بی اعتمادی مردم به وعده‌های مسئولان برای تعویق اقساط بانکی و تعویق بازپرداخت قبوض آب و برق و...

سکوت بهتر از وعده بی‌جا!
آفتاب یزد – گروه اقتصادی: وعده‌های دولت برای تعویق 3ماهه بازپرداخت اقساط بانکی که شامل وام مسکن، خودرو و خرید کالا نمی‌شود ویا تعویق باز پرداخت قبوض آب وبرق در شرایط شیوع کرونا با ارسال پیامک‌های قطع آب وبرق مثل وعده سرخرمن است. در شرایطی که بسیاری از کسب وکارها به خاطر شیوع این بیماری از رونق افتاده و یا تعطیل شده است دولت وعده‌هایی به مردم می‌دهد که عملیاتی نمی‌شود که باید گفت بهتر است این وعده‌ها پایان پذیرد و اعتماد مردم بیش از این به بازی گرفته نشود! شیوع کرونا در ایران بازار کسب وکار مردم را از کار انداخته است. بسیاری از مشاغل یا کاملا تعطیل شده‌اند و یا از رونق افتاده‌اند و شرایط سخت اقتصادی را به صاحبان خود تحمیل نموده‌اند.
> نگرانی مردم از آسیب‌های اقتصادی کرونا
این موضوع موجب نگرانی آینده اقتصاد کشور شده است، زیرا آسیب دیدن کسب‌وکارهای خرد و فعالان تجاری موجب کاهش تولید ناخالص داخلی، منفی شدن نرخ رشد اقتصادی و دیگر تبعات منفی اقتصادی می‌شود که در پی آن کارشناسان اقتصادی برای جبران خسارات اقتصادی کرونا به کسب‌وکارها، مجموعه پیشنهادها و راهکارهایی را در این زمینه مطرح کردند. اختصاص اعتبارات و تسهیلات برای مقابله با کرونا، جبران خسارات اقتصادی آن و حمایت از کسب‌و کارهای آسیب دیده از این ویروس یکی دیگر از ملزومات ذکر شده از سوی کارشناسان اقتصادی برای مقابله با کرونا است‌. پرداخت هزینه‌های برق، آب، گاز، عوارض عقب افتاده مردم و وام‌های بدون بهره یا با بهره کم، اختصاص اعتبارات طرح‌های جاری و خط اعتباری توسط بانک مرکزی، پرداخت یارانه کرونایی، تسهیلات به تولیدکنندگان بخش واقعی اقتصاد و پرداخت بخشی از بهره تسهیلات توسط دولت به عنوان یارانه تسهیلات از جمله پیشنهادهایی است که اقتصاددانان برای جبران خسارات اقتصادی کرونا مطرح کرده‌اند. بر اساس گفته یک کارشناس اقتصادی، در این شرایط باید به جز یارانه همیشگی، یک یارانه کرونایی هم برای حمایت از افراد آسیب دیده از شیوع کرونا در نظر گرفته شود. در این شرایط دولت مثلا پا پیش گذاشته است تا به مردم کرونا زده کمک کند. در ابتدا طرح تعویق سه ماهه باز پرداخت اقساط بانکی توسط دولت اعلام می‌شود تا باری از دوش کاسبان ورشکسته برداشته شود. اما بعد چندی دایره شمول معوقه‌ها تنگ‌تر می‌شود و وام‌های مسکن، خودرو و خرید کالا مشمول این مصوبه نمی‌شوند. در حالی که حدود 80 درصد اقساط بانکی مردم مربوط به همین وام هاست و کاسبی که درآمدی ندارد چگونه می‌تواند مثلا وام یک میلیون تومانی مسکن و یا وام خودرو و خرید کالای خود را پرداخت کند! این در حالی است که بانکها به همین مصوبه محدود شده هم اکتفا نمی‌کنند و اس‌ام اس‌های ضرب‌الاجل پرداخت سایر وام‌ها حتی وام‌های قرض الحسنه برای مردم ارسال می‌کنند تا آنها نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام کنند.


