هنرمندان عرصه موسیقی برای مردم خانه‌نشین کنسرت آنلاین برگزار کردند نبرد نُت و کرونا

گروه فرهنگ و هنر – در این مدت که بسیاری از مردم کشور مجبور به خانه‌نشینی اجباری شده‌اند، بسیاری از هنرمندان بر آن شدند تا کمی این تعطیلی اجباری را تحمل‌پذیرتر کنند. برخی آثارشان را در اینستاگرام گذاشته‌اند، برخی قصه می‌گویند، برخی به خنده دعوت می‌کنند و برخی تلاش می‌کنند با کنسرت آنلاین موسیقی را مهمان خانه‌ها کنند تا ساده‌تر از روزهای سخت کرونایی عبور کنیم.
تقریبا از اوایل اسفند ماه تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس بسیار مسری «کرونا» بنا به اعلام وزارت ارشاد تعلیق شده و مشخص نیست این فعالیت‌ها چه زمانی دوباره از سر گرفته می‌شود. در این شرایط برخی از هنرمندان تصمیم گرفتند حالا که مردم نمی‌توانند در سالن‌های کنسرت حضور داشته باشند، آن‌ها با برگزاری کنسرت آنلاین به خانه مردم بیایند تا کمی گذران این روزها را راحت‌تر کنند. البته پیش از این هم کنسرت آنلاین در کشور مسبوق به سابقه بود.
چند سال پیش علیرضا قربانی با در نظر گرفتن زیرساخت‌های لازم اقدام به برگزاری یک کنسرت آنلاین کرد و علاقه‌مندانش توانستند از پشت شیشه‌های مونیتورهای شان اجرای زنده او را ببینند. جشنواره سی و دوم موسیقی هم امکان تماشای آنلاین اجراهای این جشنواره را برای مردم فراهم کرده بود. اما حالا در یک اقدام کاملا غیردولتی هنرمندان که همیشه مردم را کنار خود می‌دیدند، دست همدلی به سمت مردم دراز کردند تا حالا که برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا مجبورند در خانه بمانند، این اوقات را برای‌شان دلپذیر کنند.
در این مسیر، بنیامین بهادری چراغ اول را روشن کرد و پس از لغو کنسترش، یک کنسرت آنلاین برگزار کرد و در ادامه حجت اشرف‌زاده و سالار عقیلی نیز کنسرت آنلاین برپا کردند، نفر بعدی هم روزبه نعمت‌الههی بود که شب گذشته در برج میلاد در کنسرتی با عنوان «صندلی‌های خالی» برای حاضران مجازی خواند.


در این میان یک شرکت دانش‌‌بنیان نیز پیشنهاد داده تا زیرساخت‌های مورد نظر را تامین کند. فریبرز سفردوست مدیر موسسه دانش بنیان «شکوه موسیقی ایرانیان» در گفت‌وگویی ضمن اعلام آمادگی موسسه تحت نظرش برای برگزاری کنسرت‌های مختلف در فضای مجازی بیان کرد: موسسه «شکوه موسیقی ایرانیان» به عنوان یک موسسه خلاق دانش بنیان با توجه به مشکلات امروز مردم برای مقابله و پیشگیری با شیوع ویروس «کرونا» و تاکیدات نهادهای بهداشتی مبنی‌بر حضور مردم فراخوانی را برای دعوت از هنرمندان موسیقی طراحی و منتشر کرده است.
وی افزود: آنچه برای این پروژه در نظرگرفته شده به پاس گرامیداشت مسئولیت اجتماعی-فرهنگی و کاهش اضطراب و استرس بین مردم صورت گرفته و مبتنی‌ بر برگزاری کنسرت‌های «آنلاین-Live Stream» و «آفلاین-VOD» است که اولا در تلاش بوده که مخاطبان صنعت موسیقی تنها نباشند و ثانیا فضا به گونه‌ای اجرا شود که لحظاتی مفرح و سرگرم‌کننده در فضای منازل برای مردم ساخته شود.
این مدیرتولید که چندی پیش طرح «موسیقی توریسم» را ارائه کرده بود، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته پس از حضور هنرمندان و اهالی موسیقی در این فراخوان و کسب مجوزهای لازم با برخی سامانه‌های وی‌اودی مذاکراتی انجام گرفته که بحث اجرایی پروژه نیز به سرانجام برسد. به هر حال از همه علاقه‌مندان دعوت می‌کنیم تا برای گسترده‌تر شدن این پروژه اجتماعی فرهنگی با موسسه ما در همکاری و تماس باشند.
