الکل دومین عامل مرگ بعد از کرونا

آرمان ملي: اين روزها فقط کرونا نيست که جان هموطنان‌مان را مي‌گيرد و مصرف الکل نيز به يکي از عوامل مرگ و مير و مسموميت شهروندان تبديل شده است. به‌عنوان مثال افزايش فوتي‌هاي الکل تقلبي در اهواز به 36نفر رسيد. اين در حالي است که دکتر علي احسان، سخنگوي دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز گفته است که 265 نفر بر اثر مسموميت الکلي در اهواز بستري شدند که 36نفر آنان تا کنون جان خود را از دست داده‌اند. از سوي ديگر . دکتر شادنيا رئيس بخش مسمومين بيمارستان لقمان و عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي از مسموميت برخي افراد به‌دليل مصرف محلول‌هاي ضدعفوني‌کننده الکلي خبر داد و گفت: متاسفانه از شهرهاي مختلفي چون اهواز، البرز، تهران و ... مواردي از اين اقدام گزارش شده است. اين اقدام به‌گونه‌اي است که روزانه حدود چهار يا پنج مورد از آن را به من گزارش مي‌دهند. اين در حالي است که افزايش ترس از کرونا باعث شده برخي از سودجويان با سوءاستفاده از اين موقعيت با پخش مواد غيراستاندارد و حتي خطرناک جان ديگران را به خطر بيندازند و مصرف الکل‌‌هاي غيراستاندارد باعث مرگ و مسموميت صدها نفر شده است.
‎ علي‌محمد علي ‌محمدي، رئيس بخش آموزش و متخصص مسموميت‌هاي پزشکي قانوني استان تهران درباره مسموميت‌هاي ناشي از الکل صنعتي مي‌گويد: اين روزها به‌دليل شيوع بيماري نوظهوري به‌نام کرونا در کشور، ترس عمومي از آلوده شدن به اين ويروس، سبب رفتارهاي نامتعارف در جامعه شده است. يکي از اين رفتارها استفاده بي‌مورد و بيش از حد از الکل براي ضدعفوني کردن دست‌ها، سطوح، لباس و حتي خوراکي‌ها و گاهي غرغره کردن آن براي استريل کردن دهان است.‎اما سؤال اينجاست که الکل صنعتي چگونه مي‌تواند منجر به مرگ شود. دکتر علي محمدي در پاسخ به اين سوال اظهار کرد: الکل اتانول 70‌درصد بهترين خاصيت ضد ميکروبي را دارد و بعضي از الکل‌ها مانند «متانول» يا همان الکل صنعتي و «اتيلن گلايکول» يا الکلي که در ضد يخ‌ها استفاده مي‌شود، خاصيت ميکروب کشي کمتري دارد. بايد اشاره کنم اتانول نيز در غلظت‌هاي بالا يا پايين از خاصيت ضد ميکروبي اش کاسته مي‌شود به همين دليل نوشيدني‌هايي با‌ درصد الکل مجاز و حتي غيرمجاز اصولاً خاصيت ضدميکروبي ندارند. بر عکس مصرف الکل سبب تضعيف سيستم ايمني مي‌شود. وي مي‌افزايد: متاسفانه مصرف بي‌رويه الکل توسط افرادي که قبلا الکل مصرف مي‌کردند، يا افرادي که به تصور ضد ميکروبي‌بودن الکل خوراکي به‌دنبال شيوع کرونا آن را مصرف مي‌کنند، همچنين شست‌و‌شوي بي‌رويه دست‌ها با الکل يا آلوده کردن لباس‌ها يا دهان‌شويه کردن با الکل، سبب مسموميت‌هاي زيادي در روزهاي گذشته شده است. علي ‌محمدي در ادامه مي‌گويد: خطرناک‌تر از اين موضوع استفاده از الکل‌هاي صنعتي مانند متانول و اتيلن گلايکول به جاي الکل اتانول است. در صنعت معمولا اين دو نوع الکل را با رنگدانه‌هايي به رنگ زرد، نارنجي، سبز، آبي يا قرمز رنگي مي‌کنند تا نشان از خطرناک‌بودن متانول باشد. همچنين ممکن است، موادي که طعم و بوي آنها را تغيير مي‌دهد به آنها اضافه شود تا مورد استفاده خوراکي قرار نگيرند.
چند توصيه به شهروندان
توصيه‌هاي بخش آموزش پزشکي قانوني تهران براي پيشگيري از مسموميت با الکل: از خريد الکل‌هاي بدون شناسنامه يا از مکان‌هاي نامعتبر خودداري شود. کمتر از الکل براي استريل کردن دست‌ها استفاده کنيد، شست‌و‌شو با آب و صابون به همان اندازه مفيد است. به هيچ‌وجه الکل خوراکي خاصيت ضد ميکروبي نداشته و غرغره کردن آن نيز هيچ‌فايده‌اي ندارد. سطوح را با آب ژاول رقيق شده يا استريل‌کننده‌هاي ديگر، استريل کرده و کمتر از الکل استفاده کنيد.