> سرپیچی بانک‌ها از تعویق اقساط وام‌های قرض‌الحسنه
با وجود مصوبه شورای پول و اعتبار و تاکید رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه اقساط وام‌ قرض‌الحسنه کلیه اشخاص بدون هیچ قید و شرطی به مدت سه ماه به تعویق بیفتد، باز هم بانک‌ها نسبت به دریافت اقساط این قبیل وام‌ها اقدام کرده یا از حساب اشخاص برداشت کرده‌اند که ابراز "بی‌اطلاعی یا عدم دریافت ابلاغیه در این رابطه" بهانه شعب شده است. چندی پیش با تشکیل شورای پول و اعتبار و پیشنهادات بانک مرکزی برای حمایت از کسب و کارها و همچنین اشخاصی که در جریان شیوع ویروس کرونا کسب درآمد و اشتغال آنها آسیب دیده است، مصوب شد که اقساط وام‌ها تحت شرایطی به مدت سه ماه به تعویق بیفتد. از جمله تصمیم‌های گرفته شده این بود که اقساط وام قرض‌الحسنه کلیه اشخاص بدون قید و شرط به مدت سه ماه به تعویق بیفتد و بانک‌ها موظف به اجرای آن باشند. بر این اساس، کلیه اشخاص اعم از افراد با درآمد ثابت یا کسانی که درآمد ثابتی ندارند می‌توانند به مدت سه ماه، یعنی از اسفند تا پایان اردیبهشت اقساط خود را پرداخت نکنند و به پایان دوره موکول شود. اما آنچه اکنون و در روزهای پایان اسفند اتفاق افتاده این است که با وجود مصوبه شورای پول و اعتبار بانک‌ها نسبت به دریافت اقساط قرض‌الحسنه اقدام کردند؛ بطوریکه یا از حساب اشخاص این اقساط برداشت شده یا با ارسال پیامک به مشتریان خواهان واریز قسط شدند. پرس و جو از شعب از این حکایت دارد که ظاهرا ابلاغی در این رابطه به آنها نشده و تا این موضوع صورت نگیرد، اقساط را دریافت خواهند کرد. این در حالی است که مصوبه شورای پول و اعتبار برای به تعویق انداختن اقساط برای تمامی روزهای ماه اسفند بوده و اینگونه نیست که اگر قسطی مربوط به روزهای ابتدایی این ماه و قبل از مصوبه باشد را شامل نشود. اما دیگر مصوبه شورای پول و اعتبار مربوط به صاحبان کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای کوچک که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا متضرر و دچار مشکلات مالی شده بودند را در بر می‌گیرد که مجموعه‌ای از اشخاص حقیقی و حقوقی هستند. طبق بخشنامه‌ بانک مرکزی ۱۰ گروه کسب و کاری که شامل به تعویق انداختن تسهیلات می‌شوند عبارتند از «مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده»، «مراکز مربوط به گردشگری»، «حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی دریایی»، «دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری»، «تولید و توزیع پوشاک»، «تولید و توزیع کیف و کفش»، «مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه»، «مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی»، «مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی» و همچنین «مراکز تولید و توزیع و فروش صنایع‌دستی». بانک مرکزی تاکید کرده بود که تمامی واحدهای بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظف به اجرای سریع این مصوبه هستند و باید بر اجرای آن نظارت دقیق شود. از این رو انتظار می‌رود مجموعه نظارتی بانک مرکزی بر بانک‌ها موضوع دریافت اقساط وام‌ها به ویژه وام قرض‌الحسنه را حل و فصل کند.
> چرا به حرفی که می‌زنید عمل نمی‌کنید
یکی از مخاطبان آفتاب یزد در این زمینه به خبرنگار ما گفت: وام بنده قرض الحسنه است و حتی وام خودرو و مسکن و خرید کالا نیست.با این حال در تاریخ 21 اسفند ماه که سررسید باز پرداخت وام است بانک اس‌ام‌اس داده تا نسبت به پرداخت وام خود و جلوگیری از جریمه احتمالی سریعا اقدام کنم! وی افزود: اگر قرار است به مردم در این شرایط سخت اقتصادی کمک کنید چرا وعده‌ای می‌دهید که اجرایی نمی‌شود و با این کار اعتماد عمومی را نسبت به اقدامات خود سلب می‌کنید. وی ادامه داد: مردم واقعا در این شرایط سخت که بیماری خطرناک آنها را احاطه کرده نیازمند حمایت دولت هستند. اگر قرار است وعده بدهید و عمل نکنید همان بهتر که وعده ندهید وبیش از این مردم را سرکار نگذارید! چرا حرفی می‌زنید که به آن عمل نمی‌کنید.
> ماجرای تمدید مهلت قبوض آب و برق
واس‌ام اس‌های قطع آب و برق!
