مسئولیت زهرایی در جامعه اسلامی

سیده فاطمه ذوالقدر- حضرت زهرا (سلام‏الله‏علیها) نقش زیادی در پیشبرد مسیر اسلام و تشیع بر عهده داشتند ودرنهایت در راه حمایت از ولایت و امامت به شهادت رسیدند. این بانوی بزرگ اسلام، اسوه‏ای بی‏نظیر برای افراد هستند. عمر کوتاه ایشان مانع از آن نشد تا ظرفیت‏های انبوه زندگی دینی در پرتو قرآن و سنت و درون‏مایه‏های شخصیتی خود را نمایان کند. آن حضرت در ابعاد و عرصه‏های مختلف سبک زندگی مبتنی بر اصیل‏ترین باورها و ارزش‏ها را از خود بروز داده‏اند و این از مباهات شریعت است که چنین انسان‏های کاملی پیشروِ آن هستند که الگو بودن‏شان و امکان طراحی سبک زندگی‏شان برای ارائه به افراد، جامع است. در مطالعه‏ زندگی حضرت زهرا، هیچ‏کس ابعاد اسـوه بـودن ایشان را محدود به چند بخش نکرده است؛ چراکه همه ظرفیت‏هایی را که یک انسان کامل می‏توانسته بروز دهد، حضرت زهرای مرضیه در خود داشتند. زوایای مختلف زندگی فاطمه زهرا (سلام‏الله‏علیها) برای همه انسان‏ها شاخص و برنامه مشخص دارد.
در جامعه امروزی می‏بایست همچنان با الگو قراردادن آن حضرت، در مواجهه و برخورد با پدیده‏های پیرامون خود، معقول و با درایت عمل کنیم و از نهی شدن و ارعاب معاندان، واهمه نداشته باشیم و دارای شـهامت و قدرت مواجهه با معضلاتی که در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی پدید می‏‏آیند، باشیم.
درسایه بهره‏مندی از چنین الگوهایی که منفعت و رضایت مردم به خصوص اقشار ضعیف، همواره بر زندگی و منافع شخصی‏شان ارجح بود، انقلاب اسلامی، می‏بایست به دنبال احقاق حقوق گروه‏های گسترده مردمی و اقشار مختلف باشد، چنانچه تا کنون نیز سعی بر این بوده است. در این برهه حساس، در راستای تثبیت و ارتقای ارزش‏های انقلاب باید روش‏های مدیریت را با در نظر گرفتن نیازها و سلایق مردم به خوبی هماهنگ کرد تا اثربخشی بهینه فعالیت‏ها حاصل شود و کاستی‏ها و نقایص به حداقل ممکن برسد و این امر مستلزم نگاه واقع‏‏بینانه به عوامل محیطی، سیاسی و اجتماعی است. مدیران باید علاوه بر مهارت‏های اداری و انسانی، به مهارت اداره مسائل اجتماعی نیز مجهز باشند و توجه به مسائل اجتماعی، مستلزم ایجاد ساختارهای لازم در سازمان‏ها و تخصیص امکانات و منابع مالی و انسانی و تصمیم‏سازی با توجه به مطالبات و خواست مردم است تا در راستای توسعه کشور و جهت اطمینان بخشیدن نسبت به اینکه مشارکت بیشتر افراد -زن و مرد- در عرصه‏‏های سیاسی و اجتماعی می‏‏‏تواند ضامن توسعه پایدار از طریق دخالت در مراحل مختلف تصمیم‏گیری باشد، اطمینان خاطر و اعتماد‏به‏نفس بیشتری را بین مردم به وجود آورد؛ چرا که این موضوع درنهایت به تثبیت، ارتقا و توسعه جامعه‏مان منجر می‏شود.
شهادت این بانوی بزرگ را ارج می‏نهیم و امیدواریم به برکت الگوپذیری از حضرت فاطمه(س) نسبت به سرنـوشت خـود، خـانـواده خـویـش و جامعه اسلامی، احسـاس مسـئولیت کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
جدال توئیتری ظریف و ترامپ تصمیم‌هایت را بر مبنای واقعیت پایه‌گذاری کن ژوبین صفاری بنشانیم «انصاف» مسئولیت زهرایی در جامعه اسلامی «ابتکار» تبعات اقصادی ویروس جدید چین را بر اقتصاد ایران بررسی کرد اقتصاد زیر تیغ کرونا؟ «ابتکار» دلایل و پیامدهای توافق نهایی بریگزیت را بررسی می‌کند فصل جدید مناسبات لندن با اتحادیه اروپا با واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان به مرکز پرورش میگو قشم از یونسکو اخراج می‌شود! مدیرکل هنرهای نمایشی درحاشیه نشست خبری سی و هشتمین دوره جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به «ابتکار»: تورم فعلی در طول 100 سال اخیر در اقتصاد ایران بی‌سابقه است عصر سیاه تورمی سپاه پاسداران علیه سخنان حسن عباسی: برداشت شخصی و خلاف واقع بود مدعیان خالی از معنی پاسخ روحانی به اقدام رئیس قوه قضائیه در صدور بخشنامه در حوزه فضای مجازی این امور مرتبط به شورای عالی فضای مجازی است سخنگوی ستاد انتخابات کشور: نظارت مستمری بر تبلیغات زودرس انتخاباتی وجود دارد معاون وزیر کشور: مسیٔولان برای افزایش رضایتمندی و رفاه مردم تلاش کنند نقد منتقدان نظام مسئولیت زهرایی در جامعه اسلامی