مرکز تریاژ هلال‌احمر در مازندران راه‌اندازی شد

 [ملیحه محمودخواه] جمعیت هلال‌احمر مانند همیشه در خط مقدم حوادث حضور دارد، در ماجرای کرونا نیز پزشکان هلال‌احمری دوشادوش کادر درمان  به بحث درمان وارد شده‌اند تا در این بحران کنار مردم باشند و مانند همیشه از درد آنها کم‌کنند. پزشکان هلال‌احمر مازندران این روزها تلاش می‌کنند تا شرایط مردم را به حالت عادی برگردانند؛ پوریا صادقی، پزشک هلال‌احمر مازندران یکی از آنهاست که معتقد است حفظ آرامش در مردم مهم‌ترین موضوعی است که این روزها بسیار اهمیت‌دارد، زیرا تصمیم‌گیری‌ها در زمان آرامش و نبود استرس بسیار عاقلانه‌تر خواهد بود.
هیچ استانی از این ویروس ناشناخته در روزهای اخیر در امان نمانده است، استان مازندران اما به دلیل داشتن مسافر زیاد نسبت به سایر استان‌ها شرایط ویژه‌تری دارد. ورودی مسافر به این استان سبب شده آمار مبتلایان ویروس کرونا در این استان صعودی باشد و در رتبه سوم ابتلا به ویروس کرونا قرار بگیرد. صادقی، پزشک داوطلب هلال‌احمر و رئیس درمانگاه تأمین اجتماعی نور حفظ آرامش را مهم‌ترین و نخستین قدم در مبارزه با کرونا عنوان‌می‌کند و معتقد است این آرامش را کادر درمان در کنار رسانه‌ها می‌توانند به مردم هدیه دهند.
این پزشک به «شهروند» می‌گوید: «کاهش تجمع بیماران در بیمارستان‌ها مهم‌ترین کاری است که مراکز درمانی به همراه هلال‌احمر استان مازندران درحال انجام آن هستند؛ یکی از این راه‌ها این است که افرادی  که بیماری خاص مانند فشارخون و دیابت دارند، شناسایی شده‌اند و بسته‌های بهداشتی که شامل دارو و پیام‌های بهداشتی جلوگیری از کروناست، به در منزل آنها ارسال‌می‌شود تا از این طریق توصیه‌های بهداشتی برای آنها تکرار و از مراجعه‌شان به علت نداشتن دارو کاسته شود. درواقع با این کار از مراجعه این گروه از افراد به مراکز درمانی که جزو موارد پرخطر هستند، کاسته می‌شود، زیرا این مراکز درمانی جزو کانون‌های اصلی کرونا به شمار می‌روند.»  او توضیح می‌دهد یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند در کاهش آمار بیماران در مراکز درمانی مفید باشد این است که آزمایش‌های اولیه تشخیص کرونا را در مراکزی به جز بیمارستان‌ها انجام‌دهیم؛ این کار در درمانگاه‌های سطح استان مازندران درحال انجام است. بحران کرونا مردم را در بسیاری از موارد به اشتباه می‌اندازد و نمی‌توانند تفاوتی میان سرماخوردگی و کرونا قائل شوند، به همین دلیل با یک سرماخوردگی ساده به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و همین سبب می‌شود به کانون‌های اصلی بیماری وارد شوند و خود را در معرض خطر قرار دهند. درمانگاه‌ها وظیفه شناسایی اولیه این بیماری را برعهده گرفته‌اند تا بیماران کمتر به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و گرفتن عکس از ریه‌ها که می‌تواند در تشخیص این بیماری بسیار اهمیت داشته باشد، در این مراکز انجام می‌شود.  اما تماس با خانواده‌ها و گفت‌وگو و هشدار به سرپرستان خانوارها اقدام دیگری است که توسط کادر درمانی استان درحال انجام است. هر روز با بیش از 200 سرپرست خانوار تماس گرفته و توصیه‌هایی به خانواده‌ها داده می‌شود تا سطح آگاهی مردم در مقابله با این بیماری افزایش پیدا کند. به بچه‌ها استرس ندهید
صادقی اکیدا توصیه می‌کند که نکات بهداشتی را رعایت و از بیرون رفتن اجتناب کنید، اما آن‌قدر در مورد این بیماری صحبت‌نکنید که بچه‌ها استرس بگیرند. این پزشک حفظ آرامش و کاهش استرس را یکی از مهم‌ترین عواملی می‌داند که باید همه مردم مراقب آن باشند و معتقد است که باید به بچه‌ها طریقه درست شستن دست‌ها و قرنطینه توضیح داده شود، اما نیاز نیست که مدام آنها در جریان همه خبرها قرار بگیرند، زیرا استرس‌شان افزایش پیدا می‌کند و این می‌تواند به کاهش سیستم ایمنی آنها منجر شود.