کنسرت‌ آنلاین، مسئولیت اجتماعی خوانندگان در دوران عبور از کرونا، طولانی شدن دوران شیوع ویروس کرونا، اهمیت مشارکت گسترده و فراگیر اهالی فرهنگ و هنر برای افزایش امید و روحیه عموم مردم که در این دوره زمانی دسترسی به تفریحات عمومی ندارند و در این میان، خوانندگان و موزیسین‌ها که اکنون امکان برگزاری کنسرت‌ ندارند، در این مقطع می‌توانند به صورت فراگیری کنسرت‌های آنلاین برگزار کنند و زمینه را برای ارتقای روحیه عمومی فراهم کنند.
جای تردید نیست که خوانندگانی که دست به چنین اقدامی می‌زنند، شاید منفعت مالی نبرند اما قطعاً بر سرمایه اجتماعی‌شان افزوده‌اند و در بلندمدت حتی دستاورد مالی نیز برای آنها خواهد داشت. بنابراین حتی اگر بحث مردمداری و هموطن‌دوستی نیز در میان نباشد و صرفاً از منظر تبلیعات به چنین اقدامی نگریست، برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند برای عاملانش یک دستاورد و اعتبار ویژه باشد و مردم قطعاً آنهایی که این روزها به هر شکلی که توانستند کنارشان باشند را فراموش نمی‌کنند. در عین حال می‌توان حتی تئاترهای آنلاین و دیگر رویدادهای آنلاین هنری را نیز برپا کرد و در واقع این کنسرت‌های آنلاین را پایه چنین عرضه‌ای قرار داد.
چندی پیش هم برخی از هنرمندان در راستای هنر برای همه، اقدام به برگزاری کنسرت‌های رایگان یا با قیمتی بسیار اندک برای مردم کردند تا بیشتر در کنار مردمی باشند که همواره از آن‌ها حمایت کرده‌اند. حالا در این شرایط که همه در خانه‌ها هستند امکان اجراهای هنری آنلاین، همچنین می‌تواند زمینه مناسبی برای ارائه هشدارهای روزانه درباره کرونا و آموزش و فرهنگ‌سازی برای افزایش مراقبت عمومی و قطع زنجیره شیوع باشد و در واقع می‌تواند حتی کارکردی فراتر از امیدآفرینی برای مردمی باشد که بنابر توصیه‌های پزشکی و درمانی، روش صحیح را در پیش گرفته‌اند و به جز در موارد ضروری برای خرید عمده، از خانه خارج نشده‌اند. باید صبر کرد و دید این امکان هم از سوی متولیان فرهنگ و هم از سوی اهالی هنر به‌ویژه اهالی موسیقی مورد بهره‌برداری حداکثری قرار می‌گیرد یا همه چیز به همین تک مضراب ها خلاصه خواهد شد؟
سایر اخبار این روزنامه
هنرمندان عرصه موسیقی برای مردم خانه‌نشین کنسرت آنلاین برگزار کردند نبرد نُت و کرونا علیرضا صدقی مسئله ایران؛ فراسوی کرونا «ابتکار» آثار ویروس کرونا بر سپهر سیاست و اندیشه جهان را در گفت و گو با مهدی مطهر نیا بررسی کرد «کرونا» چه بلایی بر سر مهم‌ترین نهاد اجتماعی در ایران خواهد آورد؟ خانواده در پسا قرنطینه «ابتکار» وضعیت بازار ارز در سال جاری را بررسی می‌کند دلار بر مدار ثبات؟ تکذیب بسته شدن راه‌های ورودی و خروجی پایتخت تهران همچنان قرنطینه نیست قهرمانی پرسپولیس در صورت تکرار نتایج نیم‌فصل نخست کرونا جام چهارم را به قرمزها می‌دهد؟ چگونه کاخ سفید، سیاست خارجی آمریکا را مورد دستبرد قرار داده است؟ دیپلماسی آمریکا قربانی منافع شخصی ترامپ رئیس‌جمهوری در جلسه هماهنگی و پشتیبانی اقدامات ملی در برابر کرونا: با اطلاع‌رسانی به‌موقع، دقیق و صریح به جامعه آرامش دهیم سخنگوی شورای نگهبان: نباید کم‌کاری‌ها را با حکم حکومتی جبران کنیم یک نماینده مجلس: اثرات اقتصادی کرونا تا ماه‌ها ادامه پیدا می‌کند نیاز به دانش پیشگیری و بهداشت عمومی