«ابتکار» تبعات اقصادی ویروس جدید چین را بر اقتصاد ایران بررسی کرد اقتصاد زیر تیغ کرونا؟

کیمیا نجفی
ویروس کرونا اواخر دسامبر 2019 در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و این ماجرا تا جایی پیش رفت که نه‏تنها این شهر، بلکه کل کشور را در شرایط اضطراری قرار داد و به نوعی قرنطینه کرد. در پی این ماجرا، بازارهای جهانی نیز از خود واکنش نشان دادند. افت قیمت انرژی و به خصوص قیمت نفت از جمله واکنش‌هایی بود که در ابتدا نظر رسانه‌ها را به خود جلب کرد. از دیگر مشکلاتی که می‌توان به آن اشاره کرد لغو شدن کلیه سفرهای چینی توسط دولت این کشور بود. با بررسی تاثیراتی که این ویروس در مدتی کوتاه از خود نشان داد می‌توانیم به این نتیجه برسیم که این ویروس می‌تواند یک تهدید جدی برای اقتصاد جهان باشد.
تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایران این روزها به یک دلهره و دغدغه تبدیل شده و این در حالی است که در شرایط فعلی ارتباط ایران با دیگر کشورها همانند سابق نیست. به همین دلیل برخی از صاحب‌نظران بر این باورند که محدود شدن روابط کشور باعث شده است که مسائل بین‌المللی اثر کمتری را بر اقتصاد ما بگذارد. اخیرا مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با تابناک درباره تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایران گفته است: «در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه یا خوشبختانه آن‏قدر ارتباط اقتصادی کشور با دنیا کم شده است که این گونه مسائل بین‌المللی زیاد بر اقتصاد ما تاثیرگذار نیست. اگر اقتصاد ما به مانند همیشه می‌توانست نفت به چین صادر کند این اُفت قیمت انرژی می‌توانست بر اقتصاد ما تاثیرگذار باشد، اما هم اکنون که به دلیل تحریم‌ها صادرات نفت ایران به حداقل ممکن رسیده است در نتیجه می‌توان از تاثیر این اُفت قیمت انرژی (به هر دلیلی) چشم‌پوشی کرد. یک زمانی رکورد فروش نفت روزانه ایران تنها به چین 850 هزار بشکه بود، اما الان در مجموع به همه کشورها روزانه 300 هزار بشکه نفت می‌فروشیم.»
در بخش دیگری از این گزارش رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این پرسش که آیا هم‌اکنون کالای چینی مثلاً یک کالای خوراکی وجود دارد که واردات آن به دلیل شیوع این ویروس متوقف شده باشد، گفت: «خیر ما کالای خوراکی به آن صورت از چین وارد نمی‌کنیم. البته مواد افزودنی و یا یک مقدار خیلی کم بادام‌زمینی شاید در مقاطعی وارد کرده باشیم، الان که کلاً واردات این‌گونه موارد به ایران ممنوع است».


ایران کاملا از ویروس کرونا مصون است؟
مرتضی عزتی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن در بخش‌های مختلف اقتصاد چین و جهان به «ابتکار» گفت: این ویروس همانند ویروس‌ها دیگر یک دوره زمانی دارد. در گذشته ویروسی مشابه با نام سارس شیوع پیدا کرد، پیش از آن نیز آنفلانزای مرغی یا خوکی بود، این ویروس‌ها دائما به وجود می‌آیند و عده‌ای را درگیر خود می‌کنند. البته که آثارشان با یکدیگر متفاوت خواهد بود و شدتی که بر بخش‌های مختلف یک کشور وارد می‌کند به یک اندازه نیست.
وی در ادامه از گسترش علم و ابزارهایی برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف گفت: علم در دنیا به شکلی در حال پیشرفت است که قطعا مانع از گسترش اینگونه بیماری‌ها خواهد بود و ما خواهیم دید که بعد از مدتی این بیماری همانند دیگر بیماری‌ها مهار می‌شود و در نهایت سرکوبی آن را شاهد خواهیم بود.
