دولت ترامپ ناکام در توجیه ترور سردار سلیمانی

آرمان ملي - محمدحسين لطف‌الهي: اليوت اِنگل رئيس دموکرات کميسيون روابط خارجه مجلس نمايندگان آمريکا طي بيانيه‌اي اعلام کرد دلايلي که دولت ترامپ براي مشروع نشان دادن ترور فرمانده ارشد نيروهاي مسلح ايران به آنها استناد مي‌کرد «دروغ» است. اين افشاگري مي‌تواند بار ديگر کار دولت ترامپ را در توجيه افکار عمومي آمريکا پيرامون موضوع ترور سردار سليماني سخت کند. برخي کارشناسان حتي تأکيد دارند که افشاگري در اين خصوص مي‌تواند بر نتايج انتخابات آتي آمريکا اثرگذار باشد؛ چرا که دونالد ترامپ با اقدام به ترور سردار سليماني، آمريکا را در آستانه يک جنگ ديگر قرار داده بود. جنگي که چندان براي افکار عمومي آمريکا قابل پذيرش نيست.
ساعت 1:20 بامداد جمعه 13 دي ماه 98 يک پهپاد آمريکايي با شليک دو موشک، خودروي حامل سردار سليماني، فرمانده سپاه قدس ايران و ابومهدي المهندس، معاون الحشد الشعبي عراق را هدف حمله موشکي قرار داد. در پي اين حمله تمامي سرنشينان خودرو به شهادت رسيدند و وزارت دفاع آمريکا طي بيانيه‌اي رسماً مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفت. ساعاتي بعد، دونالد ترامپ رئيس‌جمهور ايالات متحده با حضور در مقابل دوربين‌هاي تلويزيوني مدعي شد که اين اقدام آمريکا مبني بر ترور سردار سليماني اقدامي «پيشگيرانه» بوده؛ چرا که سردار سليماني قصد داشته تا حملاتي جديد عليه نيروهاي آمريکايي در عراق ترتيب دهد. ادعايي که چندي بعد از سوي مايک پمپئو وزير امور خارجه دولت ترامپ نيز تکرار شد. وزيرامور خارجه آمريکا در گفت‌وگو با «CNN» در اين باره مي‌گويد: «حمله هوايي عليه فرمانده سپاه قدس، از يک حمله آني جلوگيري کرد». او همچنين مي‌افزايد: «مردم آمريکا بايد بدانند که تصميم دونالد ترامپ در کنار گذاردن قاسم سليماني از صحنه نبرد باعث در امان ماند جان صدها نفر از آمريکايي‌ها شد، هيچ ترديدي دراين باره نداشته باشيد»؛ ادعاهايي که بعدها وزارت امور خارجه نتوانست اسنادي پيرامون صحت آن ارائه کند. يک هفته پس از اين ترور، نيروهاي مسلح ايران طي عملياتي که «انتقام سخت» نام داشت، با شليک چندين موشک بالستيک پايگاه آمريکايي‌ عين‌الاسد در عراق را هدف قرار دادند. بر اثر اين حمله تعدادي از سربازان آمريکايي زخمي شدند اما رئيس‌جمهور آمريکا مدعي شد که آسيبي به کسي وارد نشده است. در پي تشديد تنش‌ها و خطر آغاز جنگ ميان ايران و ايالات متحده، نمايندگان کنگره آمريکا از وزير خارجه درخواست کردند که به کنگره بيايد و دلايل خود را براي اين اقدام دولت آمريکا توضيح دهد. مايک پمپئو که به همراه معاون رئيس‌جمهور آمريکا و وزير دفاع در نشستي غيرعلني با نمايندگان کنگره، تا نمايندگان را در خصوص دلايل لزوم اقدام به اين ترور توجيه کند، پس از پايان جلسه فوراً کنگره را ترک کرد و حاضر به گفت‌وگو پيرامون نتايج جلسه نشد. در مقابل اما نمايندگان کنگره با چهره‌اي برافروخته در مقابل دوربين‌ها قرار گرفتند و دلايلي را که از سوي مقامات دولتي ذکر شد، «بي‌پايه و اساس» خواندند. «آدام شيف» عضو دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا در اين باره معتقد است که «آنچه ترامپ و نزديکانش انجام مي‌دهند، اغراق و تأکيد بيش از حد است تا اقدامات انجام شده توجيه‌ شود و اين احتمالا ما را به جنگ با ايران سوق مي‌دهد که بسيار خطرناک است».
