امانوئل ماکرون و نگاهی به خلاء مدیریتی در ایران

ادیب عربی- روز یکشنبه با مشارکت 74 درصدی فرانسوی ها در انتخابات ریاست جمهوری، امانوئل ماکرون 39 ساله با 65.8 درصد آرا توانست نامزد تندرو رقیب را شکست داده و بر مسند ریاست جمهوری فرانسه تکیه بزند. اینکه تندروها در گوشه ای از دنیا نتوانستند به هدف و مقصد خود نایل شوند، موجبات خوشوقتی و مسرت است، اما موضوع این نوشتار بررسی وضعیت مدیریت کلان در ایران و مقایسه آن با سایر نقاط دنیا است.
امانوئل ماکرون زاده 21 دسامبر 1977 است، معادل 30 آذر 1356. یعنی زمانی که امام خمینی در 14 مهر 1357 وارد پاریس شدند، آقای ماکرون هنوز در قنداق بوده و تولد یک سالگی خود را هنوز جشن نگرفته بود. در همان روزها بوده که حسن روحانی 30 ساله در جمع یاران امام خمینی در پاریس بوده‌اند. اما تنها 39 سال بعد، آقای ماکرون توانستند بر مسند ریاست جمهوری فرانسه و یکی از بزرگترین قدرت های اقتصادی، سیاسی و نظامی اروپا و دنیا بنشینند. در این سو اما آقای روحانی پس از 65 سالگی توانستند این منصب را در ایران به دست آورند. یا با مقایسه ای دیگر، باراک اوباما، چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده در سن 47 سالگی به قدرت رسید. یا وزیر امور خارجه 27 ساله اتریش و بسیاری شاهد و گواه دیگر. از طرفی با نگاهی به 5 نفر دیگر کاندیدای ریاست جمهوری ایران، ملاحظه می شود که به ترتیب آقایان هاشمی طبا با 70، میرسلیم با 69، جهانگیری با 59، رئیسی با 56 و قالیباف با 55 سال سن، همگی اختلاف سنی بیش از 16 سال را با آقای ماکرون دارند. اگرچه سن به تنهایی نمی تواند ملاک و معیار مناسبی برای چنین مقایسه هایی باشد. چه بسا اینکه چرچیل 77 ساله در سال 1951 مجدداً به نخست وزیری بریتانیا رسید و پس از برکناری در سال 1955، تا اواخر عمر 90 ساله خود در عضویت پارلمان آن کشور باقی ماند. اما به هر حال مدیریت کلان در سطح اول کشور چیزی نیست که یک شبه و با دارو و درمان به فردی دیگر منتقل شود یا بتوان برای پر کردن این منصب، از خارج از کشور وارد کرد، لذا آموزش و تربیت این مدیران کاری است که طی سالیان باید انجام گیرد و این چرخه زاینده، به صورت دائمی خروجی های مناسب را به کشور معرفی کند.
اسحاق جهانگیری در صحبت های اخیر خود خاطر نشان کرده است که با رشد و طی مراحل مدیریتی به صورت پلکانی موافق است و ترفیع آسانسوری را قبول ندارد. البته که حرف به جایی است و نگارنده این سطور با آن موافق. اما به راستی آیا در طی 40 سال اخیر، سیستم مدیریتی کشور توانسته است فردی حتی 50 ساله و واجد شرایط رجل سیاسی را تربیت کند؟ اگر آری، چه تعداد افراد توانسته تربیت کند و مهمتر از همه از کدام طیف فکری غالب جامعه (اصولگرایان و اصلاح طلبان) توانسته اند این مراحل مدیریتی را طی طریق کنند. با نگاهی به کاندیداهای موجود، مناصب بالای حکومتی و حتی وزیران کابینه حاضر ملاحظه می شود که همگی از مدیران اولیه نظام و نسل اول انقلاب هستند. این عدم حضور مدیران نسل های بعدی در پست های بالا در سیستم مدیریتی کشور را می توان معلول چند علت دانست. یا سیستم تربیت و ترفیع مدیران ایراد و اشکال دارد، یا توانایی نسل های بعدی در اداره امور به صورت کلی پایین است، یا اعتماد به این نسل و مدیران وجود ندارد، یا عامداً یا سهواً زمینه برای رشد و شکوفایی آنها فراهم نشده، یا اینکه نسل اول انقلاب تمایل به از دست دادن مناصب خود نیستند. نگارنده بر این باور است که سیستم ترفیع و تربیت مدیران و همچنین عدم اعتماد به آنان موجب به وجود آمدن این شکاف شده است هرچند شاید بتوان موارد دیگری را نیز برشمرد. اگر خواهان آن هستیم که کشور با بحران مدیریتی در سطوح کلان و میانی طی چند سال آینده روبرو نشود، توجه جدی به مقوله کادرسازی بیش از پیش نمایان می شود. اگر انتخاب ماکرون هیچ مزیتی برای کشور ما نداشته باشد، حداقل این مزیت را دارد که زنگ خطری را می نوازد برای اینکه طی چند سال آتی به صورت عاجل به فکر رفع این مشکل باشیم و خلاء و شکاف مدیریتی موجود را به عنوان یکی از مسائل و مشکلات مهم، در کنار دیگر مشکلات به حساب آوریم.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در همایش کمیته زنان ستاد انتخاباتی‌اش پیروزی را در گرو افزایش مشارکت انتخاباتی دانست وقتی به شرط بنزین 10 هزار تومان می توان وعده یارانه 750 هزار تومانی هم داد وعده های بدون کنتور! تاثیرپذیری ایرانیان خارج از کشور و انتخابات از یکدیگر بررسی شد رای‌های امیدوار دور از خانه سخنگوی دولت در واکنش به تخریب‌های انتخاباتی: با زمین زدن بلندقدها، قدتان بلند نمی‌شود رضا دهکی یک لیست و دو راه به‌همت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ربّنای شجریان ثبت ‌ملی شد دلیل جمع شدن وزرا و نزدیکان دولت‌های نهم و دهم دور کاندیدای اصولگرا چیست؟ رئیسی در حلقه احمدی‌نژادی‌ها لیست نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران اعلام شد 1+21 لیست نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران اعلام شد 1+21 سخنگوی دولت در واکنش به تخریب‌های انتخاباتی: با زمین زدن بلندقدها، قدتان بلند نمی‌شود امانوئل ماکرون و نگاهی به خلاء مدیریتی در ایران