زنان می‌توانند نتایج انتخابات‌ها را تغییر دهند

آرمان ملی: رئیس‌جمهوری با تاکید بر اهمیت و لزوم مشارکت زنان در انتخابات اظهارکرد: در تمام انتخابات‌ها اگر زنان تصمیم بگیرند که شور انتخاباتی ایجاد کنند، آنها قادر خواهند بود تا افرادی را که افکار و تصمیماتشان برای جامعه مفید‌تر است انتخاب کنند. حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست زنان ایرانی که با حضور جمعی از زنان برگزیده و فعالان حوزه‌های مختلف در سالن اجلاس سران کشور برگزار شد با تبریک به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت روز زن با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: هیچ‌گاه در تاریخ ایران زنان به اندازه ۴۱ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد در سیاست حضور نداشتند. امروز آنها می‌توانند در انتخابات‌ها سرنوشت را تغییر دهند.اهم اظهارات رئیس‌جمهور را در ادامه می‌خوانید:
   دیدگاه همگان یعنی حتی زنان و به ویژه مردان باید نسبت به مقام زن تصحیح شود؛ ما به زبان می‌گوییم که جنس دوم نداریم و زن و مرد با هم مساوی هستند، اما این گفتار کافی نیست بلکه در مقام عمل، قانونگذاری و اجرا نیز باید این حقیقت را ببینیم. این که می‌گویم باید در جامعه اسلامی رقابت سالم برقرار باشد، این رقابت سالم وقتی امکان پذیر است که موانع را برداریم و فرصت‌ها را به صورت برابر فراهم کنیم اگر فرصت مرد و زن در حوزه‌های مختلف برابر نباشد در آن صورت رقابت امکان پذیر نیست.
    زنان جامعه ما در طول ۴۱ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی نشان دادند که در تمام صحنه‌ها دوشادوش مردان و در کنار آنها حضور و ظهور پیدا کرده‌اند. وقتی به مدیریت‌های سطوح بالا می‌رویم بازهم مقام زن و مرد برابر است و این دو در کنار هم هستند. بنابراین نباید این گونه باشد که در محیط کار خود احساس کنیم که حضور زنان و ارتقای آنها اساس و رکن مهم جامعه را دچار مشکل می‌کند.
   چه اشکال دارد که اگر در دولت جمعی ۲۰ الی ۳۰ نفره هستیم به غیر از معاونان دست رئیس‌جمهور برای انتخاب وزرای زن نیز باز باشد؛ برای انتخاب وزیر زن نیز دست رئیس‌جمهور را باز بگذارید. اگر قبول داریم و تعارف نمی‌کنیم و فقط به زبان نمی‌گوییم زنان در کنار مردان هستند، باید در سایر موارد نیز گام به گام پیش برویم و به زنان فرصت حضور بدهیم.


    در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی تصویب شد که حداقل ۱۰ درصد از اقتصاد کشور باید به موضوع اقتصاد دیجیتال اختصاص یابد؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد و اقتصاد را دیجیتالی کردیم در این زمان فرصت بیشتر و راحت‌تری برای حضور زنان در اشتغال ایجاد می‌شود.
    زمانی که در دولت از سفیر شدن زنان صحبت کردیم شاید برای وزارت امور خارجه نیز مقداری حرف سنگینی است اما تا به امروز چهار نفر از زنان پست سفارت را در اختیار گرفته‌اند و من اخیرا به وزیر امور خارجه تاکید کرده‌ام که تلاش کنند زنانی که آمادگی و شرایط لازم را دارند برای پست‌های سفارت در نظر بگیرند.
    زمانی که در حوزه قم درس طلبگی می‌خواندیم طلبه زن در حوزه حضور نداشت و به طور کامل حوزه علمیه مردانه بود، اما زمانی که به دانشگاه رفتم و در کلاس درس حضور یافتم دانشجویان دختر نیز در آن کلاس‌ها حضور داشتند؛ من در کلاس درس دیدم که این دختران دانشجو مثل پسرها و گاهی بهتر از آنها می‌فهمند و حتی دختر خانمی بود که همیشه نمره‌اش خیلی خوب می‌شد و با من رقابت داشت؛ در آن زمان دیدم که یک دختر خانم دانشجو آن هم در رشته حقوق نیز با مهارت درس می‌خواند سوال می‌کند و در امتحانات نمرات بالایی کسب می‌کند.
    گاهی حرف بدی زده می‌شود و برخی فکر می‌کنند که اگر زن وارد جامعه شود آن جامعه از منزه و اخلاقی بودن و همچنین پاکی فاصله می‌گیرد. این در حالی است که این تفکر، تفکری قدیمی و نادرست بود که عده‌ای می‌گفتند زن‌ها، مردان را منحرف می‌کنند در حالی که ما در قرآن کریم اصلا این حرف را قبول نداریم و این سخن را ناصحیح و نادرست می‌دانیم، چرا که زنان ما اهل شرف، عفت و پاکدامنی هستند.