تلاش‌‌ها برای تنش‌زدایی ادامه دارد

آرمان ملي: جوزپ بورل، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا که به تهران سفر کرده روز دوشنبه 14 بهمن با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران ديدار و گفت‌وگو کرد. محور اصلي اين سفر به گفته دفتر رئيس ديپلماسي اتحاديه اروپا تلاش براي کاستن از بحران‌هاي بين‌المللي ناشي از تنش‌هاي جاري در روابط تهران و واشنگتن و نيز مشکلات به وجود آمده پيرامون مساله هسته‌‌اي ايران عنوان شده است. وزارت امور خارجه ايران اما در بيانيه خود «شرايط در منطقه خليج فارس و لزوم کاهش تنش‌هاي منطقه‌اي، طرح به اصطلاح معامله قرن و پيامدهاي خطرناک آن براي منطقه و جهان، اينستکس، برجام، تحولات در عراق، سوريه و يمن» را مهم‌ترين محورهاي گفت‌وگوي محمدجواد ظريف و هماهنگ کننده سياست خارجي اتحاديه اروپا عنوان کرد.
بورل در حالي به ايران سفر کرده است که تهران يکي از بحراني‌ترين دوران خود را در سياست خارجي و روابط بين‌المللي طي مي‌کند. ايران که ابتداي دي ماه براي دومين بار پس از هفت ماه تنش مداوم با آمريکا در منطقه تا آستانه يک جنگ تمام عيار با ايالات متحده پيش رفت به‌واسطه کاهش تعهدات خود در چارچوب توافقنامه هسته‌اي وين در روابط با طرف‌هاي اروپايي برجام نيز به مشکل برخورده است. سفر جوزپ بورل به ايران همچنين در حالي صورت مي‌گيرد که سخنگوي وزارت امور خارجه ايران پيشتر به گلايه‌هاي جدي کشورش به اروپا در خصوص عدم پايبندي به تعهدات مطرح در چارچوب برجام اشاره کرده و اعلام کرده بود که گفت‌وگوهاي آقاي ظريف و بورل بسيار جدي و صريح خواهد بود. منابع مطلع در وزارت امور خارجه ايران پيش از اين گفته بودند که تحولات مربوط به توافق هسته‌اي محور اصلي گفت‌وگو‌ها ميان آقاي بورل و مقامات ايراني را تشکيل مي‌دهد و طرفين علاوه بر اين در خصوص تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي نيز با يکديگر بحث و تبادل نظر خواهند کرد. عباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران صبح روز دوشنبه در جريان يک کنفرانس خبري با اشاره به گفت‌وگوهاي آقاي بورل در تهران تصريح کرده بود: «احتمالا امروز در مورد يکسري جزئيات در مورد تعهدات اروپايي‌ها در برابر برجام با ايشان گفت‌وگو شود، چرا که اتحاديه اروپا علاوه بر نقش هماهنگ‌کننده خود يک طرف برجام است. اميدواريم که در جريان رايزني‌هاي امروز که پيش‌بيني مي‌کنيم صريح خواهد بود به جمع‌بندي‌هاي خوبي برسيم».
نامه حقوقي 14 صفحه‌اي ظريف به اروپايي ها
سخنگوي وزارت خارجه ايران پيش از اين نيز اعلام کرده بود که محمد جواد ظريف در نامه‌اي 14صفحه‌اي براي جوزپ بورل ضمن گلايه از رويکرد منفعلانه اروپا در قبال امتياز‌هاي تجاري وعده داده و عمل نشده به ايران پس از خروج يکجانبه آمريکا از برجام، اقدام طرف‌هاي اروپايي در فعال کردن مکانيسم حل اختلاف را از سوي اروپا زير سوال برده است. گفته مي‌شود که ايران در اين نامه چهارده صفحه‌اي همچنين «ابتکاراتي از دل برجام» به اروپايي‌ها پيشنهاد کرده و وزير امور خارجه ايران در همين چارچوب گفت‌وگوهاي صريحي را با جوزپ بورل در سفر دو هفته پيش خود به هند انجام داده است.


ديدار با روحاني
جوزپ بورل همچنين شامگاه دوشنبه با حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران ديدار و پيرامون برجام و برخي ديگر از موضوعات مشترک گفت‌وگو کرد. رئيس‌جمهور در اين ديدار با محکوم کردن سياست آمريکا در قبال کشورهاي منطقه، اظهارداشت: آنها تاکنون اشتباهات راهبردي زيادي نسبت به کشورهاي منطقه از جمله ايران، عراق، لبنان، يمن، سوريه و افغانستان داشته‌اند و اقدام اخير آنها که با همکاري رژيم صهيونيستي تحت عنوان معامله قرن انجام گرفته نيز در راستاي همين اشتباهات بوده و محکوم به شکست است. رئيس‌جمهور تلاش‌ها و همکاري‌هاي مشترک ايران و اتحاديه اروپا را براي حل و فصل بسياري از مسائل و مشکلات منطقه‌اي و بين‌المللي راهگشا دانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران همچنان نسبت به نظارت‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، پايبند بوده و روند نظارت‌ها آنچنان که تا امروز انجام شده، ادامه خواهد داشت، مگر اينکه با شرايط جديدي مواجه شويم. جوزپ بورل هماهنگ کننده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در اين ديدار با اشاره به نقش تأثيرگذار ايران در مسائل منطقه‌اي و توسعه صلح، ثبات و امنيت در منطقه، اظهار داشت: توسعه همکاري‌ها با ايران در اين راستا همواره براي اتحاديه اروپا حائز اهميت بوده است. هماهنگ کننده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا با بيان اينکه بايد تلاش کنيم مشکلات در مسير اجراي برجام رفع بشود، گفت: از اينکه طرف‌هاي اروپايي نتوانستند به تعهدات خود در برجام عمل کنند، متأسف هستم.