مطهری پشت سد شورای نگهبان ماند







گروه سیاسی/ 2 هزار داوطلب رد صلاحیت شده به میدان رقابت انتخابات دوم اسفند بازگشتند، تنوع نامزدها اما هنوز تغییری نکرده. این را می‌شود از لیست بلند بالای چهره‌های مطرحی که همچنان پشت خط تأیید صلاحیت ماندند فهمید، لیستی اکثراً از چهره‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی. اوضاع نامتوازن صحنه رقابت را خیلی ساده می‌شود از اعداد نامزدهای دو جریان در پایتخت فهمید؛ اصولگرایان لیستی 150 نفره دارند که باید از میان آن به 30 چهره نهایی برسند و اصلاح‌طلبان معلوم نیست که اصلاً می‌توانند 30 نفر را برای لیست خود در میان نامزدهای تأیید صلاحیت شده تهران پیدا کنند یا نه. شکاف موقعیت دو جناح در شهرستان‌ها حتی بیشتر از این است. از جمله اینکه گفته می‌شود در 170 حوزه انتخابیه نامزد مورد وثوق جریان مخالف دولت حتی از میان اصولگریان هم رقیب خاصی ندارد. با این وضعیت هر چند متوسط تعداد نامزدهای تأیید صلاحیت شده انتخابات برای هر کرسی از عدد 17 به حدود 24 رسیده اما باز هم سخنان روز 25 دی رئیس جمهوری برای این رقابت صادق است که «این انتخابات نیست. مانند این است که در یک مغازه‌ای از یک جنسی، دو هزار تا بگذارید و بگویید که تنوع است. این یک جنس است. آنطرف چی؟»
چهره‌های اصلاح‌طلب همچنان پشت سد شورای نگهبان
دیروز با اعلام نتیجه بررسی مجدد صلاحیت‌ نامزدهای انتخاباتی روشن شد که رکورد رد صلاحیت‌ها همچنان در اختیار همین انتخابات دوم اسفند است. جایی که تنها از میان نمایندگان فعلی مجلس 83 نفر رد صلاحیت شده‌اند. حتی بیشتر از انتخابات جنجالی مجلس هفتم در اسفند 82. فهرست نمایندگانی که در مرحله اول رد صلاحیت شده بودند و حالا توانسته‌اند صلاحیت مجدد خود را کسب کنند اینگونه است؛ بهمن طاهرخانی نماینده تاکستان، محمدعلی وکیلی نماینده تهران، زهرا ساعی نماینده تبریز، محمدرضا بادامچی نماینده تهران، جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده تایباد، قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر، رحیم زارع نماینده آباده و سلام امینی نماینده ایلام. با این وضع نه تنها چشم انتظاری‌ها برای تأیید صلاحیت چهره‌های مطرح‌تری چون علی مطهری، محمدرضا تابش، غلامعلی جعفرزاده، بهروز نعمتی، محمود صادقی، عبدالکریم حسین‌زاده، غلامرضا حیدری، طیبه سیاوشی، فاطمه سعیدی و... بی‌نتیجه ماند که حتی صلاحیت تأیید شده علیرضا رحیمی نماینده تهران و عضو فعلی هیأت رئیسه مجلس هم رد شد. این شرایط آن چیزی نبود که گروه‌های اعتدالی و اصلاح‌طلب برای حضور فعال در انتخابات در انتظار آن بودند. از همین رو موج واکنش‌ها به این وضعیت از همان صبح دیروز آغاز شد. واکنش‌هایی از رئیس جمهوری گرفته تا نامزدهای رد صلاحیت شده و فعالان سیاسی احزاب. حسن روحانی دیروز صبح در آیین تجدید بیعت هیأت دولت با آرمان‌های امام راحل بخش اعظم سخنان خود را به بحث «جمهوریت» در نگاه بنیانگذار انقلاب اختصاص داد و گفت: «امام خلافت اسلامی را قبول نکرد، بلکه «جمهوری اسلامی» را برگزید» و «هرکس نگذارد مردم هر آنکس را که می‌خواهند انتخاب کنند، از مشی امام فاصله دارد.» جملاتی که به شکل واضحی می‌تواند اشاره‌ای به وضعیت کنونی انتخابات باشد. کما اینکه خود حسن روحانی هم در هفته‌های گذشته به صراحت نگرانی و نارضایتی خود در این رابطه را اعلام کرده بود.
