حسن روحانی می‌گوید قرنطینه نداریم و روال عادی ادامه خواهد داشت، شهردار تهران هم معتقد است توان تامین مایحتاج در دوره قرنطینه به دلیل تحریم‌ها نیست، اما شیوع گسترده کرونا چه تبعات اقتصادی خواهد داشت؟

بن بست قرنطینه!
آفتاب یزد-گروه سیاسی: به موازات شیوع ویروس کرونا یک چالش هم در سطح کشور میان مسئولان به شکل یک مناقشه ادامه دار پیش رفته است! قرنطینه، کلید واژه‌ای که بسیار تکرار شده است، وقتی چین به عنوان مبدا این ویروس با شیوع آن درگیر شد اولین اقدام قرنطینه کامل شهر ووهان بود بعد از آن تقریبا کل استان 60 میلیونی هوبی در قرنطینه قرار گرفت تا حالا رئیس جمهور چین بتواند با خیالی نسبتا آسوده به هوبی برود و اعلام کند که کرونا در خانه‌اش یعنی ووهان کنترل شده است هرچند همین حالا ده‌ها کشور جهان را درگیر کرده است. قرنطینه تصمیمی شناخته شده در جهان بود چرا که همین حالا کل کشور ایتالیا با تصمیم رئیس جمهور این کشور در قرنطینه است و ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد مردم برای گذران این دوران در بالکن خانه‌ها می‌آیند، موسیقی می‌نوازند تا بگذرد این روزها! اسپانیا هم به جمع قرنطینه‌ها اضافه شده است. اما در ایران ویروسی به نام عدم تصمیم گیری در این زمینه مشاهده می‌شود از همان روز اول که معاون وزیر بهداشت با بهانه‌ای عجیب و غریب گفت قرنطنیه روشی مربوط به قرون وسطا و مربوط به بیماری‌های طاعون و وبا است و خود چینی‌ها هم الان از قرنطینه‌ای که انجام داده‌اند راضی نیستند! حریرچی چند روز بعد از این سخنان خودش به کرونا مبتلا شد، به قرنطینه رفت و بهبود یافت و دوباره برسر کار حاضر شد.
>روحانی و چالش قرنطینه!
از دیگر اظهارات درباره قرنطینه را هفتم اسفند حسن روحانی ابراز داشت که به نوعی طرح قرنطینه را ایده‌ای از سوی دشمن دانست که می‌خواهد کشور را تعطیل کند! روحانی در جلسه هیات دولت گفته بود: «نکته دیگری که می‌خواهم تاکید کنم درباره این شایعاتی است که میان مردم وجود دارد که فلان شهر را می‌خواهند قرنطینه کنند یا فلان شهر را می‌خواهند یک ماه قرنطینه کنند، آن محله را می‌خواهند یک هفته قرنطینه کنند. چنین چیزهایی در تصمیمات کشور وجود ندارد، قرنطینه محله و شهر را نداریم، آنچه قرنطینه است، قرنطینه فرد است، کرونا نباید به سلاح دشمنان ما برای به تعطیلی کشاندن کار و تولید در کشور تبدیل شود. آمریکایی‌ها و دشمنان ما در طول این مدت، حدود 2 سال (21 ماه) که الآن گذشته است، با تحریم و تبلیغ‌شان همواره خواستند در این کشور، تولید و فعالیت اقتصادی بخوابد و مردم در رنج قرار بگیرند.» البته حسن روحانی یک روز پیش از این سخنان در سه شنبه ششم اسفند سخنان دیگری هم در اولین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا داشت که بازتاب بسیاری یافت. درحالی که در آن روزها بدیهی بود ایران تازه وارد موج شیوع کرونا شده و روند به سرعت افزایش خواهد یافت. در آن عصر سه شنبه روحانی گفت همه چیز از شنبه (10 اسفند) به روال عادی برمی گردد! رئیس جمهور گفته بود: «مردم به فضای