نیاز به دانش پیشگیری و بهداشت عمومی

یدالله آزرمی سه ساری- سال‌ها در انتظار این بودیم که کادر درمانی، مردم و فرهنگ عامه، باور کنند که بهداشت و پیشگیری مهم و رکن خدمات سلامت است.
آموزش همین چند نکته ساده مثل دست و صورت را مرتب شستن وضدعفونی کردن، دستهای آلوده را به چشمها وصورت ودهان و بینی نمالیدن، ضدعفونی سبزی ومیوه خام قبل از مصرف ودقت در استاندارد بودن و پروانه بهداشتی داشتن وسایل مورد مصرف، جلوی سرفه وعطسه را گرفتن، نرفتن در اجتماعات موقع بیمار بودن و یا اپیدمی و شیوع بیماری های واگیر، واکسن زدن، تغذیه سالم و مقوی و پرهیز از هله هوله خوری، رعایت نظافت و آراستگی، رعایت بهداشت فردی و عمومی.
این آموزه ها را چقدر گوشزد می کردی، اما کم بودند گوشهای شنوا به خصوص در سطح عموم وحتی تصمیم گیران توسعه
اما سیاستگسیاستگذاران هم در بسیاری مواقع در بودجه ریزی و اختصاص سهم به دو مقوله بهداشت و درمان، توسعه بیمارستان و کادر درمانی و پرستاری و تخت و دارو را ترجیح می دادند آنها هم بی تقصیر بودند؛ زیرا درخواست مردم مناطق محروم و ناله های بلند وبه سطح تریبونها رسیده بیماران جامعه و نیاز فوری شان همین بود، درمان و بیمارستان و افزایش تخت. اما امروزه در واقعه جهانی کرونا، شرایطی فراهم آمد که نه تنها تکنیکها و تخت ها و داروها نتوانستند کافی باشند و بیماری بومی واندمیک را در یک شهر مهار کنند؛ بلکه به زودی ودر کمتر از سی روز، تسلیم گستره جهانی و پاندمیک شیوع و بروز این بیماری مهلک شدند. لذا همگان معترف شدند درمان و تکنیکهای درمانی و تزریق دارو کافی نیست و مهارکننده وحتی معالج بیماری نیست . عموم مردم متوجه شدند بهداشت و دانش پیشگیری وآموزش بهداشت در سطح مردم و محیطی ترین سطوح تماس، چقدر ضروری و زیر ساختی است. این دانش ضعیف مانده، جایگاه خودرا در این پدیده جهانی به همگان اکنون رخ نموده است.


آنچه امروز مهم‌تر از واقعیات درمانی درون بیمارستانهاست، فقر دانش سلامت و ناآگاهی عمومی در مورد برخی بدیهیات رفتاری صدر الاشاره است. این آموزش بهداشت است که بر روی تغییر رفتار و سبک زندگی مردم مداخله می کند و آنها را برای پیشگیری از بیماری آماده وبسیج می کند. امری که سالهای اخیر مورد توجه دولتمردان و سیاستگذاران بهداشت و درمان آن طور که باید و شاید، قرار نگرفت. نه تنها آموزش بهداشت، بلکه حتی جذب کارشناسان و فارغ التحصیلان رشته های بهداشتی، مورد غفلت و شاید هم عامدانه مورد بی مهری قرار گرفت.
به آمار جذب پرستاران و کادر درمانی در برابر کارشناسان بهداشت بنگرید، تصدیق خواهید کرد بهداشت در اعتبارات و جذب ردیف های استخدام قربانی درمان شد . تا جایی که حتی مراکز در این سالها حتی حاضر نبودند نیروی بهداشتی طرحی که مصوب مجلس و قانون هست را به کار بگیرند . اما فرصت انتقاد و نقد ونقل را به آینده می سپاریم.
هرچه زشت و زیبای گذشته بود را گذشت کنیم
امروز یک فرصت استثنایی برای نقش آفرینی بهداشت و دانش پیشگیری است . فرصتی که تلاش کارشناسان آن‌را فراهم نکرده، بلکه اپیدمی مرگبار کرونا، پرده از واقعیات این نیاز استراتژیک برداشت. بیاییم همه باور کنیم تا بهداشت به طور جد پا پیش نگذارد و مردم سطح آگاهی شان بالا نرود و فرهنگ و سبک زندگی شان اصلاح نشود، درمان حتی در محدوده بیمارستان وروی تخت ها هم کاره ای در کنترل ومهار بیماری نیست .