بيانيه رسمي عضو کنگره آمريکا
با گذشت 6 هفته از ترور سردار سليماني دولت آمريکا نه تنها نتوانست توجيهي قانوني براي اين ادعاي خود بيابد، بلکه با ادامه بررسي‌هاي کنگره آمريکا مشخص شد آنچه ترامپ ادعا کرده «دروغي واضح» بوده است. اليوت اِنگل رئيس دموکرات کميسيون روابط خارجه مجلس نمايندگان آمريکا بامداد شنبه با صدور بيانيه‌اي تصريح کرد: «گزارش رسمي درباره اقدام آمريکا در هدف قرار دادن (سردار) قاسم سليماني نشان مي‌دهد که سخنان رئيس‌جمهور مبني بر انجام اين اقدام در پي جلوگيري از حمله قريب الوقوع ايران به سربازان آمريکايي نادرست بوده است. در توضيح اين اقدام، دولت نتوانست هيچ مدرکي مبني بر وجود تهديدي قريب الوقوع ارائه کند و اين يعني آنچه رئيس‌جمهور به مردم آمريکا گفته است دروغي واضح بوده است». در اين بيانيه آمده است که دولت ترامپ براي توجيه هدف قرار دادن سردار سليماني نزد اعضاي کنگره اعلام کرده بود که کنگره پيشتر اين اقدام را در قالب «قطعنامه 2002 عراق» مجاز دانسته و نيازي به درخواست دولت براي صدور دوباره اين مجوز وجود نداشت. اين در حالي است که به نوشته رئيس کميسيون روابط خارجه مجلس نمايندگان آمريکا، اين قطعنامه پيرامون موضوع عراق بوده و هيچ ربطي به ايران و نيروهاي ايراني ندارد. در انتهاي بيانيه اليوت اِنگل تصريح شده است که اين اقدام دولت آمريکا تنش‌ها در منطقه خاورميانه را افزايش داده و آمريکا را در آستانه جنگي قرار داده که نه مردم اين کشور خواهان آن هستند و نه کنگره مجوزي براي ورود به اين جنگ صادر کرده است. او در پايان ابراز اميدواري کرده است که مايک پمپئو در روز 28 فوريه (9 اسفند) به کنگره آمده و در خصوص دلايل اقدام ارتش آمريکا مبني بر هدف قرار دادن سردار سليماني شهادت دهد.


پيگيري حقوقي ايران در مجامع بين‌المللي
با توجه به عدم کاميابي دولت آمريکا در توجيه کنگره اين کشور، مي‌توان با قطعيت گفت که در مجامع بين‌المللي نيز کاخ سفيد سندي براي مشروع نشان دادن اين اقدام تروريستي ندارد و پيگيري حقوقي ايران مي‌تواند به يک پيروزي حقوقي ديگر در برابر آمريکا منجر شود. پيشتر سيد عباس موسوي سخنگوي وزارت امور خارجه در اين باره به «فارس» گفته بود: «بعد از ترور شهيد سپهبد قاسم سليماني ستاد ويژه‌اي به نام «ستاد سردار سليماني» در وزارت خارجه تشکيل شده و همه ارگان‌ها و نهادهاي مرتبط در خارج از وزارت خارجه نيز در آن دخيل هستند. اين ستاد به رياست «صادق خرازي» مشاور وزير خارجه فعاليتش را آغاز کرده و در وزارت خارجه تشکيل جلسه مي‌دهد و محلي نيز در وزارت خارجه براي اين ستاد در نظر گرفته شده است». به گفته او «اين ستاد داراي کميته‌هاي مختلفي است از جمله کميته‌ حقوقي که اولين جلسه کميته حقوقي هفته گذشته با حضور حقوقدانان برجسته کشور تشکيل شد. در اين جلسه ابعاد مختلف حقوقي موضوع از جمله مسئوليت، عاملان اين اقدام تروريستي و... مورد بررسي قرار گرفته تا از طريق محاکم داخلي و بين‌المللي پيگيري‌هاي لازم در اين زمينه صورت گيرد».