مجلس اصولگراشد؛ بدون دردسر!

آرمان ملي- حميد شجاعي: «اصولگرايان پيروز انتخابات مجلس يازدهم شدند»؛ شايد بسياري اين مساله را ناشي از تلاش جريان اصولگرا و برنامه‌ريزي براي حضور پر‌قدرت در بهارستان 98 بدانند اما واقعيت امر بر آن است که مجموعه‌اي از عوامل دست به دست هم داده است تا اصولگرايان که تا ديروز در سوداي وحدت بودند امروز خود را پيروز انتخابات بدانند. گله‌مندي جامعه از اتفاقات ماه‌هاي گذشته و تنگناهاي اقتصادي از يک‌طرف و ردصلاحيت‌هاي اصلاح‌طلبان شاخص از طرف ديگر باعث شده اصولگرايان اين‌بار به راحتي وارد مجلس شوند. شايد اگر مجلس دهم و اصلاح‌طلبان زلف‌شان را به دولت گره نزده بودند و برخي اتفاقات رخ نمي‌داد در نتيجه مشارکت حداکثري امروز، اصلاح‌طلبان به جاي اصولگرايان به کرسي‌هاي مجلس يازدهم سلام مي‌کردند. هر چند رد‌صلاحيت‌هاي اصلاح‌طلبان در برخي استان‌ها باعث شد آنها کرسي‌ استان‌ها را نيز به رقيب واگذار کنند.
متغيرهاي موثر در مشارکت مردم
انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي جمعه با حضور مردم در اقصي نقاط کشور برگزار شده تا بار ديگر ملت در راستاي حق تعيين سرنوشت خود براي روي کار آوردن مجلسي کارآمد تلاش کند. اين در حالي است که پيش از انتخابات متغيرهاي مشخصي در سمت‌گيري آراي شرکت‌کنندگان تاثيرگذار بود که بخشي از جامعه متاثر از اين اتفاقات و متغيرها بود. اين مسائل را مي‌توان در 3 دسته تقسيم‌بندي کرد: اتفاقات رخ داده در آبان و دي و نارضايتي مردم از وضع معيشتي؛ عملکرد دولت و مجلس دهم به‌خصوص فراکسيون اميد که کنار گذاشته شدن از حيطه تصميم‌گيري را در ماجراي افزايش قيمت سوخت نشان داد و رد‌صلاحيت‌ها از طيف اصلاح‌طلب که عملا اين جريان را از کنشگري فعال و در حد انتظار در انتخابات باز داشت. هر چند هر يک از اين مسائل تا حدي بر ميزان مشارکت مردم در انتخابات تاثير گذاشت، اما مسلما اتفاقات رخ داده در ماه‌هاي اخير را مي‌توان مهم‌ترين عامل موثر دانست. اين در حالي است که با پيش‌فرض قرار دادن تاثير اين مسائل بر ايجاد فضاي انتخاباتي و مشارکت گسترده مردم کنش معطوف بر انتخابات دو جريان سياسي غالب در کشور کاملا متفاوت از يکديگر بود. اصولگرايان با استفاده از اين فضا درصدد انداختن تمام مشکلات بر دوش دولت و اصلاح‌طلبان برآمدند و با تاييد صلاحيت‌هاي فراوان چيزي بالغ بر 10 ليست انتخاباتي 30 نفره ارائه کردند. اما اصلاح‌طلبان که درصدد توضيح شفاف و صادقانه علل و عوامل به‌وجود آمدن شرايط فعلي براي مردم بودند کمتر تاييد صلاحيت شدند و عملا ابتکار عمل را از دست داده و عطاي انتشار ليست واحد را به لقايش بخشيدند. هر چند پس از آن نيز احزاب اصلاح‌طلب بعضا مبادرت به ارائه ليست کردند اما هيچ‌يک از اين ليست‌ها به مثابه ليست اصلاح‌طلبان مفروض نشد. بر همين اساس انتخابات برگزار شد و همانطور که انتظار مي‌رفت حاميان اصولگرايان و ليست وحدت پاي صندوق‌ها آمده به گزينه‌هاي مدنظر خود راي دادند. هر چند اصلاح‌طلبان و مستقلين نيز در اين انتخابات مشارکت بالايي داشتند اما در نهايت اصولگرايان پيروز انتخابات مجلس يازدهم شدند.
