روزنامه شهروند
1398/11/14
پیمان دوباره هلال احمریهابا آرمانهای امام راحل
[شهروند] در آستانه چهلویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به رسم هر سال نمایندگان خانواده بزرگ جمعیت هلال احمر صبح دیروز در حرم امامخمینی (ره) حضور پیدا کرده و با بنیانگذار انقلاب عهدی دوباره بستند.در دومین روز از ایامالله دهه فجر و چهلویکمین سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی ایران داوطلبان، جوانان، امدادگران، نجاتگران و مدیران جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با حضور در مرقد مطهر امامخمینی(ره) و تقدیم تاج گل با آرمانهای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند. در این مراسم حجتالاسلام و المسلمین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، دکتر محمودرضا پیروی دبیرکل جمعیت هلال احمر، مرتضی سلیمی رئیس سازمان امدادونجات، محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان، علی حیدرینجات سرپرست سازمان جوانان، دکتر بهمن سبحانی معاون بهداشت، درمان و توانبخشی، شاهین فتحی مدیرعامل استان تهران و تعدادی از اعضای هلال احمر استان تهران و ستاد با حضور در مرقد مطهر امامخمینی(ره) با آرمانهای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.در این مراسم حجتالاسلاموالمسلمین سید حسن خمینی در جمع مسئولان جمعیت هلال احمر و نمایندگانی از امدادگران، داوطلبان و جوانان هلال احمر با گرامیداشت یاد امامخمینی(ره) و شهدای انقلاب بهخصوص شهدای وابسته به مجموعه هلال احمر فعالیتهای این مجموعه را در زمینه کمک به خلق به عرفان مثبت تعبیر کرد و گفت: «حضور در هلال احمر و خدمت به مردم به هر شکل و روشی اگر با قصد قربت انجام شود یک گام بلند در مسیر توحید است؛ این جهتدهی مستقیما در زندگی تک تک اعضای خانواده هلال احمر اثر میگذارد.»حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی تأکید کرد: «امام راحل یک عارف بود و از منظر عرفان وارد سیاست شد؛ عرفان اگر درست تعریف شود نوعی حماسه است و اگر غلط تعریف شود به تعبیر خود حضرت امام (ره) جز گوشهنشینی و گوشهگزینی چیزی نیست.»یادگار امام عرفان مثبت را عرفان امیرالمومنین(ع) عنوان کرد و گفت: «امام اول شیعیان عرفان را در میدان جنگ تعریف کرد؛ در زندگی با مردم و در میان مردم. اما اگر عرفان منفی باشد، انسان خودش را از جامعه دور میکند و خلق را برنمیتابد و تنهایی سر میکند؛ اما در ادبیات عرفانی ما آمده است سعادت را آن کسی دارد که از تنهایی بپرهیزد؛ چراکه کنارهگیری از مردم عرفان منفی است و هیچ ثمرهای در قالب اجتماعی و ارتباط با دیگران ندارد. در حالی که عرفان مثبت حضور در میان مردم و خدا را در کنار مردم دیدن و خدا را با مردم معناکردن است. دستگیری از مردم، رفع ظلم از آنها و رفع ستم از مردم و بیتفاوت نبودن به دردهای مردم عین عرفان است.»او با بیان اینکه عارف در میانه جامعه است که عارف میشود، ادامه داد: «والا اینکه کسی در یک غار به عبادت بنشیند، زهد و گوشهگیری ناپسند است. همین موضوع را میتوان بهانهای کرد برای اینکه به نقش جمعیت هلال احمر در حوزه کمک به مردم از زاویه عرفان نگاه کرد. کمککردن بیمنت به خلق خدا به تعبیری همان عرفان مثبت تعریف میشود.» حجتالاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با بیان اینکه عارف خدمت به خلق را نزدیکی به خدا میداند، تأکید کرد: «در روایات دینی ما هم آمده است که کسانی که به خلق خدمت میکنند، خانواده خدا محسوب میشوند. پس اگر به خانواده کسی بد کردید از غضب او در امان نیستید؛ همانطور که اگر کسی به خانواده ما ظلم کند، آن را برنمیتابیم. هزار و 400 سال است که ما از ظلمی که به اهل بیت پیامبر(ص) رفته است، عصبانی هستیم. از سوی دیگر اگر کسی از ما و خانواده ما دستگیری و به آنها لطف کند، ما ممنون و سپاسگزارش خواهیم بود. سعدی تعبیری دارد که میگوید «بنی آدم اعضای یک پیکرند» این تعبیر را میتوان به عرفان مرتبط دانست و گفت بنی آدم اعضای خانواده خدا هستند و کمک به آنها همان مسیر عرفان مثبت است.» نقش هلال احمر در کمک به مردم ستودنی است
