این رشته سری دراز دارد...

عبدالله و غنی رو در روی هم!
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: از آن جایی که می‌گویند؛ در مثل مناقشه نیست آورده اند، پدری فرزندش را تهدید کرد که:«تو را از ارث محروم سازم» و فرزند در جواب پدر گفت:« و من تو را از اعتبار ساقط خواهم کرد!»
حکایت، حکایت «عبدالله عبدالله» است«محمد، اشرف غنی» که یکی دیگری را از سمتِ «ریاست اجرایی» به اصطلاح«خلع» کرد و دیگری«رئیس جمهور» بودن آن دیگری را از بیخ و بن «منکر» شد و این تنها «هنوز از نتایج سحر است» و باید منتظر ماند و دید که«صبح دولت»شان کی خواهد دمید؟! اما آنچه ناگفته و نادیده و ناشنیده، هویدا است این که، این «در» نمی‌تواند برای مدتی طولانی روی همین«پاشنه» بچرخد!
> از دستور آزادی 5000 زندانی


تا لغو ریاست اجرایی
همه ی مسائل دارد طبق پیش‌بینی‌های قبلی به پیش رانده می‌شود از جمله این که؛ «افغانستان؛ دوران پسا انتخاباتیِ تلخی را تجربه خواهد کرد!»
هنوز 48 از این اتفاق که: « در یک روز و یک ساعت، محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله همزمان در دو نقطه کابل به عنوان رئیس جمهوری مراسم تحلیف برگزار و سوگند یاد کردند.» نگذشته است که عبدالله و غنی، شمشیر از نیام بیرون کشیده و تیغ در دست رو در روی یک دیگر ایستادند.
تا اینجای ماجرا، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، طی فرمانی ریاست اجرایی این کشور را لغو کرد. طبق این فرمان که تصویر آن در برخی رسانه‌ها منتشر شده است آمده؛ « از ۱۹ حوت/اسفند سال جاری (روز تحلیف ریاست جمهوری) هیچ مکتوبی صادر شده از سوی ریاست اجرایی، قابل اجرا و معتبر نیست.» و این یعنی از نظر غنی و حامیان او، عبدالله در افغانستان هیچ سمت اجرایی در اختیار نخواهد داشت.
در همین حال آزادی مشروط 5000 زندانی طالبان هم دچار حواشی ریز و درشتی شده است از جمله این که طالبان می‌گوید؛ آزادی‌ها باید بی‌قید و شرط باشد اما غنی برای آزادی زندانیان طالبان شرط گذاشته و این خود چالشی جدید پیش روی دولتی است که علاوه بر چالش طالبان، با عبدالله عبدالله نیز دست به گریبان است.
> ماجرای «ریاست اجرایی افغانستان» چیست؟
بعد از اینکه انتخابات ۲۰۱۴ این کشور به دور دوم رفت، نامزدان دور دوم انتخابات، عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی با پادرمیانی آمریکا موافقت‌نامه تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان را امضا کردند. آن سند در ۳۰ سنبله/ شهریور ۱۳۹۳ در ارگ ریاست جمهوری افغانستان میان دو نامزد رقیب امضا شد. به اساس موافقت‌نامه موردنظر، نامزدی که بیشترین رای را به دست آورد، رئیس جمهور و پست ریاست اجرایی نیز در اختیار تیم نامزد دیگر قرار گرفت.
رئیس اجرایی براساس این توافق در مجالس تصمیم‌گیری دولت شرکت می‌کرد و مدیریت امور اداری و اجرایی حکومت به عهده او بود. برای دفتر رئیس اجرایی ساختار اداری و مالی ویژه‌ای ایجاد ‌شده بود. همچنین براساس این توافق‌نامه ریاست اجرایی، ریاست «شورای وزیران» را به عهده داشت. ریاست اجرایی با توجه به اینکه شریک ۵۰ درصد از دولت بود ولی در این سال‌ها بارها از عدم اجرایی شدن موافقت‌نامه حکومت وحدت ملی شکایت کرد. آقای عبدالله بارها به رسانه‌ها گفته بود که این توافقنامه از طرف شریک قدرت او، محمد اشرف غنی نقض شده است. صدیقی صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز چهارشنبه، ۲۱ اسفند/حوت در یک نشست خبری تاکید کرد که:«ریاست اجرایی دیگر در ساختار و تشکیلات دولت افغانستان نیست.»
