ویروس ترامپ یا كرونا؟

ویروس كرونا درحال تبدیل‌شدن به یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های چند دهه اخیر بشر در زمینه بهداشت و سلامتی است. هر چند نمی‌توان با اطمینان اظهارنظر كرد كه این ویروس چه تعداد انسان‌ها را خواهد كشت، ولی شواهد نشان می‌دهد با اوضاع آخرالزمانی مواجه هستیم. البته برحسب تجربه قبلی می‌توان گفت كه دیر یا زود واكسن آن تولید می‌شود و این ویروس نیز به سرنوشت ویروس‌های قبلی ازجمله ویروس سارس، ابولا و زیكا دچار می‌شود و پس از مدتی نگرانی‌های بشر برطرف خواهد شد، شاید هم ادامه پیدا كند، حتی اقتصاد جهانی را تحت‌الشعاع قراردهد و در بدترین حالت به قرنطینه‌شدن بسیاری از مناطق منجر و رفت‌وآمد نیز محدود شود.
بشر نگران ویروس كروناست، ولی چرا نگران ویروس ترامپ نیست؟ این ویروس به مراتب خطرناك‌تر از كروناست. حداقل اینكه كرونا خارج از آگاهی و اراده بشر پیدا شده است و همه نیز از آن نگران هستند و درصدد مقابله با آن برمی‌آیند. حداقل دولت چین اقدامات مهمی را برای جلوگیری از اشاعه آن به كار بسته است. همه كشورها اقدامات احتیاطی انجام داده‌اند. سازمان بهداشت جهانی وارد ماجرا شده و این امید را ایجاد كرده است كه به زودی واكسن آن تولید شود و...
ویروس ترامپ چه؟ از ویروس تولیدشده او رونمایی می‌كنند، برایش جشن می‌گیرند، برخی از صاحبان قدرت و كشورها كه مخالف هستند، در برابرش سكوت و خیلی صریح و آشكار حقوق ملت‌ها را تضییع می‌كنند. سازمان ملل جرأت حرف‌زدن ندارد، درحالی‌كه می‌داند این ویروس كه خود را با نام «معامله قرن» معرفی كرده است، آگاهانه تولید و اشاعه می‌شود و حتی مانع از رسیدگی به مبتلایان آن می‌شوند تا كشته شوند. بشر موجود عجیبی است. كارهای خودش را هر چند خسارت‌بار و ظالمانه باشد، امری عادی و قابل‌پذیرش می‌داند، ولی رویدادهای غیر خود را چنان وحشیانه و خطرناك توصیف می‌كند كه حدی ندارد. هنوز كوسه به‌عنوان یكی از خطرناك‌ترین موجودات دریایی معرفی می‌شود، در حالی كه تعداد تلفات بشر از كوسه در ‌سال به تعداد سقوط یك اتوبوس به یك دره نمی‌رسد.
 اكنون نیز ویروس كرونا به‌عنوان معضلی جهانی و مهم معرفی می‌شود، در حالی كه طرح معامله قرن ترامپ درحال پاشیدن نمك به زخم بحرانی هفتادساله در منطقه خاورمیانه است كه چهار جنگ‌ بزرگ را ایجاد کرده و میلیون‌ها نفر آواره و صدها‌هزار نفر را كشته است. چنین طرح‌هایی موجب افزایش ناامیدی مردم منطقه به امکان تحقق صلح و آرامش می‌شود. به‌طور قطع ویروس ترامپ در قالب معامله قرن به مراتب خطرناك‌تر و كُشنده‌تر از ویروس كروناست. معامله قرن در اصل تكثیرشده ویروس ترامپ است. می‌گویند ویروس كرونا از بازار مواد غذایی شهر ووهان و از موجودات عجیب‌وغریب به انسان سرایت كرده است. ویروس معامله قرن و پیش از آن ویروس خروج از برجام و سایر ویروس‌های سیاسی كه عامل كشتار هستند نیز از موجود عجیبی چون ترامپ به جهان سرایت كرده است. حساسیت جهان در برابر ویروس كرونا ستودنی است، ولی انفعال آن در برابر ویروس ترامپ شایسته سرزنش‌كردن است.