اقدامات آژانس سیاسی‌کاری برخی رژیم‌هاست

روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به ادعاهای اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌بر عدم‌شفاف‌سازی ایران در پاسخ به سوال‌های آژانس درباره احتمال وجود فعالیت‌های هسته‌ای در سه مکان گفت: «ایران به سوالات پاسخ داده است. مبنای آژانس درست و حقوقی نیست. سوالات باید براساس پایه‌های فنی و حقوقی باشد.» موسوی با تأکید بر همکاری‌های فنی ایران با آژانس گفت: «بنا نیست هر ادعا و سوال بی‌مبنا و پایه توسط آژانس مطرح شود و ایران به آن پاسخ دهد.»
به گزارش خبرگزاری ایرنا، سیدعباس موسوی صبح روز چهارشنبه در دومین نشست خبری خود که از طریق ویدیوکنفرانس انجام شد، گفت: «چارچوب همکاری ایران با آژانس مشخص است و آژانس هم باید اعتبار خود را حفظ کند و نباید هر ادعایی که هر فرد و رژیم پوچی مطرح کرد، دنبال کند.» او همچنین تأکید کرد که ایران به سوالات پاسخ داده است و گفت که مبنای آژانس درست و حقوقی نیست و این اقدام آنها را نتیجه سیاسی‌کاری برخی رژیم‌ها خواند.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام در وین که چند روز پیش برگزار شد، ادعا کرد که آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سه مکان اعلام‌نشده سوالاتی دارد. او همچنین افزود که با وجود درخواست آژانس، ایران اجازه دسترسی به دو مکان را صادر نکرده و پاسخ‌های شفافی به سوال‌های آژانس نداده است.  موسوی در پاسخ به این ادعاها گفت: «همان‌طور که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی به دقت به این اظهارات و ادعای اخیر آژانس پاسخ دادند، این مسأله موضوعی فنی است. ادعای آنها در مورد سایت نیست. ما بیشترین و فنی‌ترین همکاری‌ها را با آژانس داریم و بنا نیست هر ادعا و سوال بی‌پایه توسط آژانس مطرح ‌شود و ایران به آن پاسخ دهد.»
گروسی همچنین در بیانیه‌ خود ادعا کرده بود که پاسخ‌ندادن ایران به سوال‌های آژانس موجب شده تا نتوانند در زمینه نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تضمین دهند.


مدیرکل آژانس در ادامه با اشاره بر اعلام ایران در نپذیرفتن هیچ محدودیتی در اجرای برنامه‌ هسته‌ای تأکید کرد که آژانس تا به امروز هیچ تغییری در اجرای تعهدات هسته‌ای خود تحت برجام مشاهده نکرده و سطح همکاری برای راستی‌آزمایی و نظارت آژانس مانند گذشته بوده است. او در ادامه گفت: «آژانس به راستی‌آزمایی در نبود انحراف در مواد هسته‌ای اعلام‌شده از سوی ایران تحت توافقنامه پادمانی‌اش و همچنین ارزیابی‌ها درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده از سوی این کشور ادامه خواهد داد.» بیانیه‌درمانی کشورهای اروپایی
اتحادیه اروپا نیز در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتحادیه همچنان به حفظ توافق هسته‌ای با ایران با کمک جامعه جهانی پایبند است. نماینده اتحادیه اروپا در سخنرانی خود ضمن ابراز نگرانی نسبت‌به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای فردو و ذخیره‌سازی بیش‌ازحد آب سنگین، از ایران خواست تا به توافق هسته‌ای کاملا پایبند باشد و کشورهای دیگر را تشویق کرد تا از انجام هر گونه اقدامی برای تضعیف این توافق خودداری کنند.  
سیدعباس موسوی در پی واکنش اتحادیه اروپا با تأکید بر اینکه این مسأله به مقامات اروپایی ارتباطی ندارد، گفت: «ما ابراز نگرانی‌ خود را بیان کرده‌ایم و در تماس تلفنی ظریف با بورل، این مسأله و همکاری‌های ایران با آژانس مطرح شده است و از هر فرصتی برای تبیین اقدامات و مواضع خود استفاده می‌کنیم.» موسوی در ادامه افزود: «البته این گزارش به همکاری‌های خوب ایران با آژانس تأکید داشته است، ولی مسائلی که به نظر ما سازنده نبود، با کشورهای دیگر در میان خواهیم گذاشت و مبانی مواضع خود در این موضوع را برای مقامات اروپایی و سایر کشورها تشریح خواهیم کرد.»   موسوی همچنین تصریح کرد: «این بیانیه دو بخش داشت؛ یکی سود ایران از منافع اقتصادی برجام و دیگری پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام. ما این بیانیه را «بیانیه‌درمانی» می‌دانیم، اگر اروپایی‌ها آماده هستند بسم‌الله. آنها به تعهدات خود برگردند و منافع اقتصادی برجام را برای ملت ایران تضمین کنند. همان‌طور که در ذمه آنهاست و همان‌طور که پس از خروج آمریکا منافع اقتصادی برجام را برای ایران تضمین کنند که علی‌رغم شعارهایشان نتوانستند.» او همچنین تأکید کرد: «هر وقت اروپا گام عملی برای انجام تعهدات خود بردارد، ایران اقدامات خود برای کاهش تعهدات و متوازن‌سازی تعهدات و حقوق را انجام می‌دهد و به تعهدات کامل خود برمی‌گردد.» پیشنهاد روسیه به حل‌وفصل فنی مسأله ایران و آژانس
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با کاظم جلالی، سفیر ایران گفت: «از نظر روسیه مسأله اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران باید به دور از هر گونه ملاحظات سیاسی و کاملا فنی حل‌وفصل شود.» ریابکوف همچنین اطمینان‌داد که روسیه تمام توان خود را برای حرکت آژانس در مسیر فنی خود به کار بگیرد.  
مهرماه‌ سال گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل با در دست داشتن نقشه‌ای ادعا کرد که یک انبار هسته‌ای مخفی در تورقوزآباد تهران قرار دارد و از مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی خواست تا قبل از پاک‌سازی‌شدن آن، از این انبار بازدید کند. وزارت خارجه ایران با تکذیب این موضوع، ادعاهای نتانیاهو را بی‌پایه و اساس خوانده بود.