نقش مسئولین درآرامش و اضطراب اجتماعی

مجید ابهری‪-‬ مدیران درسطوح مختلف درحکم اولیا ومربیان فکری و فرهنگی جامعه هستند. رفتار و گفتار آنها علاوه بر آنکه معیار و میزان آرامش فکری وسیاسی جامعه می‌باشد؛ الگوی نظم پذیری وشکل دهی به روابط فردی واجتماعی نیز است. صداقت در انتقال مفاهیم مختلف به مردم و پذیرش نقاط ضعف ومشکلات از اصلی‌ترین منش ومشرب درمدیریت کلان و میانی می‌باشد. همچنین آرامش و اعتماد بنفس از سوی مسئولین مسیر اصلی اتصال به منبع فضایل اخلاقی و تکامل روحی می‌باشد. جلسات عمومی با مردم وحضور در محافل ومجامع مردمی (درشرایط عادی و طبیعی) موجب اطمینان جماعت به مدیریت کلان در ارتباط مردمی می‌شود. دعوت مردم به آرامش وصبر وحوصله در مواقع بروز مشکلات و حضور درکنار آنها نه تنها موجب التیام آلام روحی وعصبی آنهاست؛بلکه باعث ایجاد قوت قلب و آرامش روحی ‌آنها می‌گردد. در شرایط حاضر که ویروس کرونا همچون جانور درنده افسار گسسته و هر روز قربانیان جدیدی می‌گیرد، مدیران ارشد استانی نقش بی بدیل وموثری در آرام سازی روحی و ایجاد امنیت روانی در منطقه دارند.خوشبختانه اکثریت مدیران ارشد با حوصله وتحمل مثال زدنی در استان‌ها در کنار مردم هستند و حتی بدون ترس مسئولیت‌های خودرا ایفا می‌کنند. متاسفانه تعداد محدود واندکی از مدیران استانی برای هیجان آفرینی یا پیشگیری گاه حرف‌هایی می‌زنند که التهاب واضطراب را برای مردم منطقه خود به ارمغان می‌آورند. در روزهای گذشته که مسئول بهداشت و درمان یکی از استان‌های شمالی به علت هیجان آفرینی و وحشت زایی برکنار شد، جانشین ایشان در کمتر از یک روز نه تنها روش مدیر قبلی را تداوم می‌دهد بلکه روند او را تسریع می‌بخشد. وی علیرغم دارا بودن سوابق عالی اجرایی بدون توجه به معیارهای امنیت روانی وجایگاه ارزشمند آنها به گونه‌ای سخن می‌گوید که اگر حوصله و صبر مردم نبود قطعا آشوب گسترده‌ای منطقه را فرا می‌گرفت. همزمان با او، مدیر دیگری در استانی کمی دورتر با فریاد استمداد، مردم را به کمک می‌طلبد. آنچنان که گویی کشور در شرایط هرج ومرج بوده است. در طول سه روز گذشته با اقوام ودوستان در انگلستان ، آلمان، ایتالیا ،فرانسه وبرخی دیگر از کشورها حرف زده از اوضاع آنجاها مخصوصا لوازم بهداشتی پرسیدم،همه آنها از کمبود گسترده اینگونه اقلام در فروشگاه‌ها شکایت داشتند که کشور ما نیز تقریبا به طور ناگهانی در چنین گرداب کمبودی گیر افتاد اما خوشبختانه با اراده دست اندرکاران ومدیران صنایع این خلا تا حدودی برطرف شده و حالا در بسیاری از نقاط
این اقلام یافت می‌شوند. مصیبت بار تر و
آزار دهنده‌تر از همه این مسائل، حوادثی هستند که
اگر در دنیا پخش شود مضحکه عام وخاص خواهیم شد. چندین نفر از هموطنان با تهیه الکل صنعتی که سم خالص بوده، با خوردن آن قصد ضد عفونی درونی را داشتند که دنیا را ضدعفونی کرده و به عالم عقبی پر کشیده‌اند. واقعا زمان مناسبی است که طنز پردازان در این روزهای غم افزا سوژه‌های زیبایی خلق کرده وموجب انبساط خاطر مردم گردند. بدتر از این فاجعه خوردن ژل ضدعفونی توسط تعداد دیگری از هموطنان می‌باشد. این رفتارها به داستان‌های طنز بیشتر شباهت دارند.
اینگونه رفتارهای غیر متعارف از طرف برخی از هموطنان فقط وفقط به خاطر بالا رفتن هیجان در جامعه توسط بعضی از اخبار کذب و بزرگنمایی شده می‌باشد. در یکی از سایت‌های آنچنانی که اطاق فرمانش در قدس اشغالی می‌باشد آمار فوت شده‌ها دریک روستای گیلان را ۴۵۰ نفر اعلام نمودند که اگر اسم آن روستا را عرض کنم هم افرادی که در اطراف آن هستند و هم مسافرین عبوری چند دقیقه خواهند خندید. چرا که جمعیت کل آن روستا در پیک حضور جمعیت از ساکن و مسافر با ارفاق به ۵۰۰ نفر می‌رسد. هر کس با حداقل ضریب هوشی درک می‌کند که منظور از این دروغ سازی‌ها چیست؟ جای تاسف در این نکته است که چرا بعضی از دست اندرکاران سوژه پرداز دشمنان ما شده‌اند؟ کاش روزنامه آفتاب یزد که همیشه در اینگونه مسائل پیشگام است با برگزاری یک میزگرد این نکات حیاتی را کالبد شکافی کند. درخاتمه یک‌نکته بسیار حیاتی ومهم؛ زالوهای سودجو با ریختن چند قطره وایتکس در یک شیشه الکل صنعتی (زرد) آن را تبدیل به الکل سفید کرده وعرضه می‌کنند. از این به بعد باید منتظر قشون نابینایان کرونایی باشیم.