جبران شکست 94


روز گذشته بود که پس از شمارش آراي ماخوذه تهراني‌ها مشخص شد ليست واحد اصولگرايان پيروز انتخابات مجلس يازدهم خواهد بود. هر چند به اذعان بسياري از تحليلگران، اصولگرايان در شرايطي ايده‌آل اين انتخابات را از آن خود نکردند؛ جايي که کانديداهاي اصلي اصلاح‌طلب تاييد صلاحيت نشده و برعکس اکثريت اصولگرايان تاييد صلاحيت شدند. با اين حال مجلس يازدهم را بايد مجلسي يکدست اصولگرا دانست،؛ امري که خود مي‌تواند آسيب باشد و مجلس را از عملکرد مطلوب دور کند. روند شمارش آرا نشان مي‌دهد که ليست وحدت با محمدباقر قاليباف، سيدمصطفي آقا ميرسليم، مرتضي آقاتهراني، الياس نادران، سيدمحسن دهنوي، سيدمحمود نبويان، محسن پيرهادي، سيداحسان خاندوزي، ابوالفضل عمويي، فاطمه رهبر، اقبال شاکري، بيژن نوباوه‌وطن، مجتبي توانگر، روح‌ا... ايزدخواه، احمد نادري، سيدنظام‌الدين موسوي، عبدالحسين روح‌الاميني‌نجف‌آبادي، زهره الهيان، مالک شريعتي‌نياسر، مهدي شريفيان، سيدرضا تقوي، سميه رفيعي، سيدعلي يزدي‌خواه، علي خضريان، فاطمه قاسم‌پور، مجتبي رضاخواه، رضا تقي‌پور‌عنبري، غلامحسين رضواني، زهره‌سادات‌ لاجوردي و عزت‌‌ا... اکبري‌تالارپشتي توانسته است تمام کرسي‌هاي تهران را از آن خود کند. هرچند افرادي چون وحيد يامين‌پور و حميد رسايي نيز در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند. البته در ميان 40 نفر اول نام برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب مثل عليرضا محجوب، سهيلا جلودارزاده، مجيد انصاري و مصطفي کواکبيان به چشم مي‌خورد. اين در حالي است که با وجود الکترونيکي برگزار شدن برخي روندها در انتخابات مثل قابل‌ارزيابي بودن مشارکت مردم هنوز آماري از درصد مشارکت مردم در انتخابات چه در تهران و چه کل کشور اعلام نشده است. البته شامگاه جمعه استاندار تهران گفته بود که آمار مشارکت به صورت کشوري اعلام مي‌شود.
پيروزي اصولگرايان در استان‌ها
جريانات سياسي جز تهران برنامه مدوني براي ساير استان‌هاي کشور نيز داشتند. چنان‌که اصولگرايان در شهرهاي بزرگ بيش از اصلاح‌طلبان به دنبال پيروزي بودند. آنطور که رسانه‌ها آورده‌اند: در مشهد؛ نصر‌ا... پژمانفر، محمدحسين حسين‌زاده بحريني، رحماني، قاضي‌زاده هاشمي و کريمي قدوسي، در تبريز؛ مسعود پزشکيان، محمدحسين فرهنگي، احمد عليرضابيگي، محمدرضا ميرتاج‌الديني، روح‌ا... متفکرآزاد، در اصفهان؛ طغياني، بانکي‌پور، مقتدايي، شيخي و ميرزايي و در قم؛ احمد اميرآبادي‌فراهاني، مجتبي ذوالنوري و عليرضا زاکاني به مجلس راه يافته‌اند. برآيند استان‌ها نيز نشان مي‌دهد اصولگرايان جدا از تهران در اکثر استان‌ها نيز پيروز بوده‌اند.