نتیجه تخصص و تعهد و مدیریت سالم

مشخص و مسلم است که هرگونه موفقیت و پیشرفت و توسعه‌های پایدار از نظر اقتصادی و فرهنگی در کشورها، مدیون و مرتبط با نوع مدیریت و برنامه‌ریزی مسئولان کشورهاست. 
مسئولان و نمایندگان ‌ملت در کشورهای مدعی دموکراسی تعیین کنندگان ایدئولوژی و خط‌مشی کشور و تامین برنامه‌ها و چشم‌اندازهای بلند‌مدت و میان‌مدت و کوتاه‌مدت هستند که طی این فرایند، نوع دیدگاه‌ها به مسائل مختلف و تخصص‌های مربوط در مواجهه با موانع موجود و تعهد افراد مذکور به این برنامه‌ها و چشم‌اندازها یکی از ارکان تحقق آرمان‌ها به شمار می‌رود.
 اما در ادامه این فرآیند با نوع چینش مدیران و معاونین میان‌دستی و پایین دستی دستگاه‌ها و سازمان‌ها و ادارات که مجریان و ناظران برنامه‌ها را تشکیل می‌دهند، مهمترین و تاثیرگذارترین بخش تحقق اهداف و آرمان‌ها نمود پیدا کرده و نتیجه عملکردها را منعکس خواهد کرد.
بدون شک اگر چینش این مدیران بر اساس شایسته‌سالاری نباشد و یا هر کدام از آنان تخصص و تعهد لازم در زمینه مسئولیت‌های واگذاری را نداشته باشند خواسته یا ناخواسته نمی‌توانند عملکرد مثبت و قابل قبولی ارائه دهند و این عدم توانایی نتیجه برنامه‌ها را نیز متاثر خواهد کرد.


نتیجه عملکردهایی که مثبت یا منفی بودن آن‌ها نه تنها می‌توانند اهداف و آرمان‌ها را تحریف نمایند بلکه می‌توانند تشکیل‌دهنده شاخصه‌های قضاوت و داوری در مورد حکومت و سیستم را بین آحاد جامعه و افکار عمومی فراهم گردانند.
 نتیجه عملکردهایی که در کف جامعه تاثیرات خود را بر اکثریت مردم خواهد گذاشت، تاثیراتی که گاها جرقه هرگونه نارضایتی را به انفجاری مهیب بدل خواهد کرد. تاثیراتی که با هیچ فن و سیاستی نمی‌توان آنها را توجیه کرد و فقط لحظه به لحظه  شکاف بین  مردم و حاکمیت را وسیع‌تر و عمیق‌تر می‌گرداند.
 نکته جالب اینجاست همین مجریان و مدیرانی که تخصص و تعهد کافی برای اجرای دستورات و دستیابی به اهداف را نداشته‌ و بر خلاف ارزش‌ها باعث شکست سیاست‌ها می‌شوند، با سوء استفاده از فاصله و شکاف به وجود آمده بین جامعه و حاکمیت همانند سکه دو رو عمل کرده، از طرفی کارهای خود را به عنوان سیاست حاکم به مردم تحمیل می‌کنند و از طرفی دیگر برای فرار از مسئولیت و توجیه عملکردها حتماً آمار و گزارشات اشتباهی را به حاکمیت ارائه می‌دهند، و این آمار غلط باعث بی‌توجهی حاکمیت به خواست اکثریتی می‌انجامد که در آمار و گزارشات آنها را اقلیت می‌پندارد و نتیجه این کار هم چیزی جز عنوان دیکتاتوری را برای حاکمان به همراه نخواهد داشت.
مهمتر و مضرتر اینکه تناقض عملکردها با اهداف و ایدئولوژی‌های ترسیمی و مجموعه قوانین بشری و الهی، هرگونه دفاعیاتی از طرف رهبران را بلاوجه جلوه داده و اتفاقا آنها را محکوم به توهم می‌کند و ذهنیت جامعه را بیش از گذشته مسموم می‌نماید.
 آری اینها همگی می‌تواند خطراتی باشد که در نتیجه عدم تخصص و تعهد مسئولین، گریبانگیر کشور و حاکمان گردد.
 علی‌ایحال مسئولان باید جهت جلوگیری از چنین اتفاقات ناگوار و خطرناک که به صورت ناگهانی چهره خشن خود را به همگان نشان می‌دهند، بیدار و هوشیار باشند و  پیرو این بیداری مدیریت و نظارت‌های لازم را بر عملکرد های مجریان امور داشته و رصد لحظه‌ای اخبار و احوالات جامعه را واقعگرایانه مد نظر قرار دهند. مسلماً  این رصد لحظه‌ای تخصص و تعهد مسئولین پایین دستی را آشکار ساخته و تصمیم‌گیری مسئولان را به مرز واقعیت‌ها نزدیکتر می‌نماید. 
*دبیر حزب مردم‌سالاری شهرستان فیروزکوه