الحمدلله امروزه کادر پزشکی و درمانی تا مرز شهادت آستین بالا زده اند و تمام توانشان را رو کرده و همه تجهیزاتشان را به میدان آورده اند و ملت و رهبر هم قدردان مجاهدتها و زحماتشان هستند و ما هم به همه شان درود می فرستیم و خسته نباشید می گوییم. اما بیرون از بیمارستانها و در متن و بطن جامعه قافیه می لنگد‌؛ زیرا لشکر بهداشتی کشور فراخوان نشده اند . مردم هم حتی بسیج نشده اند. هنوز خرافات دارونویس های کم سواد وطب دست و پا شکسته سنتی دارند خلاء کادر پزشکی و البته بهداشت را به غلط پر می کنند. لذا به عنوان یک معلم پیشگیری و آموزش دهنده بهداشت همه دانشجویان و مردم و همه دوستان و همکاران و به خصوص جوانان مشغول به تحصیل و فارغ التحصیلانم را فرا می خوانم که به جنبش ملی کنترل و مهار کرونا بپیوندند و جایگاه فنی و علمی خود را پر کنند که با فرض کامل بودن خدمات درمانی در محیط های بیمارستانی، این طرف و در بطن جامعه ما باید پرچم سلامت و آموزش را در دست بگیریم . توسعه و باز احیای دانش پیشگیری، مهندسی اجتماعی و سالم سازی رفتارهای زیست محیطی واصلاح سبک زندگی و ارتقای سطح فرهنگ عمومی را ما باید در دست بگیریم. به قول شاعر: امروز که در دست توام کاری کن فردا که روم از دست چه حاصل اشک ندامت. بیاییم توان علمی و قلمی و دانش خود را در خدمت مردم نیازمند کشور خود بکار گیریم. جهاد غلبه بر دیو پلید بیماری و شکست دشمن آگاه تولید گر این ویروس اصلاح شده و بیوتروریست ، به دستان توانمند و قلم ارزشمند ما و شمای معلم و دانشجوی حوزه سلامت نیازمند است. امروز وقتش رسیده عزیز همکار، دانشجوی بیدار حوزه سلامت و انقلابی زمانه، نسل نو و بپاخواسته ملت مسلمان، بسم الله، روز روز هنرنمایی شماست.
سایر اخبار این روزنامه
هنرمندان عرصه موسیقی برای مردم خانه‌نشین کنسرت آنلاین برگزار کردند نبرد نُت و کرونا علیرضا صدقی مسئله ایران؛ فراسوی کرونا «ابتکار» آثار ویروس کرونا بر سپهر سیاست و اندیشه جهان را در گفت و گو با مهدی مطهر نیا بررسی کرد «کرونا» چه بلایی بر سر مهم‌ترین نهاد اجتماعی در ایران خواهد آورد؟ خانواده در پسا قرنطینه «ابتکار» وضعیت بازار ارز در سال جاری را بررسی می‌کند دلار بر مدار ثبات؟ تکذیب بسته شدن راه‌های ورودی و خروجی پایتخت تهران همچنان قرنطینه نیست قهرمانی پرسپولیس در صورت تکرار نتایج نیم‌فصل نخست کرونا جام چهارم را به قرمزها می‌دهد؟ چگونه کاخ سفید، سیاست خارجی آمریکا را مورد دستبرد قرار داده است؟ دیپلماسی آمریکا قربانی منافع شخصی ترامپ رئیس‌جمهوری در جلسه هماهنگی و پشتیبانی اقدامات ملی در برابر کرونا: با اطلاع‌رسانی به‌موقع، دقیق و صریح به جامعه آرامش دهیم سخنگوی شورای نگهبان: نباید کم‌کاری‌ها را با حکم حکومتی جبران کنیم یک نماینده مجلس: اثرات اقتصادی کرونا تا ماه‌ها ادامه پیدا می‌کند نیاز به دانش پیشگیری و بهداشت عمومی