وضعیت نامتوازن لیست‌ها
اصولگرایان برنامه‌های انتخاباتی خود را قبلاً اعلام کرده‌اند و حالا هم مشغول کار روی آنها هستند. اما سؤال این است که با این وضع قرار است اصلاح‌طلبان چه کنند؟ این سؤالی است که حالا تشکل‌های سیاسی جریان اصلاحات می‌خواهند برای آن پاسخی عملی پیدا کنند. اینکه با وجود عدم امکان رقابت در اکثر حوزه‌های انتخابیه و نداشتن نیروی لازم در شهرهای بزرگ، آیا می‌خواهند نهایتاً در کلانشهرهایی چون تهران لیست ارائه کنند یا خیر؟ حالا برخی‌ها نظرشان این است که با حجم رد صلاحیت‌های صورت گرفته دادن لیست هم لزومی ندارد. گروه‌هایی چون حزب اتحاد ملت از این ایده حمایت می‌کنند. حزبی که دیروز خواستار تقاضای انجام رفراندوم برای «نظارت استصوابی» توسط رئیس جمهوری شد. اوضاع آن‌طور است که محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان آن را اینگونه توضیح داده؛ «اصولگرایان یک لیست ۱۵۰ نفره دارند که می‌توانند به کشورهای دیگر صادر کنند.» هرچند اصولگرایان و همین‌طور شورای نگهبان روایت دیگری از وضعیت دارند. روز شنبه عباسعلی کدخدایی گفته بود که بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان سیاسی و جناحی نیست. قبل‌تر هم اسدالله بادامچیان و حمیدرضا ترقی، دو عضو حزب مؤتلفه گفته بودند که آمار نامزدهای تأیید شده اصلاح‌طلبان آنقدرها هم کم نیست. ترقی گفته بود: «آمار دقیق داریم که ۱۳۴ تن از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در سراسر کشور تأیید صلاحیت شده‌اند.» بادامچیان هم قبل از او همین آمار را 130 نفر اعلام کرده بود.
پاسخ‌های انتقادی اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان و اصولگرایان
 اما این گفته برای گروه‌های اصلاح‌طلب و اعتدالگرا چندان قابل قبول نبوده. آنها برای رد این گفته دلایلی را مطرح می‌کنند؛ هم برای ادعای بادامچیان و ترقی و هم استدلال کدخدایی. از جمله انتقادی که محمود میرلوحی در گفت‌و‌گو با «ایلنا» درباره صلاحیت قالیباف و نزدیکان به شورای نگهبان وارد کرده؛ «آقایان که در مورد نماز جماعت رفتن افراد سؤال می‌کنند، به محله روحانیون سرشناس می‌روند درباره آنها سؤال می‌کنند، چه طور حاضر نشدند بپرسند ۸۰ پرونده و گزارشی که بازرسی کل کشور داده است، چیست؟ چگونه است برای همه به گفته خودشان وقت گذاشته‌اند؛ ۱۰ دقیقه وقت می‌گذاشتند از مدیریت می‌پرسیدند که قضیه هولوگرام، املاک نجومی، شمس‌الشموس و خیریه امام رضا چه بود؟ فقط همین امسال بازرسی کل کشور پرونده هایی در خصوص ۴۱ ملک فرستاده و عنوان کرده است که خرید و فروشش دارای اشکال است و مقررات شهرداری رعایت نشده است.» مجید انصاری و حسین کمالی هم در گفت‌و‌گو با «خبرآنلاین» به سخنان ترقی و بادامچیان واکنش نشان دادند. انصاری گفته است که «مایه تأسف است که وضع سیاست‌ورزی در کشور به این شکل است. آقایان که این ادعا را می‌کنند، لیست مورد نظرشان را منتشر کنند تا ما ببینیم این افراد چه کسانی هستند و کدام اصلاح‌طلبان به‌نام تأیید شده‌اند که ما مظلوم‌نمایی می‌کنیم.» واکنش حسین کمالی هم اینگونه بوده: «شاید این‌ها خودشان می‌خواهند به جای اصلاح‌طلبان لیست بدهند!»