مجازی و برخی رسانه‌های معاند در دنیا که حرف‌های عجیب‌ و غریب می‌زنند، توجه نکنند و مسئولینی که در زمینه فضای مجازی مسئولیت دارند، مسئولیتشان را انجام دهند و ان‌شاء‌الله با همکاری یکدیگر به سلامتی از این مرحله حساس عبور خواهیم کرد. در جایی که ستاد از شنبه لازم دید اگر مدرسه، دبیرستان، دانشگاهی و محل اجتماعی یا مورد خاصی را تشخیص داد خودش اعلام می‌کند بنابراین از روز شنبه همه روال‌ها به صورت عادی خواهد بود و هرگونه مورد خاص و شرایط ویژه را ستاد ملی به آنها اعلام می‌کند و اجتهاد در برابر نص نباید داشته باشیم همه موظف هستند از ستاد اطاعت کنند.» روزها گذشت و گذشت و به طور میانگین صدها نفر به آمار مبتلایان افزوده شد، هر بار از گوشه و کنار همچون مصاحبه‌های نمایندگان مجلس لزوم ایجاد قرنطینه گفته شد اما دولت گوشش به این حرف‌ها بدهکار نبود. حالا اخیرا بار دیگر موضوع قرنطینه با توجه به برخی گمانه زنی‌ها مطرح شده به ویژه اینکه برخی استان‌ها تصمیم گرفتند محدودیت‌هایی را ایجاد کنند اما در نهایت دیروز بار دیگر روحانی اعلام کرد خبری از قرنطینه نخواهد بود! حسن روحانی دیروز گفت: «نه امروز و نه در ایام نوروز و قبل و بعد از آن قرنطینه نداریم و همه در کسب و کارشان آزادند و خدمات دولت نیز به طور معمول به مردم خواهد رسید.» رئیس جمهور افزود: «تصمیم جمع بر این بود و تاکید کردیم که باید شرایط و روند اقتصادی و نیز تعامل مردم و فعالیت‌های اقتصادی برغم اینکه با کرونا مواجهیم باید پروتکل‌های بهداشتی مدنظر قرار گیرد و در عین حال فعالیت اقتصادی عادی باشد.» او تاکید کرد: «ما اصلاً موضوعی به نام قرنطینه نداریم و این که شایعه شده است در تهران و بخشی از شهرها، برخی فروشگاه‌ها و مشاغل در قرنطینه قرار می‌گیرند، چنین موضوعی وجود ندارد.» روحانی یادآور شد:«استان‌ها به هیچ عنوان در زمینه تعطیلی، حق تصمیم گیری ندارند.»


>روزانه دو میلیون تردد در تهران!
واکنش‌های انفعالی دولت درحالی است که این روزها در پایتخت چندمیلیونی شرایط خاص خیلی رعایت نمی‌شود و این روند می‌تواند به ادامه دار بودن کرونا و شیوع تصاعدی آن بیانجامد! در همین زمینه رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد:«ما در شهرداری تهران هستیم و فاصله مان با مردم کم است، بنابراین از بسیاری از مشکلات و دغدغه‌ها آگاهیم، خواسته ما این است که یک تصمیم جدی گرفته شود و روی آن تصمیم بایستیم. ما هم حتما کمک می‌کنیم و هر تصمیمی که گرفته شود همراهی خواهیم کرد، کما اینکه تا الان هم کمک کردیم.» رضا کرمی محمدی افزود: «هنوز هر روز دو میلیون نفر آدم وارد تهران شده و از آن خارج می‌شوند و این‌ها به شهرها و استان‌های اطراف می‌روند.» یک عضو شورای شهر تهران نیز با انتقاد از ساده انگاری خواندن شرایط از سوی رئیس جمهور با بیان این جمله که از شنبه همه چیز عادی می‌شود، گفت:«هم زمانی درخواست از مردم برای خانه ماندن و عدم تعطیلی شهرها چه معنا دارد؟ چرا با کسانی که بی توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت، جان مردم را به خطر می‌اندازند برخورد صورت نمی‌گیرد؟» محمد سالاری با طرح این پرسش که چرا دپوی ملزومات جلوگیری از شیوع بیماری قبل از مبتلا شدن هموطنان صورت نگرفته و جامعه با کمبود و احتکار مواد ضدعفونی مواجه شده است، افزود:«به چه دلیل تجربه موفق قرنطینه در کشور مورد توجه قرار نگرفت و نسبت به قرنطینه شهر قم سهل انگاری صورت گرفت.» با همه گمانه زنی‌ها و درحالی که دولت از ابتدای کار تلاش کرد واکنش‌های غیرمعمول نسبت به قرنطینه داشته باشد یکبار قرون وسطایی بداند و یکبار طرح دشمن اما به نظر می‌رسد آنچه دیروز شهردار تهران گفت به واقعیت نزدیک است! پیروز حناچی دیروز در جلسه شورای شهر تهران گفت:«در شرایط عادی و خوب اقتصادی می‌توانستیم اعمال قرنطینه کنیم، اما پلن‌های بعدی قرنطینه مثل تامین مایحتاج و جبران خسارت امکان اجرا در کشور ندارد و به همین دلیل اقدامات قرنطینه به طور کامل نمی‌تواند اجرا شود.» پیش از این نیز در این زمینه حدس و گمان‌هایی بود که با توجه به اینکه دولت نمی‌تواند از پس هزینه‌های قرنطینه بربیاید به دنبال راه فراری از بن بست قرنطیه است! اگرچه بدون تردید تحریم‌ها به ویژه در حوزه نفت و تبادلات بانک بخش بسیار مهمی از درآمدهای کشور را هدف قرار داده است و اقتصاد در وضعیت عادی نیست اما بارها مشاهده شده که برای مواردی کمتر غیرضروری همچون کمک به صداوسیما مبالغ میلیون دلاری به عنوان منبع ذخیره برای روزهای مبادای کشور استفاده شده است. در وضعیت فعلی آیا نمی‌شد از همین ظرفیت استفاده کرد؟ موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم شیوع گسترده کرونا خود می‌تواند تبعات اقتصادی بسیار بیشتری داشته باشد. درحالی که تحریم‌ها اقتصاد نفتی ایران را تحت الشعاع قرار داده اما کرونا می‌تواند اقتصاد غیرنفتی ایران را از مدار خارج کند. بنابراین با یک دو دوتا چهارتا به نظر می‌رسد دولت باید هرطور شده هزینه قرنطینه را تامین می‌کرد تا بتوان از این وضعیت ویروسی عبور کرد!
سایر اخبار این روزنامه
«آی‌سی‌یو»ها پر شده‌اند، خواهش‌ می‌کنم در خانه بمانید مجلس ‌تعطیل بردار نیست! رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به گزارش وزیر بهداشت درباره اقدامات برای مقابله با کرونا: حسن روحانی می‌گوید قرنطینه نداریم و روال عادی ادامه خواهد داشت، شهردار تهران هم معتقد است توان تامین مایحتاج در دوره قرنطینه به دلیل تحریم‌ها نیست، اما شیوع گسترده کرونا چه تبعات اقتصادی خواهد داشت؟ گفتگوی وزیران خارجه ایران و امارات بعد از چند سال همسایگان روسی چین چگونه از کرونا گریخته‌اند؟ حساب ویژه «بن سلمان» روی «ترامپ»برای پادشاهی عربستان؟! بی اعتمادی مردم به وعده‌های مسئولان برای تعویق اقساط بانکی و تعویق بازپرداخت قبوض آب و برق و... مهرناز اسدی: همه مردم کرونا می‌گیرند مسعود مردانی: 70 درصد مردم کرونا می‌گیرند آقای دولت! اندازه جیب‌تان وعده بدهید کرونا را شکست می دهیم، اما چگونه؟ قرنطینه و فقدان استراتژی یکپارچه هرخانه یک بیمارستان روحانی دولت را از شر خسارت دادن به اصناف رها کرد