گزارش آفتاب یزد از اقدامات وزارتخانه های بهداشت و رفاه و سازمان تامین اجتماعی در خصوص مقابله با کرونا

چشم امید مردم
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: هر اتفاقی که در حوزه سلامت رخ می‌دهد نگاه جامعه به سمت وزارتخانه‌های مرتبط است. در این زمان‌ها وزارتخانه‌های بهداشت، رفاه، سازمان بیمه تامین اجتماعی و ارگان‌های متبوعشان بیشترین سهم را در جلب اعتماد مردمی دارند و عملکرد آن‌ها بیش از هر زمان دیگر مورد بررسی عمومی قرار می‌گیرد چرا که عملکرد آن‌ها در لحظات بحرانی مستقیما جان مردم را نشانه گرفته و با سلامت جامعه در ارتباط است بنابر این در شرایطی مثل شرایط امروز جامعه ما که کرونا ویروس به شدت در حال فراگیر شدن است و ترس و وحشت جامعه را فراگرفته، تنها عملکرد حوزه‌های بهداشت و درمان و سازمان‌های زیر مجموعه آن است که می‌تواند آرامش را به جامعه باز گرداند. سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که حالا که نزدیک به یک هفته از شیوع کرونا ویروس در کشور ما می‌گذرد وزارتخانه‌های بهداشت، رفاه و سازمان تامین اجتماعی چه اقداماتی در جهت مقابله با این ویروس انجام داده اند؟
>اقدامات وزارت بهداشت
برای مهار ویروس کرونا


وزیر بهداشت درباره آخرین اقدامات انجام شده برای مقابله با ویروس کرونا گفته است:«به محض اطلاع از شیوع ویروس کرونای جدید در ووهان چین اقدامات خود را از همان لحظه آغازین انجام دادیم.»
سعید نمکی افزود:«اولین اقدام ما برای مقابله با ویروس کرونا بسیج همه همکاران در سطح کشور بود و بنده در همان روز‌های اول از معاون اول رئیس جمهور درخواستی مبنی بر دعوت اعضای مجلس و قطع پرواز‌ها از کشور چین داشتم تا در این خصوص تصمیم گیری شود. آماده‌سازی تیم‌های جست و جوگر بهداشتی در ۳۶ مبدا ورودی کشور برای شناسایی موارد مشکوک دریایی، زمینی و هوایی انجام شده است؛ در بسیاری از فرودگاه‌های کشور اسکنر ترمال سنجی نصب شده است و با این کار افراد مشکوک را پس‌از شناسایی در بیمارستان‌ها بستری کرده و تحت نظر قرار دادیم و موارد منفی را اعلام کردیم. تمامی نیرو‌های ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بسیج شدند تا موارد مشکوک را ردیابی کنند، تردید نداریم که ریشه آلودگی در شهر قم به دلیل این که یک شهر مذهبی، زیارتی و گردشگری است از کشور چین به ایران رسیده و ماهیت این ویروس همان ویروسی است که نخستین بار در کشور چین کشف شد.»
وی درباره استفاده از ماسک نیز گفته است:«در چند روز آینده ما قصد داریم ماسک‌هایی با قیمت بسیار پایین را به مردم کشور عرضه کنیم، اما توصیه بنده به افراد سرماخورده با علائم آنفلوانزا این است که حتما از ماسک استفاده کنند. پرسنل بهداشت و درمان لباس و ماسک‌های زیادی را برای کسانی که با مراکز آلوده در تماس هستند، فراهم کرده اند. اقدامات لازم در همه استان‌ها برای بستری کردن بیماران احتمالی فراهم شده است. همه امکانات را بسیج کردیم تا با هم، در کنار هم و با قدرت بیشتر به مدیریت این بیماری اقدام کنیم، ستادی با دستور رئیس جمهور و حضور وزرا تشکیل شد تا همه با هم کمکی به این وضعیت کنند و نیرو‌های مسلح به شدت همراهی می‌کنند.»
این در حالی است که تا لحظه تنظیم این گزارش، کماکان در بسیاری از داروخانه‌ها حداقل در پایتخت، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده موجود نیست و دلال‌ها درحال جولان هستند.
نمکی درباره مهار ویروس کرونا در کشور گفت: «سیر ویروس کرونا در جهان دارای یک پیک است که باید طی شود و ما هم سعی داریم تا این بیماری را با کم‌ترین عارضه برای مردم مدیریت کنیم. ما هم اکنون در حال شناسایی و مدیریت ویروس کرونا هستیم و مهار کردن آن کمی زود است. ما یکی از بهترین، هوشمند‌ترین و مقتدر‌ترین نظام‌های بهداشت درمانی منطقه را داریم. تفاوت‌های آمار ما و کشور‌ها این است که اگر آن‌ها آمار‌های بالایی را به گوش مردم می‌رسانند ما نمی‌خواهیم چیزی را از مردم پنهان کنیم و با آن‌ها شفاف صحبت می‌کنیم و هیچ مورد مثبتی را از مردم پنهان نمی‌کنیم.