این کارشناس اقتصادی افزود: قاعدتاً اگر ما دانش و علم بشر را بشناسیم، می‌دانیم که این ویروس هم دوره‌ای دارد که می‌تواند به عده‌ای آسیب‌های جبران‌ناپذیری را وارد کند و پس از گذراندن دوره خاتمه یابد. البته ممکن است که اثر آن برای کل جهان باشد، اما به هر حال این مسئله خاتمه پیدا می‌کند و همه چیز به حالت قبل بازمی‌گردد.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به امکان شیوع این بیماری در ایران اشاره کرد و در این‌باره گفت: ویروس کرونا ممکن است که با هر نقل و انتقالی وارد کشور شود و به این شکل نیست که ما کاملا از این ماجرا مصون باشیم. اما مسئله مهم این است که هر چه رفت‌وآمدها و ارتباطات ما با کشورهایی که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته‌اند و در آن منطقه گسترش یافته است بیشتر باشد طبیعی است که احتمال انتقال ویروس به کشور ما هم افزایش پیدا می‌کند و در مقابل هر چه مراودات ما با خارج از مرزها کمتر باشد احتمال انتقال آن کمتر می‌شود. به عبارتی دیگر وقتی کشوری کاملا قرنطینه باشد ممکن است که هیچ ویروسی به درون مرزهای آن وارد نشود، این روند طبیعی است و نمی‌توان خلاف آن صحبت کردن صحبت کرد.
عزتی همچنین به تاثیر این بیماری بر اقتصاد کشور پرداخت و گفت: هر چه این ویروس در ایران گسترش یابد به همان میزان هم می‌تواند بر روی اقتصاد ما تاثیرگذار باشد، به عبارتی دیگر اگر این بیماری وارد ایران شود به همان اندازه که بر روی اقتصاد چین اثر گذاشت، کشور ما را نیز می‌تواند با دردسر روبه‌رو کند.
وی در ادامه افزود: اگر از زمان شیوع این بیماری وضعیت در کشور چین را بررسی کنیم درمی‌یابیم که از همان ابتدا یک‌سری از بخش‌ها تعطیل شدند و برخی از فعالیت‌ها کاهش پیدا کردند. طبیعی است هر بیماری در هر کشوری که گسترش پیدا کند و اپیدمی شود به تناسب گستردگی که دارد در اقتصاد اثر منفی خواهد گذاشت. اگر این بیماری وارد ایران شود و گسترش پیدا کند طبیعی است که ما را با اثر منفی خود مواجه می‌کند.
این کارشناس اظهار کرد: مسئولان به‏ویژه در بخش بهداشت و بخش‌های که مرتبط با خارج از کشور هستند باید تلاش کنند مانع از انتقال این ویروس به داخل کشور شوند تا ما کمترین اثر منفی را از این بیماری متحمل شویم.
سایر اخبار این روزنامه
جدال توئیتری ظریف و ترامپ تصمیم‌هایت را بر مبنای واقعیت پایه‌گذاری کن ژوبین صفاری بنشانیم «انصاف» مسئولیت زهرایی در جامعه اسلامی «ابتکار» تبعات اقصادی ویروس جدید چین را بر اقتصاد ایران بررسی کرد اقتصاد زیر تیغ کرونا؟ «ابتکار» دلایل و پیامدهای توافق نهایی بریگزیت را بررسی می‌کند فصل جدید مناسبات لندن با اتحادیه اروپا با واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان به مرکز پرورش میگو قشم از یونسکو اخراج می‌شود! مدیرکل هنرهای نمایشی درحاشیه نشست خبری سی و هشتمین دوره جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به «ابتکار»: تورم فعلی در طول 100 سال اخیر در اقتصاد ایران بی‌سابقه است عصر سیاه تورمی سپاه پاسداران علیه سخنان حسن عباسی: برداشت شخصی و خلاف واقع بود مدعیان خالی از معنی پاسخ روحانی به اقدام رئیس قوه قضائیه در صدور بخشنامه در حوزه فضای مجازی این امور مرتبط به شورای عالی فضای مجازی است سخنگوی ستاد انتخابات کشور: نظارت مستمری بر تبلیغات زودرس انتخاباتی وجود دارد معاون وزیر کشور: مسیٔولان برای افزایش رضایتمندی و رفاه مردم تلاش کنند نقد منتقدان نظام مسئولیت زهرایی در جامعه اسلامی