او که هفت ‌سال است با جمعیت هلال‌احمر همکاری می‌کند و در همه بحران‌های کشور مانند زلزله کرمانشاه و سیل خوزستان و گلستان حضور داشته است، مدیریت در حوادث را بسیار مهم می‌داند و می‌گوید: «بحران کرونا، بحرانی جهانی است و تنها به کشور ما اختصاص ندارد. همه در کنار هم باید تلاش کنیم تا میزان آسیب‌های این  بیماری را کاهش دهیم و آن را شکست دهیم. جمعیت هلال‌ا‌حمر به‌عنوان ارگانی که مردم به آن اعتماد دارند و افراد آن تخصص و تجربه را در کنار هم دارند، می‌تواند نقش مهمی را در این بحران ایفا کند. بچه‌های هلال‌احمر علت را می‌شناسند، این درحالی است که گاهی برخی ارگان‌ها در حوادث ورود پیدا می‌کنند، اما به دلیل نداشتن تخصص نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. البته حضور همه مشاغل به صورت داوطلب در هلال‌احمر می‌تواند بسیار مهم باشد. » در دوره نهفتگی احتمال مسری‌بودن بیماری وجود دارد
یکی از اقدامات هلال‌احمر استان مازندران در مقابله با کرونا راه‌اندازی تریاژهای تب است. در این مراکز متخصصان آموزش‌دیده هلال‌احمر حضور دارند که میزان تب افراد را اندازه‌گیری می‌کنند و در صورتی که فردی تب بالا داشته باشد، به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شود تا سایر علایم مربوط به کرونا در او بررسی شود. اما یکی از مواردی که کرونا را خطرناک کرده، دوره کمون یا نهفتگی این ویروس در بدن افراد است، درواقع این ویروس مرموز و پرخطر می‌تواند تا 26 روز در بدن افراد باقی بماند، بدون آنکه علایمی از خود نشان دهد. صادقی درباره واگیرداربودن ویروس در دوره کمون یا پنهان توضیح می‌دهد که 80‌درصد مردم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، اما هیچ علایمی نداشته باشند یا علایم کمی از خود نشان دهند، از 20‌درصدی که علایم شدیدتر دارند 3 تا4‌درصد ممکن است علایم سخت‌تری نشان‌دهند، به همین دلیل است که توصیه می‌شود مردم کمتر با یکدیگر ارتباط داشته باشند، زیرا گاهی ممکن است فردی به این ویروس مبتلا شده باشد، اما به دلیل آنکه علایم زیادی نشان‌نمی‌دهد، خودش هم نفهمد که به ویروس کرونا آلوده است، اما کافی است یک سرفه یا عطسه عادی داشته باشد تا بتواند محیطی را آلوده کند. در این شرایط افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، می‌توانند با حضور در همان منطقه آلوده بیمار شوند و علایم بسیار سخت‌تری داشته باشند، به همین دلیل می‌توان گفت در دوره کمون بیماری نیز امکان انتقال این ویروس وجود دارد و فرد بدون آنکه خودش بداند، می‌تواند ناقل ویروس کرونا باشد. اما باید به این نکته هم اشاره داشت که در همان دوره کمون نیز علایمی از بیماری در افراد دیده می‌شود و حالت بی‌حالی، سرفه یا تب در افراد دیده می‌شود که باید به آن توجه کرد. در این دوره بحرانی باید تلاش‌کنیم تنها به خودمان فکر نکنیم و در کنار خودمراقبتی، دیگرمراقبتی هم داشته باشیم و درحال حاضر که در پیک بیماری هستیم، زنجیره انسانی را کاهش دهیم، زیرا این ویروس مرموز نیاز به میزبان دارد و اگر میزبان نداشته باشد، می‌تواند از بین برود، بنابراین تا آنجا که امکان دارد، باید از مراوده با دیگران خودداری کنیم. بدن با این ویروس ناآشناست