آنچه در جلسات شورای نگهبان گذشت
بخش قابل توجه اخبار رد صلاحیت‌ها اما دیروز نه ناظر به این تحولات، بلکه در خصوص روایت نمایندگان اصلاح‌طلب از جلساتشان با شورای نگهبان بود. از جمله علی مطهری در یادداشتی راجع به جلسه با شورای نگهبان نوشت:«اینکه عضو حقوقدان شورای نگهبان در جلسه‌ای که به‌دعوت شورا به آنجا رفتم تلویحاً گفت شما باید همان را بگویید که ما می‌گوییم، لرزه بر اندامم انداخت و در یک لحظه فکر کردم که دارم خواب می‌بینم.» او علی‌رغم اینکه گفته دیگر برای تأیید صلاحیت اعتراض مجدد نمی‌کند، مردم را به حضور در انتخابات دعوت کرده است. مطهری با بیان اینکه ادامه این رویه را که در این دوره از انتخابات مجلس شدت گرفته خطری تهدید کننده برای کیان جمهوری اسلامی می داند، گفته که بنا بر دو دلیل دوباره به رد صلاحیت خود اعتراض نمی کند؛ اول اینکه اعتراض در این مرحله اعتراض به شورای نگهبان است در حالی که داور نیز شورای نگهبان است در صورتی که باید شخص سومی باشد. دوم اینکه اعتراض در این مرحله به معنی التماس خواهد بود و من قبلا گفته‌ام التماس نمی‌کنم. غلامرضا حیدری هم در گفت‌و‌گویی با «ایسنا» با توضیح آنچه در این جلسه گذشته همانند مطهری گفته که اعتراض نخواهد کرد چرا که اتهام زننده و داور یکی است.
با این شرایط حالا سؤال اصلی برای ناظران سیاسی این است که انتخابات دوم اسفند چگونه می‌تواند نیاز کشور به مشارکت بالا و اتحاد ملی را برطرف کند؟ سؤالی که قبل از آن هم مطرح بود هر چند برخی امیدها به تغییر رویه بررسی صلاحیت‌ها و رقابتی شدن انتخابات وجود داشت و حالا مشخص شده با اعلام تأیید صلاحیت 2000 نفر دیگر از نامزدها انتخابات هنوز هم رقابتی نشده است. پیش از این جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور گفته بود که حداقل سه چهارم حوزه‌های انتخابیه برای رقابتی شدن نیازمند تجدید نظر شورای نگهبان در بررسی صلاحیت هاست و حالا به نظر نمی‌رسد این رقم تغییر محسوسی پیدا کرده باشد.

بــــرش
اعلام تعداد واجدان شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند

رئیس ستاد انتخابات کشور تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند ماه ۱۳۹۸ را ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر اعلام کرد که از این تعداد ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار و 776 نفر رأی اولی محسوب می‌شوند.
به‌گزارش ایسنا، جمال عرف با بیان اینکه این آمار طبق بررسی‌های مستمر و تخصصی کمیته‌ای ویژه در ستاد انتخابات کشور با حضور نمایندگان مرکز آمار ایران، ثبت احوال کشور و مشاورین متخصص جمعیت شناس احصا شده است، گفت: از کل واجدین شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند ۹۸، تعداد ۲۹ میلیون و ۳۹ هزار و ۱۵۲ نفر مرد و تعداد ۲۸ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۶ نفر زن هستند.