حساب ویژه «بن سلمان» روی «ترامپ»برای پادشاهی عربستان؟!

رسانه‌ها از فرار «سعدالجبری» مقام سابق اطلاعات عربستان سعودی به کانادا و زندانی شدن «بسمه بنت سعود بن عبدالعزیز» دختر عموی ولیعهد خبر داده‌اند!
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: بدون آن که ریسک کند؛ فرض را بر این قرار داده که برای پادشاه‌شدن، تا آبان 99/نوامبر2020 بیشتر فرصت ندارد! منظور«بن سلمان» است و فرصتی که نمی‌خواهد به این آسانی‌ها از دست بدهد اصلاً برخی معتقد بوده‌اند و شاید هنوز نیز هستند که«بن سلمان»
در خاندان سلطنت یک طرفدار بیشتر ندارد و آن یک نفر«سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» است پس‌می‌پذیریم که ولیعهد نمی‌تواند روی کمک هیچ کسی در بین اطرافیان خود حساب کند و شاید به همین دلیل است که روی«ترامپ» حساب ویژه‌ای باز کرده است.
> پشت پرده بازداشت‌های اخیر


اعضای ارشد خاندان سعودی
«محمد مختار الشنقیطی» تحلیلگر مسائل سیاسی شبکه الجزیره در برنامه «الحصاد» به بیان پشت پرده بازداشت‌های اخیر اعضای ارشد خاندان سعودی و اهداف محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از این اقدامات، پرداخته و ریشه بسیاری از نا به سامانی‌های به وجود آمده در خاندان سلمان را تحلیل کرده است.
«میدل ایست آی» معتقد است؛ بن سلمان تا نوامبر2020/آبان1399 می‌خواهد پرونده ی پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز آل سعود را خاتمه داده و خود بر اریکه ی قدرت تکیه بزند البته ناگفته نماند کم نیستند تحلیلگرانی که حتی این زمان را تا پیش از ماه رمضان تخمین زده‌اند یعنی حوالی خرداد ماه1399.
آنچه میدل ایست‌ای نقل کرد، قابل تامل بود که ولیعهد بن سلمان می‌خواهد پدرش ملک سلمان را قبل از نوامبر کنار بزند که نه تنها قابل تامل که منطقی است. «محمد مختار الشنقیطی» تحلیلگر مسائل سیاسی شبکه الجزیره می‌گوید: این را فقط میدل ایست‌ای نمی‌گوید بلکه تمامی تحلیلگران بر این باورند که بن سلمان، به سلطنت رسیدن خود را به حضور ترامپ در قدرت ربط داده است.
بن سلمان به این مسئله نیز اندیشیده است که سال آخر ترامپ است ـ بر فرض که دوره بعد انتخاب نشود ـ و این فرصتی است که بن سلمان نمی‌خواهد آن را از دست بدهد تا امور به شکلی پیش برود که مراحل نهایی به سلطنت رسیدن خودش یعنی بن سلمان محقق نشود.
> بن سلمان می‌خواهد پادشاه باشد
نه سهامدار سلطنت!
تحلیلگر مسائل سیاسی شبکه الجزیره ضمن تایید این مسئله که «بله چنین تحلیلی وجود دارد، بن سلمان روی کمک ترامپ حساب ویژه‌ای باز کرده است» اضافه می‌کند:«ولی اگر کمی دورنگر باشیم می‌خواهم به نکته دیگری اشاره کنم. عربستان به صورت سنتی توسط یک پادشاه اداره نمی‌شد! بیشتر شبیه کشوری با چند پادشاه بود و یک راس داشت که نوعی حکومت توافقی بود و تعدادی «پادشاهِ برادر» و هر کدام نیز دارای ارتش بودند. برای مثال تا همین اواخر و شاید اکنون نیز! گارد سلطنتی در اختیار «آل عبدالله» امور داخلی در اختیار «آل نایف» و ارتش در اختیار «آل سلطان» بود و یا هنوز نیز هست! شبیه حکومت‌های ایالتی تحت رهبری یک امپراتور که در امور بقیه دخالتی نمی‌کرد.»
این تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است:« اکنون محمد بن سلمان دایره حکومت را تنگ‌تر کرده همه را از این معادله سنتی توافقی خارج کرده و خیلی از خاندان آل سعود و آل سلمان یعنی برادران بزرگتر خود را از این دایره خارج کرده تا به تنهایی در حکومت بماند و این تنگ نظری در خانواده سلطنتی دلیلی بر ضعف و عدم امکان ادامه سلطنت آن‌ها است.»
حالا اگر یک بار دیگر به حوادث و رخدادهای سه سال اخیر؛ حتی قتل فجیع «خاشقچی» بنگریم و بیندیشیم و تامل کنیم خواهیم فهمید که «یک کاسه کردن» سلطنت بدون این بگیر و ببندها و حذف و تعدیل‌ها امکان پذیر نبوده و این مسیر همچنان با دست اندازها و فراز و نشیب‌هایی همراه خواهد بود.
> عربستان روی خط خبرهای چالشی
این روزها در کنار حجم وسیعی از اخبار«کرونایی» اختلافات ریاض و ابوظبی در جنوب یمن در آستانه تبدیل به درگیری شدید از آن دست خبرهایی است که ممکن است به چشم نیاید اما نیروهای وابسته به امارات و عربستان در جنوب یمن به جان هم افتاده‌اند. رسانه‌ها خبری را مخابره کرده‌اند مبنی بر این که:«جنوب یمن با گذشت چندین ماه از پایان درگیری‌های نیابتی میان عربستان سعودی و امارات بار دیگر آبستن درگیری‌های شدید شده است.»