صادقی معتقد است ناآشنایی بدن با ویروس کرونا فضای جولان‌دهی را برای آن مهیا می‌کند، زیرا این ویروس نوظهور علاوه بر تمایل به ایجاد بیماری شدید اغلب قابلیت همه‌گیری نیز دارد. از سوی دیگر ناآشنایی سیستم ایمنی انسان با ویروس کرونا و نبود ایمنی مانند پادتن‌های اختصاصی ضدویروس در ضعف مبارزه با ویروس تازه‌وارد نقش اساسی دارد. این ویروس با انسان ناآشناست، با سلول‌ها و بافت‌های بدن سازگاری ندارد و می‌تواند التهاب و آسیب بیش‌ازحد و افسارگسیخته ایجاد کند که منجر به مرگ افراد شود. درواقع فرق این ویروس با سرماخوردگی این است که ویروسی مانند سرماخوردگی در طی سالیان دراز با چرخه بدن سازگاری نسبی پیدا کرده است، به همین دلیل بیماری ملایم‌تری را ایجاد می‌کند، اما سیستم ایمنی وقتی قادر به مهار عادی ویروس نشود، التهاب مضاعف ایجاد می‌کند که منجر به آسیب شدید بافتی و مرگ می‌شود.
او می‌گوید: «سیستم دفاعی افراد با یکدیگر متفاوت است و ممکن است بیماری در افراد مختلف به روش‌های متفاوتی نمود پیداکند. گاهی این ویروس با یک گلودرد و تب خفیف همراه است و گاهی تنها علامتش در بدن سرفه خشک و بی‌حالی در فرد است. گاهی ممکن است تا چند روز هیچ علایمی نداشته باشد و در چهارمین روز علایم خفیف از خودش نشان دهد که در این مرحله می‌توان با سی‌تی‌اسکن ریه آن را کاملا تشخیص داد، زیرا متاسفانه آن‌قدر این بیماری افزایش داشته است که پزشکان می‌توانند آن را به صورت فوری تشخیص دهند. اما نکته‌ای که در مورد این بیماری وجود دارد این است که اصولا پس از پنج روز بعد از ورود ویروس به بدن علایم آن نمود پیدا می‌کند یا فرد به صورت سرپایی درمان می‌شود یا اینکه نیاز به بستری‌شدن دارد، اما در هر حال در صورتی که فرد علایم شدید ندارد، بهتر است 14 روز را در قرنطینه بماند تا بیماری خود را به دیگران منتقل نکند و این توصیه برای افرادی که در خانه در کنار این بیماران زندگی می‌کنند نیز صدق می‌کند.
این پزشک معتقد است وضع در استان مازندران خوب نیست و به دلیل سفرهای غیرضروری که در چند روز گذشته در این استان انجام شده، آمار بیماران افزایش داشته است. نکته مهمی که این مسافران باید در نظر بگیرند اینکه ممکن است به دلیل بالابودن آمار بیماران استان آنها نیز بیمار شوند، این درحالی است که بیمارستان‌های مازندران ظرفیت خود بیماران مازنی را ندارد و با وجود بیماربودن یا بیمارشدن آنها وضع پذیرش و درمان در استان سخت‌تر می‌شود. آنچه مهم است اینکه درحال حاضر سفری به استان‌های شمالی کشور صورت نگیرد.