«ابتکار» دلایل و پیامدهای توافق نهایی بریگزیت را بررسی می‌کند فصل جدید مناسبات لندن با اتحادیه اروپا

محمدرضا ستاری
هفته گذشته با موافقت کمیسیون و شورای اروپا با طرح بریگزیت از سوی دولت بریتانیا و نیز امضای این توافق از سوی بوریس جانسون، انگلیس گام نهایی خود را برای خروج رسمی از اتحادیه اروپا برداشت.
در همین راستا، چند روز قبل وروزولا فن درلاین و شارل میشل، روسای کمیسیون و شورای اتحادیه اروپا توافق بریگزیت را که به تایید پارلمان بریتانیا رسیده است امضا کردند تا زمینه را برای تصویب آن در پارلمان اروپا فراهم کنند. بنابر گزارشی که خبرگزاری یورونیوز منتشر کرده است، پارلمان اروپا قرار است روز ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) توافق بریگزیت را بررسی کند و مقامات کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از تصویب این توافق در پارلمان اروپا (۱۰ بهمن) آن را تایید خواهند کرد تا بریتانیا بتواند براساس آن در روز (۱۱ بهمن) از اتحادیه اروپا خارج شود. گفتنی است، شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا پس از امضای توافق بریگزیت در صفحه توئیتر خود درمورد آینده روابط با بریتانیا نوشت: «شرایط به ناچار تغییر خواهد کرد اما دوستی ما باقی خواهد ماند. ما فصل جدیدی را به عنوان شریک و متحد یکدیگر آغاز می‌کنیم.»
دوره گذار


متعاقب این موضوع، بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا نیز در جریان نشستی در لندن، توافق بریگزیت را امضا کرد تا به این ترتیب روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از هفته آینده آغاز شود. جانسون در زمان امضای این توافقنامه جنجالی گفت: «لحظه امضا، لحظه‌ای خارق‌العاده است و به این ترتیب سال‌ها بحث و جدل پایان می‌یابد و خواست مردم که در همه‌پرسی ۲۰۱۶ میلادی اعلام شد، عملی می‌شود. اکنون می‌توانیم امور را به عنوان یک کشور آن هم با یک دولت متمرکز پیش ببریم و برای ارائه خدمات بهتر، خلق فرصت‌های بیشتر و رونق بخشیدن به پتانسیل‌ها در هر گوشه از پادشاهی درخشانمان تلاش کنیم؛ در حالی که همزمان رابطه‌ای جدید و محکم را با اتحادیه اروپا به عنوان یک دوست و با حاکمیتی برابر ایجاد خواهیم کرد.
انتظار می‌رود که پارلمان اتحادیه اروپا در نشست چهارشنبه این توافق جدایی را تایید کند و پس از آن بریتانیا از ۳۱ ژانویه وارد دوره گذار خواهد شد. در دوره گذار که تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت، هر دو طرف مذاکرات مربوط به تجارت آزاد و دوجانبه را برگزار می‌کنند و اگرچه در تمام این دوران، بریتانیا دیگر عضوی از اتحادیه اروپا نیست، اما همچنان از قوانین این اتحادیه تبعیت خواهد کرد.
این مسئله از آنجا حائز اهمیت است که جانسون پس از پیروزی تاریخی خود در انتخابات اخیر پارلمانی، تمامی اما و اگرها را در داخل بریتانیا به واسطه توافق با اروپا و نیز احتمال تمدید یا همه‌پرسی مجدد درمورد خروج از اروپا را از بین برد. هرچند او مصمم به خروج از اتحادیه اروپا بوده و اعلام کرده است که به هر طریق ممکن این اقدام را عملی خواهد کرد، اما موافقت کمیسیون و شورای اروپا با توافق بریگزیت یک گام مهم در جهت خروج بدون چالش بریتانیا از اروپا خواهد بود.
در این میان البته موارد و موضوعات مختلفی بر سر راه اروپا و انگلیس در دوره گذار و حتی پس از آن قرار خواهد داشت. نخست اینکه هنوز مسئله مرزهای ایرلند شمالی و جنوبی به طور کامل حل نشده و کارشناسان معتقدند که این موضوع می‌تواند خشونت‌ها را پس از 20 سال دوباره در این مناطق احیاء کند. موضوع بعدی بحث تردد شهروندان اروپایی و بریتانیایی خواهد و مورد مهم دیگر نیز موضوع تجارت و قوانین گمرکی میان دو طرف است.
