هم سایر کاندیداهای اصلاح‌طلب به نفع یک لیست کنار رفتند و هم مردم «به تمامی هر دو فهرست» اصلاح‌طلبان برای مجالس شورای اسلامی و خبرگان رای دادند. از سوی دیگر عدم پذیرش لیست واحد اصولگرایان از سوی بسیاری از کاندیداهای منتسب به این جناح بود که باعث تقسیم آرای این جریان در تهران و شکست در برابر لیست ائتلافی امید شد. حال در درجه اول دو راه پیش روی کاندیداهاست. آن‌ها می‌توانند به نفع لیست نهایی انصراف دهند و به پیروزی جریان متبوع خود کمک کنند و یا با حضور در صحنه به طور دو جانبه شانس خود و لیست را کاهش دهند. از سوی دیگر رای‌دهندگان نیز می‌توانند به تصمیم شورای عالی سیاستگذاری اعتماد کنند و یا در مقابل لیست خود را برای انتخابات شوراها بنویسند. با این حال ذکر این نکته ضروری است که در صورت رای دادن لیستی، مطالبه‌گری از شورا آسان‌تر خواهد بود و شاید دیگر شاهد اتفاق‌هایی مثل انتخاب چهره‌ای مثل محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار و یا عدم استیضاح وی در ماجرایی مثل حادثه پلاسکو و نیز مسکوت نگه داشتن موضوعاتی همچون املاک نجومی، تحقیق و تفحص از شهرداری و ابهام‌های صورت‌های مالی این نهاد نباشیم و در صورت وقوع چنین مواردی نیز بهانه عدم همراهی کل شورا با خواسته موکلان از اعضای شورا و کارشکنی یک جمع خاص از اعضای شورا گرفته شود. این در حالی است که ناهمگون شدن شورا می‌تواند وقوع تکرار چنین رویدادهایی را امکان‌پذیر سازد. انتخاب با شهروندان است.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در همایش کمیته زنان ستاد انتخاباتی‌اش پیروزی را در گرو افزایش مشارکت انتخاباتی دانست وقتی به شرط بنزین 10 هزار تومان می توان وعده یارانه 750 هزار تومانی هم داد وعده های بدون کنتور! تاثیرپذیری ایرانیان خارج از کشور و انتخابات از یکدیگر بررسی شد رای‌های امیدوار دور از خانه سخنگوی دولت در واکنش به تخریب‌های انتخاباتی: با زمین زدن بلندقدها، قدتان بلند نمی‌شود رضا دهکی یک لیست و دو راه به‌همت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ربّنای شجریان ثبت ‌ملی شد دلیل جمع شدن وزرا و نزدیکان دولت‌های نهم و دهم دور کاندیدای اصولگرا چیست؟ رئیسی در حلقه احمدی‌نژادی‌ها لیست نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران اعلام شد 1+21 لیست نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران اعلام شد 1+21 سخنگوی دولت در واکنش به تخریب‌های انتخاباتی: با زمین زدن بلندقدها، قدتان بلند نمی‌شود امانوئل ماکرون و نگاهی به خلاء مدیریتی در ایران