خبر مهم و چالشی دیگر، سقوط ۲۱ درصدی سود آرامکو غول نفتی عربستان است که در گزارشی رسمی اعلام کرد:« سود خالص این شرکت پس از کسر زکات و مالیات تا پایان ۳۱ دسامبر با افت 21 درصدی به ۳۳۰.۶۹ میلیارد ریال سعودی (معادل ۸۸.۱۱ میلیارد دلار) رسیده است، در حالی که در دوره مشابه سال قبل ۴۱۶.۵۲ میلیارد ریال بود.» این خبر وقتی وخامت اوضاع اقتصادی را نشان می‌دهد که نیم نگاهی به قیمت نفت داشته باشیم و اما در یک تضاد آشکار! نتایج یک پژوهش حکایت از آن دارد که:« عربستان بزرگ‌ترین خریدار اسلحه در جهان است.»
در این خبر می‌خوانیم:«کشورهای خاورمیانه خریدار ۵۳ درصد از کل فروش تسلیحات آمریکا، ۱۲ درصد از جنگ‌افزار فرانسوی و ۱۱ درصد از تسلیحات روسی بوده‌اند. تازه‌ترین گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، سیپری، نشان می‌دهد آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و چین بزرگ‌ترین فروشندگان تسلیحات به کشورهای جهان بوده‌اند. عربستان سعودی نیز بزرگ‌ترین خریدار اسلحه در جهان است.
در کنار اخبار مبتلایان به کرونا در عربستان، توقف تمامی پروازهای بین‌المللی از مبدا عربستان و بسیاری از این دست خبرها، همچنان خبرهای سیاسی و داخلی عربستان شنیدنی و
قابل تامل است!
> فرار مقام اطلاعاتی سابق عربستان به کانادا
آن طور که رسانه‌ها نوشته اند؛ سعد الجبری مقام سابق اطلاعات عربستان سعودی از ترس اقدامات بن سلمان ولیعهد این کشور که ممکن است گریبانگیر وی نیز شود، از ریاض گریخته و به کانادا رفته است. او یکی از مشاوران معتبر و مورد اعتماد شاهزاده«محمد بن نایف» ولیعهد پیشین عربستان که هفته گذشته دستگیر شد، محسوب می‌شود.
الجبری در سپتامبر سال ۲۰۱۵ بدون اطلاع «محمد بن سلمان» با «جان برینان» مدیر سابق اطلاعات آمریکا در سفر به واشنگتن ملاقات کرد و پس از بازگشت از آمریکا طی حکمی از سمت خود برکنار شد. الجبری مدت کوتاهی پیش از برکناری مشکوک شاهزاده «محمد بن نایف» ولیعهد سابق در سال ۲۰۱۷ عربستان سعودی را ترک کرد. دلیل رفتن الجبری از عربستان سعودی ترس از دستگیری‌اش به خاطر وفاداری به «محمد بن نایف» تازه دستگیر شده است. او در وزارت کشور عربستان فردی ذی نفوذ و دارای ثروت بزرگی است.
> ماه‌های پیش رو و تصمیمات ولیعهد
موج دوم دستگیری ها، فرار برخی از شاهزاده‌ها و مقامات پیشین و نیز تصمیماتی که «بن سلمان» اتخاذ کرده حکایت از ماه‌های پرچالشی است که تماماً به تصمیمات ولیعهد بستگی دارد. حالا همه به این یقین رسیده‌اند که بن سلمان قصد دارد بر اریکه ی قدرت تکیه بزند و قرار هم نیست در این تکیه زدن، فردی با او شریک باشد پس ممکن است همچنان دستگیری‌هایی در راه باشد! ممکن است همچنان شاهد فرارهایی باشیم و حتی ممکن است هنوز هم «مثله» شدن‌هایی در کار باشد! آن چه از لحظه ی بر روی کار آمدن محمدبن سلمان مشاهده شده این است که او برای پادشاه شدن«هرکاری» انجام خواهد داد و این یعنی او نه از «قطعه قطعه» کردن منتقدان بیمی به خود راه خواهد داد، نه از زندانی کردن نزدیک‌ترین خویشاوندان و نه از ساقط کردن هر چهره‌ای که او احساس کند ممکن است به اندازه«سنگریزه»ای دردسرآفرینی خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
«آی‌سی‌یو»ها پر شده‌اند، خواهش‌ می‌کنم در خانه بمانید مجلس ‌تعطیل بردار نیست! رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به گزارش وزیر بهداشت درباره اقدامات برای مقابله با کرونا: حسن روحانی می‌گوید قرنطینه نداریم و روال عادی ادامه خواهد داشت، شهردار تهران هم معتقد است توان تامین مایحتاج در دوره قرنطینه به دلیل تحریم‌ها نیست، اما شیوع گسترده کرونا چه تبعات اقتصادی خواهد داشت؟ گفتگوی وزیران خارجه ایران و امارات بعد از چند سال همسایگان روسی چین چگونه از کرونا گریخته‌اند؟ حساب ویژه «بن سلمان» روی «ترامپ»برای پادشاهی عربستان؟! بی اعتمادی مردم به وعده‌های مسئولان برای تعویق اقساط بانکی و تعویق بازپرداخت قبوض آب و برق و... مهرناز اسدی: همه مردم کرونا می‌گیرند مسعود مردانی: 70 درصد مردم کرونا می‌گیرند آقای دولت! اندازه جیب‌تان وعده بدهید کرونا را شکست می دهیم، اما چگونه؟ قرنطینه و فقدان استراتژی یکپارچه هرخانه یک بیمارستان روحانی دولت را از شر خسارت دادن به اصناف رها کرد