اندکی امید در دل سیلزدگان



چهاردهمین جشنواره شعر فجر عصر روز 12 بهمن ماه در زاهدان به‌کار خود پایان داد. در حالی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست‌اندرکاران جشنواره در این مراسم حضور داشتند و برگزیدگان جشنواره شعر توانستند جوایز خود را از دست این مسئولان دریافت کنند و در پایان به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهند. هرچند دنیای این روزهای سیستان و بلوچستان، دنیای رنگارنگ و هیجان‌انگیزی نیست، اما اگر از برگزیدگان جشنواره شعر بپرسید، به شما می‌گویند که حضور جشنواره شعر در این استان، امیدی در دل‌هایشان کاشته است. البته برگزیدگانی هم بودند که نفس حضور جشنواره در استان‌های دیگر را یک اتفاق ارزنده ارزیابی کردند و نگاهشان را به مرزهایی فراتر از استان سیستان و بلوچستان دوختند.
برگزیدگان جشنواره چهاردهم


در بخش اول که به «شعر کودک و نوجوان» اختصاص داشت، هیأت داوران این بخش، متشکل از محمد گودرزی دهریزی، انسیه موسویان و حامد محقق، دو اثر را شایسته تقدیر دانستند و لوح تقدیر را در اختیار «دل تو برد شرط را» سروده فاطمه سالاروند از نشر پیدایش و «مگر لب زیپ دارد» سروده غلامرضا بکتاش از انتشارات امیرکبیر قرار دادند. در بخش «شعر بزرگسال»، هیأت داوران این بخش، متشکل از حمیدرضا شکارسری، زهیر توکلی و عبدالحمید ضیایی، دو اثر را به‌صورت مشترک به‌عنوان آثار برگزیده این بخش انتخاب کردند. «به رنگ دانوب» سروده واهه آرمن از نشر چشمه و «را را» سروده پانته‌آ صفایی از انتشارات فصل پنجم. هیأت داوران بخش «درباره شعر»، متشکل از محمدکاظم کاظمی، بهزاد خواجات و عیسی اَمَن‌خانی، یک اثر را به‌عنوان اثر برگزیده جشنواره انتخاب کردند و جایزه خود را به «کتاب چهارخطی» (کند و کاوی در تاریخ رباعی فارسی) نوشته سیدعلی میرافضلی از انتشارات سخن اهدا کردند.
وزیر فرهنگ در اختتامیه چه گفت؟
سید عباس صالحی، در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که در سینما هلال زاهدان برگزار شد، گفت: «نماد انسان و انسانیت روح و فهم شاعرانه است و لطیف‌ترین کلمات با شعر و شهود شاعرانه دریافت و عرضه می‌شود. تاریخ هزار ساله ایران با شعر و شاعری شناخته و به همگان معرفی می‌شود و دنیا این کشور را با شعر و شاعری می‌شناسد.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه توضیح داد: «شعر در همراهی با مردم در برابر مشکلات و حوادثی مانند سیل روزهای اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان و شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کنار مردم بوده است و شاعران با نواهایی که نواختند باعث تسکین مردم شدند.»
در حواشی جشنواره
محمد کاظم کاظمی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره ویژگی‎های چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر، گفت: «در این جشنواره دو اتفاق خوب رخ داد که بسیار خوشایند بودند. نخست بخش ویژه شعر جوان بود. از وقتی جشنواره بر اساس کتاب پیش می‎رفت و شاعران بر اساس آثار منتشر شده در قالب کتاب حق شرکت در جشنواره را داشتند، جای خالی شاعران جوانی که اشعارشان به کتاب تبدیل نشده بود حس می‎شد. خوشبختانه امسال این بخش در جشنواره حضور پیدا کرد. نکته دوم برگزاری اختتامیه جشنواره شعر فجر در سیستان و بلوچستان است که به‌گسترش و توسعه فرهنگ کمک می‎کند. ما شاعران نیاز داریم تا در مناطق مختلف این قلمرو بزرگ فرهنگی حضور پیدا کنیم و از این طریق با بزرگان فرهنگی هر منطقه آشنا شویم.»