پايان معوقات خودرو تا خرداد٩٩

آرمان ملي: تاکيد و تمرکز وزارت صمت بر بهبود توليد خودروسازان و ترازکردن وضعيت مالي آنها، باعث شده ايران‌خودرو و سايپا به توليد 2000 دستگاه خودرو در روز برسند و با داخلي‌سازي قطعات، هزينه مالي خود را تا حدودي کاهش دهند. اتفاقاتي که قيمت خودروهاي تحويلي کارخانه‌ها را به ثبات نسبي رسانده و چندي است که تغييري در نرخ‌هاي کارخانه ديده نمي‌شود. با وجود رشد توليد و برنامه‌ريزي براي تامين مالي کارخانه‌ها، هنوز دو خودروساز نتوانسته‌اند به تعهدات خود آنطور که بايد عمل کنند. همچنين برخي شهروندان با گلايه نسبت به تاخير در تحويل خودروهاي پيش‌فروش‌شده، شائبه‌هايي مبني بر طرح‌هاي پيش‌فروش مطرح مي‌کنند که افراد داراي رانت راحت‌تر به اين خودروها دسترسي دارند. در همين زمينه روز پنجشنبه وزير صمت در نشستي با وزير دفاع و مديرعامل ايران‌خودرو به نمايندگي‌ها هشدار داده است که اگر مورد رانتي وجود داشته باشد، دفتر نمايندگي تعطيل مي‌شود. رضا رحماني همچنين گفت: خودروسازان قول داده‌اند که معوقات خود را تا خرداد 99 صفر مي‌کنند. به‌رغم تاکيد چندباره وزير صمت بر اين موضوع و تمرکز اين وزارتخانه بر رفتار خودروسازان، به نظر مي‌رسد وزارت صمت از بازار معاملات خودرو غافل مانده و اين دلالان هستند که عنان بازار را در دست گرفته‌اند. چنان‌که فقط طي يک هفته اخير قيمت کيا سراتو با رشد 30 ميليون توماني از 363 ميليون به 393 ميليون تومان رسيد. ساير محصولات نيز وضعيت بهتري ندارند.
رشد توليد خودرو در دو شرکت بزرگ خودروسازي اتفاقي است که مي‌توان آن را به فال نيک گرفت. طبق گفته مسئولان ذي‌ربط، اکنون حجم توليد سايپا و ايران‌خودرو در روز به 4000 دستگاه رسيده که اين رقم مي‌تواند رکود حاکم بر صنعت خودرو را از بين ببرد. با اين حال به نظر مي‌رسد نحوه پيش‌فروش خودروها، بروز شکاف عميق ميان قيمت کارخانه و بازار و بي‌توجهي زيرمجموعه‌هاي وزارت صمت به بازار خودرو، بازار را به جولانگاهي تبديل کرده که اين رکود را همراه با تورم ساخته‌اند. در حالي که تقاضا در بازار خودرو هر روز دچار ريزش مي‌شود، اما قيمت‌ها نه‌تنها وارد منحني نزولي نمي‌شوند، بلکه هر هفته محصولات مختلف رکوردهاي قيمتي جديدي از خود بر جاي مي‌گذارند. خبرآنلاين در اين زمينه نوشته است که تنها در يک هفته قيمت کياسراتو، افزايش 30 ميليون توماني را تجربه کرده و از 363 ميليون تومان به 393 ميليون تومان رسيده است. اين وضعيت حتي در بازار خودروهايي با قيمت‌هاي کمتر از 100 ميليون تومان نيز به چشم مي‌خورد. قيمت سمند با افزايش 9 ميليون توماني از 91 ميليون تومان به 100 ميليون تومان رسيده است. فايل‌هاي اعلامي براي فروش خودرو پژو 405 از افزايش هفت ميليون توماني قيمت پيشنهادي اين خودرو دلالت دارد. در حالي که در ابتداي هفته قيمت اين خودرو 87 ميليون تومان اعلام شده، انتهاي هفته به 94 ميليون تومان رسيده است. اين وضعيت در خودرو پژو پارس بغرنج‌تر است. ميزان افزايش قيمت اين خودرو 11 ميليون تومان برآورد مي‌شود. قيمت اين خودرو از 110 ميليون تومان به 121 ميليون تومان افزايش يافته است.
پرايد 66 ميليون تومان شد!
ميزان افزايش قيمت در خودرويي چون پرايد نيز چشمگير است. پرايد 111 از 61 ميليون تومان به 66 ميليون تومان رسيده و قيمت پرايد 131 از 56 ميليون تومان به 61 ميليون و 500 هزار تومان رسيده است. تيبا2 که اول هفته گذشته به قيمت 72 ميليون و 600 هزار تومان عرضه مي‌شد، اکنون 76 ميليون و 500 هزار تومان فروخته مي‌شود. رانا نيز با پذيرش افزايش شش ميليون توماني به 103 ميليون تومان رسيده است. دنا تيپ يک و دنا پلاس توربو با افزايش 13 ميليون توماني قيمت از 145 ميليون و 195 ميليون تومان عبور کرده‌اند.


تاخت‌وتاز قيمت‌‌ها به‌رغم ايثار خودروسازان
در شرايطي که بازار اعتنايي به صحبت‌هاي مسئولان دولتي نشان نمي‌دهد و قيمت‌ها در حال تاخت و تاز هستند، روز پنجشنبه وزير صمت باز هم از ايثار و فعاليت جهادي خودروسازان صحبت به ميان آورده و وعده داده است که تا خرداد ماه معوقات خودروسازان به صفر برسد. رضا رحماني اين بار صحبتي از وضعيت بازار به ميان نياورد، اما پيش از اين بارها نسبت به ساماندهي بازار وعده‌هايي داده است.