در جست‌وجوی درمان

[شهروند] آمار مبتلایان به کروناویروس در ایران به 9‌هزار و فوتی‌ها به 354 نفر رسید. از ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه، 958 مورد ابتلا و 63 مورد فوتی به گزارش شیوع کرونا در ایران اضافه شد. براساس اطلاعات منتشرشده از سوی وزارت بهداشت، تاکنون دو‌هزار و 959 نفر مبتلا به این بیماری هم بهبود پیدا کرده‌اند. تهران، اصفهان و سمنان بالاترین میزان ابتلا را در 24 ساعت داشتند.
در بیست‌ودومین روز از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، وزارت بهداشت از نزدیک‌شدن به تولید داروی درمان کرونا (کووید 19) در ایران خبر می‌دهد. این خبر زمانی منتشر شد که پزشکان یکی از بیمارستان‌های اصفهان اعلام کردند با تجویز نوعی داروی تنظیم‌کننده سیستم ایمنی بدن به نام «اکتمرا» در بیماران مبتلا به کرونا، نشانه‌های بهبودی را در یکی از بیماران دیده‌اند. کیانوش جهانپور که این روزها تمام اخبار مربوط به وزارت بهداشت را به‌عنوان سخنگوی این وزارتخانه اعلام می‌کند، این خبر را تأیید می‌کند و به ایسنا می‌گوید: «این مورد اولین کیس ترایال داروی بیوسیمیلار ایرانی توسیلیزومب بوده و علایم بیماری در ۴۸ ساعت پس از تجویز آن تخفیف نسبی داشته است، اما هنوز برای قضاوت و ارزیابی در این زمینه زود است.» به گفته او، این دارو در 24 ساعت پس از تزریق اولیه، پاسخ نسبی در بیمار نشان داده و اکسیژناسیون بیمار و نمای گرافی ریه فعلا بهتر شده است اما همچنان بیمار اینتوبه (لوله‌گذاری در ریه) است. در روزهای آینده هم این ترایال (کارآزمایی) در موارد دیگری از بیماران با تشخیص پزشکان معالج ادامه خواهد داشت و اگر اثربخشی نسبی در موارد داشته باشد قاعدتا وارد فهرست دارویی کشور هم می‌شود.
او البته این توضیح را هم می‌دهد که این دارو کاربرد عام در درمان کرونا ندارد و تنها به شرط اثربخشی برای مراحل پایانی بیماران که در CRC هستند و با در نظر گرفتن شرایط، قابل تجویز است. براساس اعلام جهانپور، تولید انبوه این دارو با توجه به بومی‌شدن فناوری تا سه هفته می‌تواند وارد بازار کشور شود: «در کنار این موضوع، هم‌زمان سودمندی احتمالی دو داروی بیوسیمیلار دیگر که تولید داخلی هستند هم مطرح است. این داروها شامل اینترفرون آلفا و اینترفرون بتا است که در فهرست دارویی کشور هستند و پیش از این هم استفاده می‌شده‌اند. دو داروی اول در فهرست دارویی کشور وجود داشته و چند تولیدکننده داخلی هم دارند. اما داروی توسیلیزومب هنوز در فهرست رسمی دارویی کشور نیست و نیاز به بررسی بیشتری دارد که مطالعات اثربخشی در این زمینه آغاز شده است.»
اعلام این خبر از سوی وزارت بهداشت اما بازتاب‌های گسترده‌ای داشت و بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی هم این خبر را بر روی خروجی‌ سایت‌شان قرار دادند اما حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تأکید می‌کند که این دارو هنوز تولید نشده و تنها مبنای درمان ایران تجربه سایر کشورهاست. با اینکه سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید تجویز داروی توسیلیزومب منجر به ایجاد نشانه‌های بهبودی در یکی از بیماران شده اما امیر فرشچی، مدیرعامل شرکت داروسازی آریوژن فارمد تأکید می‌کند که توسیلیزومب درمان کرونا نیست.
توضیح او درباره این دارو به صورت مطلبی در گروه‌های تخصصی پزشکان منتشر شد که در آن اعلام می‌کند که این دارو مطالعه بالینی ندارد و قبل از شیوع کرونا، وزارت بهداشت از ورود آن به لیست دارویی مخالفت کرده است: «تجویز این دارو باید در شرایط خاص صورت بگیرد در غیر این صورت می‌تواند خود باعث ایجاد خطرات بیشتری برای بیماران شود.» فرشچی این نکته را اضافه می‌کند که نباید با اعلام تولید این دارو توقع زیادی در جامعه ایجاد کرد و حتی اگر اثربخشی معناداری هم داشت، باید اطلاع‌رسانی گسترده‌ای انجام شود.