> فرمان 5 ماده‌ای یا قبضه قدرت؟!
طی فرمانی که بخشی از آن به لغو «ریاست اجرایی افغانستان» اختصاص دارد اما 5 ماده‌ای است چنین به نظر می‌رسد که غنی این بار نمی‌خواهد نرمشی نشان دهد و قصد دارد تا قدرت را بی‌هیچ شریک و همراهی، یکسره قبضه کند. بر همین اساس، صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به اختلافات سیاسی اخیر ناشی از نتایج انتخابات معتقد است: این اختلافات باید از راه مذاکره و تفاهم حل شود و دولت نیز به "وحدت ملی" تاکید دارد.
سخنگوی آقای غنی می‌گوید:« پروسه انتخابات پایان یافته اما رئیس جمهوری در روز تحلیف هم همواره روی یک فضای سازنده سیاسی تاکید کرد تا بحث و تفاهم صورت بگیرید. خشونت را هیچ کس نمی‌خواهد. هر مشکل سیاسی باید با بحث حل شود.» صدیقی تاکید دارد:
«دولت افغانستان مشروعیت ملی و جهانی دارد و هر ساختار دیگر در مغایرت با قانون اساسی این کشور است.» سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد که یکی از دلایل به تعویق افتادن تشکیل کابینه این کشور نیز رسیدن به تفاهم با سیاسیون بوده است.
> عبدالله عبدالله: غنی رئیس جمهور نیست!
«عبدالله عبدالله» در واکنش به لغو حکم ریاست اجرائیه توسط اشرف غنی گفت: غنی دیگر رئیس جمهور افغانستان نبوده و دستوراتش اعتباری ندارد. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از تحلیف رئیس ‌جمهور دولت فراگیر، حکومت وحدت ملی عملاً پایان یافته و رئیس‌جمهور دولت فراگیر به‌زودی رئیس اجراییه دولت را رسماً طی فرمانی معرفی می‌کند. عبدالله تاکید کرد: اشرف غنی، رئیس‌جمهور پیشین حکومت وحدت ملی، دیگر رئیس جمهور نیست و فرامین و احکام وی فاقد اعتبار می‌باشد.
> آمریکا و طالبان گفته بودند
حکومت موازی «مضر» است!
در موضع گیری‌های جداگانه ی طالبان و آمریکایی ها، روی یک نکته اصرار ورزیده شده بود و آن این که، وجود دولت موازی در افغانستان «مضر» است! 48 ساعت از برگزاری عجیب‌ترین مراسم تحلیف در یک کشور که دو رئیس جمهور همزمان تحلیف شوند و سوگند یاد کنند؛ یکی حکم عزل دیگری را امضاء کرده و دیگری رئیس جمهور بودن آن یکی را مردود شمرده و این یعنی افغانستان دوران سخت پساانتخاباتی خود را تازه شروع کرده است.
در یکی از گفت‌وگوها با کارشناس مسائل شبه‌قاره و افغانستان؛ پیرمحمد ملازهی پیش‌بینی کرده بود که اگر عبدالله عبدالله و اشرف غنی بر سر چگونگی اداره افغانستان به توافق نرسند این احتمال وجود دارد که آمریکا پلان دیگری از دسیسه‌های خود را وارد فاز اجرایی کند به این معنا که هم غنی و هم عبدالله را از دایره قدرت بیرون رانده و شخصی دیگر را مامور تشکیل دولت کند که این مسئله می‌تواند سرآغازی بر شورش‌ها و تجزیه همه جانبه افغانستان ـ حداقل ـ از منظر قدرت نه جغرافیا را رقم بزند. حال باید منتظر بود و دید که عبدالله و غنی بر همین محور فعلی حرکت خواهند کرد یا در یک نشست دو یا چندجانبه، شبیه آن چه در 2014 رخ داد برای اداره سیاسی و اجرایی افغانستان، تن به یک سلسله توافقات خواهند داد اما ان چه مسلم است این که آمریکایی‌ها و طالبان از وضعیت فعلی پیش آمده در افغانستان چندان ناراضی نیستند زیرا سست شدن بنیان‌های دموکراسی و استقلال سیاسی افغانستان می‌تواند به منزله ی قدرت گرفتن طالبان در هنگامه‌ای باشد که آمریکا برای خروج از این کشور هیچ مقاومتی از خود بروز نداده است!