سخنگوی شورای نگهبان: نباید کم‌کاری‌ها را با حکم حکومتی جبران کنیم

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تصویب قانون بودجه‌ سال ۹۹ در کمیسیون تلفیق مجلس و بدون تصویب در صحن و ارسال آن به شورای نگهبان،‌ گفت: علت این اتفاق عدم امکان برگزاری جلسات مجلس به‌خاطر شیوع کرونا و تاخیر مجلس در انجام وظایفش بود.
قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IRدرباره‌ روند نامه‌ای که رئیس‌ مجلس به رهبر انقلاب درباره بحث بودجه‌ سال ۹۹ و اینکه آیا راهکاری وجود نداشته بودجه مثل قبل بررسی بشود، گفته است: ما قبلاً‌ هم نمونه‌هایی داشتیم که برخی از سران قوا وقتی که با مشکلی مواجه می‌شدند برای حل آن مشکل از مقام معظم رهبری اذنی را درخواست می‌کردند و این کار سابقه دارد. مثلا در زمان ریاست آیت‌اللّه آملی لاریجانی بود که برای تشکیل دادگاه‌های مفسدین اقتصادی و برای تسریع در امر رسیدگی‌ها درخواست مشابهی شد از سوی رئیس محترم قوه‌ قضائیه از مقام معظم رهبری و ایشان هم اجازه فرمودند که این کار انجام بگیرد. پس ما گاهی اوقات از این گونه مسائل داریم. آن چیزی است که در نظام حقوقی ما از آن به عنوان حکم حکومتی یا اذن رهبری یاد می‌کنیم با اصول قانون اساسی ما منطبق است. در جاهایی که کشور با یک مشکل و بحرانی مواجه می‌شود و لازم است که روش‌های دیگری پیش بینی بشود، این مجوز از سوی رهبر انقلاب می‌تواند داده بشود که کار زمین نماند و کشور دچار بحران نشود.
سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه در روند قانون‌گذاری لازم است تمهیداتی اندیشیده بشود که نیاز به حکم حکومتی برای بن‌بست‌شکنی به حداقل برسد،‌ ‌گفته: علی‌رغم اینکه در قانون اساسی چنین راهکاری را برای عبور از بن‌بست‌ها داریم اما باید به این هم توجه کنیم که کم‌کاری‌های خودمان را نخواهیم ببریم در قالب قانون اساسی و کاری را که مثلاً در زمان موسعی می‌توانستیم انجام بدهیم، انجام ندهیم و وقتی که به یک زمان محدودی می‌رسیم برویم سراغ آخرین راهکار که اذن گرفتن از مقام معظم رهبری است. باید توجه بشود که حکم حکومتی‌ها و استیذان‌هایی که از مقام معظم رهبری گرفته می‌شود باید به حداقل برسد و بدانیم که اینها آخرین راهکار برون‌رفت از یک بن‌بست یا بحران و یا یک شرایط اضطراری است. نباید این را آن قدر استفاده بکنیم که آن جایگاه آن خدای ناکرده مخدوش بشود. این تاکید باید همیشه بشود که حکم حکومتی یا استیذان به عنوان آخرین راهکار باید باشد و آن هم در یک شرایطی که واقعاً دیگر کار دیگری نمی‌توانیم انجام بدهیم. اگر این کم‌کاری‌ها جبران بشود و در زمان مقرر وظایف خودمان را انجام بدهیم، استفاده از حکم حکومتی هم به حداقل می‌رسد و باید هم این کار انجام بشود.
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه در نظام‌های حقوقی دیگر همچنین شان و ساز و کاری برای حل بن‌بستها در قانون پیش‌بینی شده است؟ گفته: طبیعتاً همه‌ جوامع انسانی علی‌رغم پیش‌بینی‌های قانونی که شده است در قوانین اساسی یا در سایر قوانین‌شان همیشه با بحران‌های غیرقابل پیش‌بینی مواجه می‌شوند.
سایر اخبار این روزنامه
هنرمندان عرصه موسیقی برای مردم خانه‌نشین کنسرت آنلاین برگزار کردند نبرد نُت و کرونا علیرضا صدقی مسئله ایران؛ فراسوی کرونا «ابتکار» آثار ویروس کرونا بر سپهر سیاست و اندیشه جهان را در گفت و گو با مهدی مطهر نیا بررسی کرد «کرونا» چه بلایی بر سر مهم‌ترین نهاد اجتماعی در ایران خواهد آورد؟ خانواده در پسا قرنطینه «ابتکار» وضعیت بازار ارز در سال جاری را بررسی می‌کند دلار بر مدار ثبات؟ تکذیب بسته شدن راه‌های ورودی و خروجی پایتخت تهران همچنان قرنطینه نیست قهرمانی پرسپولیس در صورت تکرار نتایج نیم‌فصل نخست کرونا جام چهارم را به قرمزها می‌دهد؟ چگونه کاخ سفید، سیاست خارجی آمریکا را مورد دستبرد قرار داده است؟ دیپلماسی آمریکا قربانی منافع شخصی ترامپ رئیس‌جمهوری در جلسه هماهنگی و پشتیبانی اقدامات ملی در برابر کرونا: با اطلاع‌رسانی به‌موقع، دقیق و صریح به جامعه آرامش دهیم سخنگوی شورای نگهبان: نباید کم‌کاری‌ها را با حکم حکومتی جبران کنیم یک نماینده مجلس: اثرات اقتصادی کرونا تا ماه‌ها ادامه پیدا می‌کند نیاز به دانش پیشگیری و بهداشت عمومی