حیثیت برباد رفته محافظه کاران آمریکاv

گروه بین‌الملل - علی ودایع: دموکرات‌ها می‌دانستند که در استیضاح «استیضاح ترامپ» شکست خواهند خورد اما آنها بازی پیچیده تری برای جمهوری خواهان طراحی کرده‌اند تا فیل‌ها پا در دام خرها بگذازند. دموکرات‌ها تا امروز چندین اتهام ریز و درشت برای رئیس جمهوری آمریکا ردیف کرده اند اما طنز ماجرا این است که ترامپ هم خودش مقدمات استیضاح را فراهم کرده است.  جلسات محاکمه استیضاح در سنا در جریان است ؛ دموکرات‌ها دنبال احضار «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا به عنوان جعبه سیاه رسوایی اوکراین گیت بودند که ناکام ماند اما این اتفاق تازه آغاز بازی منتقدان ترامپ بوده است. انتشارکتاب افشاگرانه بولتون و در نیویورک تایمز برای خودش داستانی دارد. در همین حال،رسانه‌ها با استناد به یک پرونده تشکیل شده در دادگاه گزارش دادند، کاخ سفید احتمالا از ارائه ۲۴ ایمیل مربوط به مشارکت رئیس جمهور آمریکا در مسدود کردن کمک نظامی به اوکراین امتناع خواهد کرد.
شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، این نامه برای دادگاهی که ضرب‌الاجل ۳۱ ژانویه را برای دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تعیین کرده بود، ارسال شده است؛ ضرب‌الاجلی که دولت ترامپ را موظف کرده بود تا تمامی مکاتبات داخلی پیرامون کمپین فشار علیه اوکراین برای انجام تحقیقات درباره جو بایدن، رقیب سیاسی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را ارائه کند. گفته می‌شود که این ایمیل‌ها سند و برهان صریح و آشکاری دارند که ترامپ دستور توقف کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را صادر کرده تا ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور را برای اعلام تحقیقاتی درباره جو بایدن و پسرش‌هانتر بایدن تحت فشار بگذارد.
پیش‌بینی فرار ترامپ
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره تبعات تبرئه تقریبا مسلم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در رای‌گیری روز چهارشنبه مجلس سنای این کشور درباره استیضاح وی می‌نویسد که این نتیجه‌ای قابل انتظار برای رئیس جمهوری است که برای سه سال حدومرزهای اختیاراتش را به چالش کشید و قدرت و محبوبیت زیادی در داخل حزب جمهوریخواه خود پیدا کرد. قبلا و در همان زمان آغاز تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان مشخص بود که جمهوریخواهان تا چه حد اکراه دارند از این که ترامپ را به خاطر اقدامات نامعمول و ناگهانی‌اش به چالش بکشند. بعد از بیرون آمدن ترامپ از این محاکمه باید پرسید که او می‌بایست چه کار دیگری در ریاست جمهوری انجام می‌داد که حزبش تنها به یک نکوهش شفاهی و گذرا علیه او بسنده نکند.


از نظر دموکراتهایی که فرآیند استیضاح ترامپ را به امید جلب نظر چند نفر از جمهوریخواهان میانه‌رو یا در حال کناره‌گیری به موضعشان به راه انداختند، حزب جمهوریخواه حالا قرار است این پیام را بدهد که وقتی مساله ترامپ باشد دیگر هیچ چیز مهم نیست. تسلط ترامپ بر حزب جمهوریخواه کامل شده است.
«حکیم جفریز»  یکی از مدیران دموکراتها برای استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان خطاب به جمهوریخواهان گفت: «بی‌قانونی مهم است، سواستفاده از قدرت مهم است، فساد مهم است. قانون اساسی مهم است.»
قانونگذاران جمهوریخواه وفادار به ترامپ دلایل روشنی دارند. زمانی که او در رقابتهای مقدماتی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 کاندیدا بود، تقریبا همه جمهوریخواهان با او مخالفت کرده و برای این مخالفتشان از عباراتی شبیه با عباراتی که حالا دموکراتها به کار می‌برند، استفاده می‌کردند. امروز اما ترامپ الهام‌بخش نوعی وفاداری به خود در داخل این حزب شده که عمدتا مبتنی بر ترس، نگرانی از تلافی‌جویی و مهمتر از آن ایجاد این باور که آینده سیاسی جمهوریخواهان مستقیما به او وابسته شده، است.
