روایت روسیه از ماجرای هواپیمای ایرانی

آرمان ملي‌: يک هواپيماي مسافربري که صبح پنجشنبه از تهران به دمشق پرواز مي‌کرد، در معرض تبادل آتش ارتش اسرائيل و سوريه قرار گرفت. روسيه تاييد کرده که اين هواپيما به جاي نشستن در فرودگاه بين‌المللي دمشق مجبور شد تغيير مسير بدهد و در پايگاه نظامي حميميم در لاذقيه فرود آيد که در اختيار روسيه است. بر اساس گزارش‌ها، ورود اين هواپيما با 172 سرنشين به آسمان سوريه با حمله هواپيماهاي اسرائيل به مواضعي در اطراف دمشق و واکنش دفاع ضدموشکي سوريه همزمان شده بود. رسانه‌هاي روسي گزارش کرده‌اند اوايل پنجشنبه سيستم پدافند سوريه به حمله هوايي اسرائيل واکنش نشان داد که اين موضوع هواپيماي مسافربري را مجبور به تغيير مسير کرد. ارتش رژيم صهيونيستي مواضعي را در سوريه هدف قرار داد. تل‌آويو تاکنون درباره اين حملات اظهارنظري نکرده اما تاييد کرده است که در سال‌هاي اخير صدها حمله هوايي عليه اهداف مرتبط با ايران انجام داده و مدعي است مانع ورود کشتي‌هاي حامل اسلحه از طريق سوريه به لبنان شده است. تل‌آويو همچنين مدعي شده است که «اجازه نخواهد داد ايران، دشمن قسم خورده‌اش، حضور نظامي خود را در سوريه افزايش دهد».
روايت روسيه از ماجراي هواپيماي ايراني
تاکنون خبرگزاري سانا سوريه و همچنين ارتش روسيه پيرامون اين ماجرا روايت خود را اعلام کرده‌اند که روايت روس‌ها دقيق‌ترين روايت موجود از ماجراست. وزارت دفاع روسيه اعلام کرده است که رژيم صهيونيستي در حملات هوايي خود به سوريه از پوشش و سپر هواپيماهاي غيرنظامي استفاده مي‌کند تا عملکرد سامانه‌هاي پدافند هوايي سوريه را مختل کند. به گزارش شبکه خبري روسيا اليوم، ايگور کوناشينکوف سخنگوي وزارت دفاع روسيه در بيانيه‌اي گفت: ششم فوريه (پنجشنبه) ساعت دو بامداد، چهار جنگنده اف16 نيروي هوايي اسرائيل بدون ورود به حريم هوايي سوريه، با هشت موشک هوا به زمين، اطراف دمشق پايتخت اين کشور را هدف قرار دادند و پدافند هوايي سوريه نيز با قدرت اين حملات را دفع کرد. وي افزود: همزمان با حمله جنگنده‌هاي اسرائيلي به اطراف دمشق و نزديک فرودگاه بين‌المللي اين شهر، يک فروند هواپيماي مسافربري مدل ايرباس320 با 172 مسافر از مبدأ تهران آماده فرود در فرودگاه دمشق بود. کوناشينکوف در ادامه اظهارکرد: به لطف عمليات فني برج مراقبت فرودگاه دمشق و عملکرد فعال سيستم کنترل ترافيک هوايي، هواپيماي مسافري از منطقه شليک ضد موشک‌ها دور و خارج شد و به جاي فرودگاه دمشق با امنيت در فرودگاه پايگاه روسي حميميم به زمين نشست. اين مسئول روس گفت: عملکرد ستاد ارتش اسرائيل در طول عمليات‌هاي نظامي هوايي و سوء‌استفاده آن از هواپيماهاي مسافربري به عنوان پوشش با هدف مختل کردن عملکرد سامانه‌هاي پدافند هوايي سوريه شيوه اصلي يگان هوايي اسرائيل شده است، متاسفانه اسرائيل با دنبال کردن اين استراتژي در عمليات‌هاي خود به حفظ جان صدها غيرنظامي بيگانه اهميتي نمي‌دهد. سخنگوي وزارت دفاع روسيه افزود: رفتار ستاد ارتش اسرائيل در حين اجراي عمليات‌هاي نظامي و سوءاستفاده آنها از هواپيماي مسافربري با هدف ايجاد اختلال در عملکرد سامانه‌هاي پدافند هوايي سوريه، تبديل به يکي از روش‌هاي مهم نيروي هوايي اسرائيل شده است. متاسفانه اسرائيل با در پيش گرفتن اين روش نشان مي‌دهد که اهميتي براي جان صدها غيرنظامي بي‌گناه قائل نيست. رژيم صهيونيستي طي سال‌هاي اخير بارها به دمشق و مناطق مختلف سوريه حمله هوايي کرده که اين حملات توسط رهگيري به موقع پدافند هوايي سوريه دفع شده است.
آمارهاي متناقض از تلفات اين حملات


يک ناظر حقوق بشر سوريه مستقر در بريتانيا در گفت‌وگو با سرويس جهاني «بي‌بي‌سي‌« مدعي شده است که حملات هوايي، مواضع متعلق به ارتش روسيه و ايران را در نزديکي دمشق هدف قرارداد که در پي آن، 23 نفر کشته شدند. هرچند، سانا خبرگزاري دولتي سوريه اعلام کرده است که هشت نفر در اين حمله هوايي زخمي شدند.