معامله قرن، محرک یکپارچگی گروههای فلسطینی

«معامله قرن» طرح ترامپ و تیم وی در کاخ سفید به خصوص داماد یهودی ترامپ برای به اصطلاح حل مناقشه فلسطین و اسرائیل است. این طرح شامل مفادی از جمله صرفا در اختیار گذاشتن 11 درصد از خاک فلسطین برای فلسطینیان و تشکیل یک کشور برای اهالی فلسطین در آن، خلع سلاح نیروهای مقاومت فلسطین و حتی پلیس تشکیلات خودگردان، به رسمیت شناختن کشور یهودی اسرائیل به پایتختی قدس شریف از سوی فلسطینیان و سلب حق بازگشت از آوارگان فلسطینی
 است.
از این طرح تحت عنوان طرحی برای از بین بردن فلسطین یاد می‌شود و هدفی جز تضمین امنیت اسرائیل در منطقه ندارد. هدفی که پایه‌های چشم پوشیدن مردم فلسطین از سرزمین خودشان است. در واقع پشت پرده معامله قرن واقعیت بخشیدن به رویای هفتاد ساله صهیونیست‌ها برای تشکیل یهودی نشین در سرزمین فلسطین است. این طرح حتی ناقض قطعنامه 242 سازمان ملل متحد است که در آن بخش شرقی بیت المقدس، متعلق به فلسطینیان است. در تقسیم مرزها نیز برخلاف پیمان اسلو مقرر شده است تا کمیته‌ای متشکل از آمریکا و اسرائیل مرزها به صورت دقیق تشکیل شوند که در اینجا نیز فلسطینیان حضور ندارند.
مطرح شدن این طرح آن هم در زمانی که ترامپ و نتانیاهو مشکلات داخلی و استضیاح غرق هستند نشان می‌دهد که مردم و سرزمین فلسطین در سکوت و همراهی برخی کشورهای عربی قرار است وجه المصالحه آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها برای ماندن ترامپ و نتانیاهو در قدرت باشد. به زعم کاخ سفیدنشینان در کنار شکست‌های ترامپ در منطقه از جمله ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و سیلی سخت ایران و نیز اقدام مجلس و دولت عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از کشورشان که اهرم‌های فشار قوی برای استضیاح ترامپ از طرف دموکرات‌ها قرار گرفتند، اجرای این طرح می‌تواند ناجی ترامپ در آمریکا از طریق جلب رضایت لابی صهیونیستی شود.


از طرف دیگر نتانیاهو در اسرائیل نتوانست اکثریت کرسی‌های کنست را کسب کند و مجبور به تشکیل دولت ائتلافی با بنی گانتس شد که آن هم با شکست مواجه شد و کنست برای سومین بار پس از انتخابات اخیر منحل شد و قرار شده است انتخابات آینده کنست در ماه مارس برگزار شود. اجرایی شدن این طرح می‌تواند برگ برنده نتانیاهو در انتخابات اسرائیل باشد. ترامپ نیز با طرح معامله قرن به دنبال جلب رضایت لابی قدرتمند صهیونیست‌ها در آمریکا و نیز سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش در منطقه برای پیروزی در انتخابات پیش رو است. هدف دیگر این طرح کمک به عادی سازی روابط اعراب خودفروخته مانند برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با اسرائیل پس از سال‌ها پنهان نگه داشتن این روابط ذلیلانه است.
برخلاف اراده ترامپ و گاوهای شیرده او در منطقه اما این طرح بار دیگر خواهد توانست فلسطین و مقاومت مردمش را به مساله اصلی جهان اسلام تبدیل و گروه‌های فلسطینی را با یکدیگر متحد کند. نخستین نشانه‌های این اتحاد را نیز می‌توان در همصدایی جریانات فلسطینی برای رد معامله قرن و نیز دیدار سران مقاومت و تشکیل خودگردان و تاکید آن‌ها برای مقابله با طرح آمریکایی- اسرائیلی دید.
از طرف دیگر این طرح چهره دوستان و دشمنان واقعی فلسطین را آشکار کرد. تشکیلات خودگردان که سالها دل در گرو آمریکا و اذنابش در منطقه برای حل مساله فلسطین داشت حالا تاکید دارد که دیگر به آمریکا اعتماد ندارد و از آن‌ها ناامید شده است. حمایت عربستان و امارات نیز از این طرح، نشان داد که گاوهای شیرده در منطقه از ابتدا طرفدار مردم و سرزمین فلسطین نبوده‌اند و چهره واقعی حکام ضعیف و ذلیل این کشورها را به اعراب و مسلمانان شناساند.
 به نظر می‌رسد که اتحاد فلسطینیان و نیز بازگشت آنها به آغوش حامیان واقعی خود و روی آوردن همه گروه‌های فلسطینی به گزینه مقاومت در حال حاضر تنها راه به شکست کشاندن طرح سه محوره آمریکایی- اسرائیلی- وهابی و تبدیل دوباره فلسطین به مساله اول جهان اسلام بعد از تلاش دشمنان برای تشکیل داعش برای به فراموشی سپرده شدن مساله فلسطین و آزادسازی آن است.