هر چند که این وضعیت میتواند در انتخابات نوامبر آینده ریسکهایی را به همراه داشته باشد اما آسیب‌پذیرترین جمهوریخواهان حالا بدون ترامپ نمی‌توانند موفق شوند. در آستانه رای سنا به تبرئه ترامپ از اتهاماتش، برخی سناتورهای جمهوریخواه تاکید می‌کنند این رای به معنی اینکه آنها ترامپ را تایید می‌کنند نیست. آنها استدلال می‌کنند در حال حاضر مسائل بیشتری فراتر از دادن یک رای آری یا خیر به اینکه ترامپ با وادار کردن اوکراین به تحقیقات درباره رقیب سیاسی‌اش سوگند ریاست جمهوری خود را نقض کرده و جلوی قابلیتهای کنگره برای تحقیقات درباره این مساله را گرفته، وجود دارد.
«لامار آلکساندر» سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی که به دنبال کسب مجدد کرسی سنا در انتخابات 2020 نیست، اقدامات ترامپ را در قبال اوکراین «اقدامات نامناسب» که کاملا توسط مجلس نمایندگان اثبات شد خوانده است. اما او می‌گوید اقدامات ترامپ در سطح ارتکاب جرایم سطح بالا که او را واجد استیضاح شدن کند نیستند. مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه دیگر نیز گفته اقدامات ترامپ در حد اینکه او را واجد استیضاح سازند بوده‌اند اما برکناری ترامپ از ریاست جمهوری راه حل درستی نیست.
روبیو خاطرنشان کرد: اینکه تنها اقدامات کسی در حد استاندارد استیضاح باشند به این معنی نیست که برکناری رئیس جمهور از سمتش قرار است به نفع کشور باشد.
با این حال فراتر از تمامی صحبتها و مخالفتهای هوشیارانه و به دقت تنظیم شده جمهوریخواهان درباره ترامپ، تبرئه تقریبا مسلم او در جلسه روز چهارشنبه مجلس سنا به این معنی است که جمهوریخواهان رفتارهای ترامپ را قبول دارند و با این کار خود این سابقه را به وجود می‌آورند که یک رئیس جمهور در آمریکا می‌تواند از قدرت ریاست جمهوری خود برای منافع سیاسی شخصی بهره ببرد.
تاثیر استضاح روی افکار عمومی 
ترامپ حالا قرار است با وجود لکه ننگ استیضاح در سوابقش کمپین انتخاباتی خود را به پیش ببرد اما مشخص نیست آیا پرونده‌ استیضاحی که بالغ بر چهار ماه آمریکا را درگیر ساخته ماه نوامبر آینده همچنان در ذهن رای‌دهندگان خواهد بود یا خیر.
فرآیند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا باعث به وجود آمدن شکاف عمیقی میان مردم این کشور شده است.
براساس یک نظرسنجی انجام شده از سوی AP-NORC در ماه ژانویه، به میزان اندکی تعداد کسانی که خواستار استیضاح شدن دونالد ترامپ توسط سنا و برکناری او از ریاست جمهوری بودند بیشتر از مخالفان این موضوع بوده است؛ گروه اول معادل 45 درصد و گروه دوم معادل 40 درصد بوده‌اند. 14 درصد هم گفتند اطلاعات کافی برای آنکه نظر قطعی بدهند ندارند.
در همین نظرسنجی 42 درصد آمریکایی‌ها گفتند، معتقدند دونالد ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی جنجالی ماه ژوییه گذشته خود با رییس جمهور اوکراین کاری غیرقانونی انجام داده، اما 32 درصد گفتند او کاری غیراخلاقی انجام داده است.
اکثریت پاسخگویان جمهوریخواه معادل 54 درصد آنها معتقد بودند که دونالد ترامپ در قبال اوکراین هیچ کار اشتباهی انجام نداده است، اما در یک نظرسنجی مربوط به ماه اکتبر درصد آنها معادل 64 درصد بود. حدود یک سوم پاسخگویان گفتند معتقدند دونالد ترامپ کاری غیراخلاقی اما نه غیرقانونی انجام داده‌ و حدود یک نفر از هر 10 نفر نیز گفتند او کاری غیرقانونی انجام داده است.با این حال در نظرسنجی‌ها اکثر آمریکایی‌ها ارزیابی مثبتی نسبت به عملکرد اقتصادی دونالد ترامپ داشتند. در نظرسنجی ماه ژانویه 56 درصد آمریکایی‌ها عملکرد ترامپ در حوزه اقتصاد را تایید کردند. این درصد حتی بالاتر از درصد کسانی بود که عملکرد او را در قبال مذاکرات تجاری آمریکا، سیاست خارجی یا حوزه بهداشت و درمان تایید کردند.