خوشحالی آمریکا از بریگزیت
همچنین ادامه روابط میان لندن و بروکسل با توجه به شکاف در روابط فرآتلانتیکی میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز از جمله موارد تاثیرگذار در روندهای آتی اروپا خواهد بود. در این راستا، دولت ترامپ یکی از حامیان جانسون در جهت خروج از اتحادیه اروپا بوده و روز گذشته پس از گشایش‌های صورت گرفته میان بروکسل و لندن درخصوص توافق بریگزیت، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری ایالات متحده گفته که کشورش در تلاش است تا پایان سال جاری میلادی با بریتانیا یک توافقنامه تجاری به امضا برساند. منوچین در سخنرانی خود در موسسه چتم هاوس لندن، با اشاره به اهمیت روابط لندن‌-‌واشنگتن تصریح کرده است: روابط ما با بریتانیا بسیار کلیدی و راهبری است و ما امضای یک توافقنامه تجاری با لندن را در صدر لیست خود قرار می‌دهیم.
به گزارش یورونیوز، صحبت‌های وزیر خزانه‌داری آمریکا در حالی طرح شده که پیش‌تر دونالد ترامپ، از بریتانیا دعوت کرده بود تا دو کشور به یک توافق تجاری فوق‌العاده دست یابند. منوچین همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به فرآیند پیش روی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: این رویه نباید مانعی برای توافق میان واشنگتن و لندن به حساب آید.
این موضوع از آنجا اهمیت دارد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته در نشست اقتصادی داووس بار دیگر اتحادیه اروپا را تهدید کرد که درصورت عدم حصول به توافق تجاری بلندمدت با واشنگتن، افزایش تعرفه واردات خودروهای تولید شده توسط کشورهای اروپایی را اجرایی خواهد کرد. ترامپ که در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس سخن می‌گفت، تصریح کرد که قصد نداشته تا دستیابی به توافق نهایی با چین وارد حوزه اصلاح تعرفه‌های تجاری با اروپا شود ولی به زعم او چون تجارت با اروپایی بسیار دشوارتر از چینی‌هاست، چاره‌ای جز آغاز سریع‌تر مذاکرات تجاری با اروپا نمانده است.
این موضوع به گفته تحلیلگران از آنجا که انگلستان را به راس توافق‌های تجاری با آمریکا باز خواهند گرداند، علاوه بر چالش در ساختار کلی اتحادیه اروپا، می‌تواند منجر به قطب‌بندی جدیدی در روابط فراآتلانتیکی و به موازات آن سایر مناطق نفوذ میان دنیای غرب تبدیل شود؛ امری که به نظر می‌رسد تا حد زیادی از جمله دلایل مهم خروج بریتانیا از اروپا و پای نهادن این کشور به عنوان یک قطب جدید قدرت در فرآیندهای آتی نظام بین‌المللی باشد.
سایر اخبار این روزنامه
جدال توئیتری ظریف و ترامپ تصمیم‌هایت را بر مبنای واقعیت پایه‌گذاری کن ژوبین صفاری بنشانیم «انصاف» مسئولیت زهرایی در جامعه اسلامی «ابتکار» تبعات اقصادی ویروس جدید چین را بر اقتصاد ایران بررسی کرد اقتصاد زیر تیغ کرونا؟ «ابتکار» دلایل و پیامدهای توافق نهایی بریگزیت را بررسی می‌کند فصل جدید مناسبات لندن با اتحادیه اروپا با واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان به مرکز پرورش میگو قشم از یونسکو اخراج می‌شود! مدیرکل هنرهای نمایشی درحاشیه نشست خبری سی و هشتمین دوره جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به «ابتکار»: تورم فعلی در طول 100 سال اخیر در اقتصاد ایران بی‌سابقه است عصر سیاه تورمی سپاه پاسداران علیه سخنان حسن عباسی: برداشت شخصی و خلاف واقع بود مدعیان خالی از معنی پاسخ روحانی به اقدام رئیس قوه قضائیه در صدور بخشنامه در حوزه فضای مجازی این امور مرتبط به شورای عالی فضای مجازی است سخنگوی ستاد انتخابات کشور: نظارت مستمری بر تبلیغات زودرس انتخاباتی وجود دارد معاون وزیر کشور: مسیٔولان برای افزایش رضایتمندی و رفاه مردم تلاش کنند نقد منتقدان نظام مسئولیت زهرایی در جامعه اسلامی