پس از شناسایی هر فرد مبتلا به ویروس کرونا در آخر مسئول فنی وزارت بهداشت باید آن را امضا کند تا جایی که این تشخیص مبتنی بر پرتکل‌هایی باشد که در دنیا تالیف شده و سازمان بهداشت جهانی هم این را قبول کند به همین علت ذهنیت کسانی که می‌گویند هر فرد بیمار به ویروس کرونا مبتلا شده کاملا غلط است و دوم اینکه ما به اندازه کافی کارشناسان مقتدر با تیم فنی و تخصصی، کیت‌های مخصوص شناسایی افراد مبتلا به کرونا را داریم که تا مردم را نگران نکنیم.»
>اقدامات تامین اجتماعی
برای جلوگیری از شیوع کرونا
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی نیز در این خصوص گفته است: «تمامی بیمارستان‌های تامین اجتماعی آمادگی دارند که براساس پروتکل‌های کشوری جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اقدامات لازم را انجام دهند.»
ابوالفضل آفریده درباره اقدامات صورت‌گرفته برای مقابله با شیوع بیماری کرونا افزود:«سازمان تامین اجتماعی نیز به عنوان یکی از اعضای ستاد بحران در جلسات مختلف حضور پیدا کرده است و اقدامات لازم را در جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام می‌دهد. مطابق پروتکل‌های وزارت بهداشت به بیماران مستعد ویروس کرونا اطلاع‌رسانی کامل صورت گرفته است و بیماران مشکوک به این بیماری نیز ضمن مراقبت‌های لازم، در بعضی از مراکز ملکی تامین اجتماعی و یا مراکز معین، بستری و تحت درمان قرار می‌گیرند. از مواردی که مشکوک به بیماری کرونا هستند، در مراکز ملکی تامین اجتماعی آزمایش‌های لازم صورت می‌گیرد و در بدو ورود به مراکز درمانی این سازمان، بیماران اسکرین می‌شوند و مواردی که مشکوک به بیماری‌های تب‌دار و ویروس کرونا باشند از دیگر بیماران جدا خواهند شد و تحت درمان و مداوا قرار می‌گیرند.»
وی تاکید کرد:«اطلاع‌رسانی‌های لازم در مراکز درمانی صورت گرفته است و از طریق کانون بازنشستگان هم به بازنشستگان اطلاع‌رسانی‌های لازم جهت مقابله با ویروس کرونا انجام شده است. تامین اجتماعی هم مطابق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در این خصوص انجام وظیفه می‌کند، چرا که متولی اصلی در این حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و ما نیز همراه با این وزارتخانه، یک استراتژی واحدی را پیش می‌بریم. تمامی بیمارستان‌های تامین اجتماعی هم آمادگی لازم را دارند که براساس پروتکلهای کشوری جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اقدامات لازم را انجام دهند. ما در بازه زمانی پیک دوم آنفلوانزا در کشور قرار داریم و هم‌زمان ویروس کرونا هم شیوع پیدا کرده است و چون علائم این دو بیماری نزدیک به هم است، بعد از بستری بیمار، اقدامات تشخیصی را انجام خواهیم داد و براساس پروتکل‌ها، در صورت تایید بیماری کرونا، یا در مراکز ملکی و یا در مراکز درمانی وزارت بهداشت، روند درمان آنها انجام می‌شود و ما اعتقاد داریم که باید در این خصوص وحدت رویه داشته باشیم. تمامی مراکز درمانی تامین اجتماعی براساس پروتکل‌ها ضدعفونی دائمی می‌شوند.»
>تدابیر ویژه
این در حالی است که حامد شمس رئیس مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در صفحه شخصی توئیتر خود اعلام کرده است:«سازمان تامین‌اجتماعی که متولی سلامت 43 میلیون ‎بیمه‌شده است، تدابیری ویژه در بخش درمان خود برای مقابله با کرونا اتخاذ کرده.آمادگی حداکثری مراکز درمانی استان‌های ‎قم و ‎مرکزی و انتخاب استان‌های اصفهان و تهران به‌عنوان استان‌های معین دو استان یادشده، از جمله این اقدامات است.» او در توئیت دیگری نیز نوشته است:«‏تصمیمات کمیته ویژه سازمان ‎بهزیستی در ارتباط با ‎کرونا: تخصیص سرانه ۳۰ هزار تومانی برای تهیه اقلام بهداشتی در مراکز شبانه‌روزی، لغو تجمع‌های مددجویی، لغو مرخصی تمام مدیران ارشد استان‌ها و تعطیلی مراکز روزانه مانند مهدها در موارد ضروری»
در صورتی که اقداماتی که تاکنون در خصوص مقابله با کرونا ویروس اتخاذ شده است جامه عمل به خود بپوشاند می‌تواند تا حد زیادی نگرانی و تشویش را در جامعه کاهش داده و اعتماد عمومی را در خصوص حوزه سلامت جلب کند چرا که دلیل اصلی رعب و وحشتی که امروز در جامعه شاهد آن هستیم، نبود اعتماد اجتماعی نسبت به مسئولین است.