در همین نظرسنجی 67 درصد گفتند از نظر آنها اقتصاد آمریکا در وضعیت خوبی قرار دارد. در نظرسنجی ماه سپتامبر 2019، 61 درصد چنین نظری داشتند. همچنین در نظرسنجی ماه ژانویه حدود یک چهارم از پاسخگویان گفتند، انتظار دارند شرایط اقتصادی در طی سال آینده میلادی بدتر شود. این ارزیابی نسبتا مثبت آمریکایی‌ها از اقتصاد حتی در بردارنده دموکرات‌های زیادی بود. حدود نیمی از دموکرات‌ها شرایط اقتصادی را مثبت ارزیابی کردند و از هر 10 نفر نیز حدود سه نفر عملکرد دونالد ترامپ در این مساله را تایید کردند.
در حالی که دونالد ترامپ قرار است سه‌شنبه شب اهدافش برای مدت باقی‌مانده از ریاست جمهوری خود را تشریح کند، آمریکایی‌ها نیز درباره اولویت‌های کشورشان اظهارنظر کردند.
در نظرسنجی AP-NORC مربوط به ماه دسامبر مشخص شد که از نظر آمریکایی‌ها مسائل اقتصاد، بهداشت و درمان، مهاجرت و محیط زیست اصلی‌ترین مسائلی هستند که دولت باید در سال 2020 به آنها رسیدگی کند. تعداد کمی انتظار داشتند که دولت در قبال مسائلی که برای آنها از همه مهم‌تر بوده پیشرفت به دست بیاورد. در همین نظرسنجی از هر 10 آمریکایی حدود دو نفر گفتند از وضعیت پیشروی امور در کشورشان راضی هستند، اما حدود شش نفر از هر 10 نفر از این وضعیت اظهار نارضایتی کردند. در عین حال درصد کسانی که انتظار داشتند در آینده وضعیت امور بدتر شود بیشتر از کسانی بود که انتظار بهتر شدن این امور را داشتند. جمهوریخواهان به میزان خیلی بیشتری نسبت به دموکراتها، از وضعیت کشورشان اظهار رضایت کردند و 40 درصد آنها چنین نظری داشتند در حالی که تعداد دموکراتهای راضی معادل 11 درصد بود. اکثریت شکننده‌ای از جمهوریخواهان معادل 54 درصد پیش‌بینی بهتر شدن اوضاع در سال 2020 را در آن نظرسنجی کرده بودند. در میان دموکرات‌ها 76 درصد از وضعیت اظهار نارضایتی کردند و 66 درصد گفتند انتظار بدتر شدن امور را دارند.
شکاف حزبی در ارزیابی آمریکایی‌ها از عملکرد رییس جمهور بیشتر از شکاف در نظر آنها درباره وضعیت کشورشان بوده است. براساس یک نظرسنجی گالوپ، 89 درصد جمهوریخواهان و هفت درصد دموکرات‌ها به طور کلی دونالد ترامپ را در سومین سال ریاست جمهوری‌اش تایید کردند. این شکاف 82 درصدی در این نظرسنجی میان پاسخگویان متمایل به دو حزب اصلی درباره دونالد ترامپ تاکنون در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است. این دو قطبی مداوم منجر به یک ثبات غیرعادی در میزان محبوبیت دونالد ترامپ در مدت اخیر شده است. با توجه به این‌که همچنان این دو قطبی بین حامیان دو حزب اصلی آمریکا در نظرشان درباره ریاست جمهوری دونالد ترامپ وجود دارد انتظار نمی‌رود که سطح محبوبیت او تغییر چشمگیری در مدت پیش‌رو نشان دهد.
در سه ماه گذشته میزان میانگین محبوبیت دونالد ترامپ حدود 43 درصد بوده است که این میزان پایین‌تر از مدت مشابه مربوط به دوران رییس جمهورهای سال‌های اخیر آمریکا است.