عارف نمیتواند عارف باشد، خداشناس نمیتواند خداباور باشد و یک موحد نمیتواند به توحید راستین برسد مگر اینکه به درد تک تک مردم توجه کند. حجتالاسلام والمسلمین خمینی با بیان این تعابیر ادامه داد: «سعدی میگوید تو کز محنت دیگران بیغمی/ نشاید که نامت نهند آدمی» یعنی کسی که به درد و غم مردم بیتفاوت باشد، مزه آدمیت را نچشیده است.»او با بیان اینکه انسان نمیتواند به درد مشترک یا درد غیرمشترک دیگران بیتفاوت باشد، تأکید کرد: «انقلاب اسلامی هم دقیقا محصول همین نگاه است؛ انقلابی برای درد مشترک حاصل از ظلم. ظلمی که فریاد میطلبد و عارف میتواند رهبری این فریاد را بر عهده بگیرد. به همین نسبت حضور در هلال احمر و خدمت به مردم را به هر شکل و روشی اگر با قصد قربت انجام دهید، یک گام بلند در مسیر توحید برداشتهاید؛ این جهتدهی مستقیما در زندگی تک تک اعضای خانواده هلال احمر اثر میگذارد.» او با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) درباره امام حسین (ع) ادامه داد: «وصیت امام سوم شیعیان به پسرش این بود که از ظلم به کسی که جز خدا کسی را ندارد، بپرهیزید. همین مضمون در مورد آدم مضطر وجود دارد که دعایش مستجاب میشود؛ کسی که در حال اضطرار و درمانده است، یک امدادگر یا نجاتگری میرود و دستگیریاش میکند. این کمککردن در سیل، زلزله یا حادثههای دیگر میتواند باشد. دعای کسی که در حال درماندگی و اضطرار است، همه گرههای زندگی کمککننده و امدادرسان را بازمیکند. پس اگر از این زاویه به جمعیت هلال احمر نگاه کنیم، نقشی بسیار ستودنی دارد و کسانی که در این مجموعه خدمت میکنند، متوجه باشند که به شغلشان صرفا بهعنوان منبع درآمد نگاه نکنند. این مسیر میتواند یکی از گامهای عرفانی همه ما و همه شما باشد.» سرنوشت ملتها در دست خود آنهاست
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر گفت: «با شعار تنها نمیتوان در یک جامعه تحول ایجاد کرد، انقلاب اسلامی ایران ثمره تغییر نگرشها بود. سرنوشت همه کشورها و ملتها در دست خود آنهاست تنها باید به خدا توکل کنند و در مسیر خدایی پیشقدم باشند.» حجتالاسلاموالمسلمین معزی در مراسم آغاز دهه فجر که در نمازخانه ساختمان صلح برگزار شد، افزود: «امامخمینی (ره) نماد توکل، ایثار، شجاعت و صبر بود و همین توکل به خدا و صبر در برابر مشکلات باعث شد که سراسر جهان، انقلاب اسلامی ایران را با نام امامخمینی(ره) بشناسند.» او با اشاره به رشادتهای رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس گفت: «مبارزه هزینهبر است، ما در ۸ سال دفاع مقدس شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردیم، این مسیر همچنان ادامه دارد.»نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در ادامه سخنان خود افزود: «اعضای جمعیت هلال احمر درچهلویکمین سالگرد انقلاب اسلامی همچنان در عرصه تلاش و مقاومت باقی میمانند و تلاش خود را برای تحقق و اجراییکردن بیانیه گام دوم انجام خواهند داد.»او با اشاره به تشکیل ستاد دهه فجر در جمعیت هلال احمر گفت: «جمعیت هلال احمر نیز مانند آحاد ملت ایران با برگزاری برنامههای متنوع دهه فجر را گرامی میدارد و سیزدهم بهمن ماه امدادگران، نجاتگران، کارمندان ستاد با حضور در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با آرمانهای امام راحل تجدید میثاق میکنند.» او با تأکید بر این موضوع که نهضت امامخمینی(ره) از مهر سال ۱۳۴۱ آغاز شد، افزود: «امام خمینی(ره) پس از تصویب کاپیتولاسیون در شرایطی که خفقان ایران را در بر گرفته بود، به این مسأله اعتراض کرد و در آن شرایط به خارج از ایران تبعید شد.» نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر گفت: «در آن زمان بسیاری تصور میکردند که اعتراض و مقاومت تأثیری ندارد و کسی نمیتواند حکومت ۲هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهی را که با نظارت و حمایت آمریکا اعمال قدرت میکند، تغییر دهد.» حجتالاسلاموالمسلمین معزی افزود: «واقعیتهای تاریخی دوره پهلوی که در خاطرات رجال این دوره منتشر شده است، بیانگر شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن زمان است و نشان میدهد که حتی افزایش و کاهش یک سنت قیمت نفت و هرگونه تغییری در سطح مدیران کشور نیز باید با اجازه آمریکا و انگلیس انجام میشد.» او افزود: «در دوران انقلاب اسلامی افراد زیادی به انقلاب پیوستند یا مسیر خود را از انقلاب جدا کردند؛ اما امامخمینی(ره) همیشه امیدواری میدادند و قسم یاد کردند که در طول عمر خود تاکنون وحشت به دل راه ندادهاند و تنها به خدا توکل کردهاند.» حجت الاسلاموالمسلمین معزی گفت: «با ورود امامخمینی(ره ) به ایران بزرگترین استقبال تاریخ رقم خورد و جمعیتی میلیونی برای استقبال امام(ره) به تهران آمده بود که این نشاندهنده خداییبودن راه و اهداف او بود.» او ادامه داد: «امامخمینی(ره) در مقابل رژیمی ایستاد که از حمایتهای آمریکا و انگلیس برخوردار بود. آمریکا در آن زمان ابرقدرتی بود که هنوز ابهت خود را از دست نداده بود. در این شرایط بود که صدای راستین انقلاب در ایران فراگیر شد.»
سایر اخبار این روزنامه