موضوع دیگر اعلامی از سوی مسئولان تمدید مهلت پرداخت قبوض آب و برق تا پایان اردیبهشت است که آن هم به نظر می‌رسد در حد وعده‌ای است که اجرایی نخواهد شد. در حالی که وزیر نیرو اعلام کرده است مهلت پرداخت قبوض برق تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شده است برخی مشترکان پیامک‌هایی را مبنی بر ضرورت پرداخت بدهی دریافت کرده‌اند و مهلت پرداخت نیز روزهای پایانی اسفند اعلام شده است. بررسی‌ها اما نشان می‌دهد این پیامک‌ها به صورت سیستمی ارسال شده است. مردم می‌گویند چرا با وجود وعده وزیر نیرو سخنان وی عملی نشده و سازمانهای برق و آب مشترکان بدهکار را تهدید به قطع اب و برق خود می‌کنند. هر چند که روابط عمومی شرکت توزیع برق استان تهران درخصوص علت ارسال این پیامک‌ها اعلام کرده است چند روزی طول می‌کشید تا ارسال پیامک برای مشترکان بدهکار متوقف شود اما با این حال حسب تصمیم اتخاذ شده قطع برق هیچ مشترک بدهکاری در دستور کار نیست، اما انگار مردم به این حرف هم اعتماد ندارند. وزیر نیرو پیشتر با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام کرد: شرایط بیماری کرونا، موجب رکود و کندی در برخی از کسب وکارها می‌شود. وی افزود: به خصوص در کسب و کارهای پایان سال، ما به سهم خودمان هرچند که هزینه‌های آب و برق در سبد هزینه خانوار درصد قابل ملاحظه‌ای نیست و جزو پایین‌ترین‌ها است، اما امروز به همه شرکت‌های آب و فاضلاب در تمام استان‌ها و شرکت‌های توزیع برق ابلاغ شده است که به دلیل شرایط خاص و مواردی که مشترکین برای دریافت انشعاب مراجعه می‌کنند و باید حق انشعاب را طبق قانون پرداخت کنند حداکثر مدارا با مراجعه‌کنندگان شود و در صورت تخصیص به شکل اقساطی انشعاب پرداخت شود. وی ادامه داد: افرادی که در صحبت‌هایم به آن اشاره داشتم، در پرداخت قبوض خودشان چه برق و چه آب مشکلاتی موقت و قطعی داشته باشند مهلت لازم داده شود و فعلاً قرار است تا پایان اردیبهشت ماه زمانی است که مدارای لازم و مورد نیاز با مشترکان برای پرداخت قبوض آن‌ها انجام می‌گیرد. حال سوال این است هزینه بی‌اعتمادی به سخنان مسئولین را چه کسی باید پرداخت کند؟ با توجه به آسیب اقتصادی شیوع ویروس کرونا و رکود بسیاری از کسب‌وکارها، جمعی از کارشناسان اقتصادی برای خروج از این وضعیت و جبران خسارات، پیشنهاداتی همچون پرداخت هزینه‌های برق، آب، گاز، عوارض عقب افتاده مردم و وام‌های بدون بهره یا کم بهره، اختصاص اعتبارات طرح‌های جاری و خط اعتباری توسط بانک مرکزی، پرداخت یارانه کرونایی، تسهیلات به تولیدکنندگان بخش واقعی اقتصاد و پرداخت بخشی از بهره تسهیلات توسط دولت به عنوان یارانه تسهیلات مطرح کردند. اما تاکنون اقداماتی که دولت انجام داده خلاف این موارد بوده است.
> وعده‌های جدیدی که در راه است
روز گذشته همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که صاحبان کسب و کار در صورت برگشت چک از خدمات بانکی محروم نمی‌شوند. رئیس کل بانک مرکزی گفت: دیروز از رئیس جمهور درخواست شد که محرومیت خدمات برای کسب و کار‌های آسیب دیده در صورت برگشت چک آن‌ها لحاظ نشود و بتوانند تا سه ماه از خدمات بانکی استفاده کنند. وی گفت: این روز‌ها سیستم بانکی بیشترین نقش در کمک به اقتصاد کشور را ایفا می‌کند به طوریکه امروز بحث‌های متفاوتی بین فعالان اقتصاد و تیم اقتصادی دولت مطرح شده است. وی افزود: اعلام شد کسب و کار‌هایی که آسیب دیدند و نمی‌توانند تسهیلات خود را پرداخت کنند مشمول تعویق سه ماهه وام هایشان خواهند شد. همتی در ادامه تاکید کرد: طبق قانون مشترکانی که چک برگشتی دارند از خدمات بانکی محروم می‌شوند، اما از رئیس جمهور درخواست شد که محرومیت خدمات برای کسب و کار‌های آسیب دیده در صورت برگشت چک آن‌ها لحاظ نشود وبتوانند تا سه ماه از خدمات بانکی استفاده کنند. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کمک‌های وام به چهار میلیون نفر با نرخ ۱۲درصد پرداخت خواهد شد گفت: دولت قبول کرد ۸ درصد از این ۱۲درصد را پرداخت کند و مردم تنها ۴درصد را با تضمین یارانه‌ها پرداخت خواهند کرد. وی افزود: مقرر شد کمکی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود که حق کارفرمایان را به تعویق بیندازد که در این بین بانک‌ها آمادگی دارند به مردم کمک کنند تا از لحاظ اقتصادی به حالت عادی باز گردند. وی افزود: مقرر شد کمکی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود که حق کارفرمایان را به تعویق بیندازد که در این بین بانک‌ها آمادگی دارند به مردم کمک کنند تا از لحاظ اقتصادی به حالت عادی باز گردند. رئیس کل بانک مرکزی از پرداخت حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان وام به ۴ میلیون خانوار با نرخ ۴درصد خبر داد و گفت: مقرر شد تا به ۴ میلیون خانواری که کسب و کارشان آسیب دیده بین یک تا دومیلیون وام ارائه شود. عبدالناصر همتی اعلام کرد: در جلسه ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفته شد تا کسب و کارهایی که در این مدت به خاطر کرونا دچار آسیب شده‌اند و چک‌های آن‌ها برگشت خورده است مورد حمایت قرار بگیرند. رئیس کل بانک مرکزی درباره این حمایت‌ها گفت: ما به رابطه حقوقی کسی که چک کشیده و کسی که باید دریافت کند کاری نداریم و آن سر جای خودش باقی است. اما طبق قانون بانک‌ها ضوابطی داشتند و فردی که چکش برگشت می‌خورد را محروم می‌کردند اما در این جلسه تصمیم گرفته شده تا از یکم اسفند ماه سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۹ اگر چک کسی برگشت بخورد به خاطر برگشت چک از خدمات بانکی محروم نمی‌شود و می‌تواند بقیه خدمات بانکی را دریافت کند. وی ادامه داد: همچنین اگر چک کسی ۱۵ یا ۲۹ اردیبهشت ماه هم برگشت بخورد می‌تواند خدمات بانکی را در این مدت دریافت کند و تا ۳ ماه هم فرصت دارد تا برای رفع اثرچک اقدام کند. همتی در ادامه گفت: در جلسه ستاد اقتصادی دولت قرار شد سازمان تامین اجتماعی به مشاغلی که آسیب دیده‌اند درباره سهم کارفرما ۳ ماه مهلت بدهد و برای این که مشکلی پیش نیاید قرار شد سیستم بانکی به تامین اجتماعی کمک کند. رئیس کل بانک مرکزی افزود: در جلسه ستاد اقتصادی دولت مقرر شد تا ۴ میلیون خانواری که کسب و کار آن‌ها آسیب دیده است بین یک تا دومیلیون وام در اختیار آنها قرار داده شود و اقساط آن‌ها نیز از مبلغ یارانه آنها برداشت می‌شود و نیازی نیست قرارداد وام با سیستم بانکی انعقاد کنند و بانک‌ها هم تعهد کرده‌اند که با نرخ ۱۲ درصد حساب کنند که البته ۸ درصد آن‌ها را دولت پرداخت می‌کند و در مجموع به طور میانگین حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان ۴ میلیون خانوار وام دریافت خواهند کرد که با نرخ ۴ درصد خواهد بود. همتی اظهار داشت: همچنین در خصوص امهال مالیات مشاغل هم تصمیماتی گرفته شد و قرار شد ۳ ماه وزارت اقتصاد به سازمان مالیاتی مهلت بدهد تا مشکلی که برای کسب و کارها شکل نگیرد و خیلی فشار برای آن‌ها ایجاد نشود.
> یارانه کرونا فردا پرداخت می‌شود؟
این در حالی است که فردا نیز ظاهرا قرار است یارانه کرونایی به برخی افراد جامعه پرداخت شود.زمان پرداخت اولین مرحله کمک حمایتی برای خانوارهای کم درآمد آسیب دیده از کرونا اعلام شده است. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده دولت با شیوه‌های متعددی درصدد حمایت از اقشار آسیب دیده و خانوارهای کم درآمد برآمده است. اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به برخی از صاحبان مشاغل، اعطای کمک بلاعوض به خانوارهای کم درآمد، اعطای تسهیلات خرید به کارگران فصلی، تعویق زمان پرداخت اقساط برای برخی مشاغل و تمدید مهلت پرداخت اقساط تمامی وام‌های قرض الحسنه از جمله کمک‌هایی است که در این راستا تدارک دیده شده است. مرحله اول کمک‌های بلاعوض از روز سه شنبه به حساب خانوارهای کم درآمد واریز خواهد شد. مبلغ در نظر گرفته شده ۲۰۰هزار تومان برای خانوارهای تک نفره تا ۶۰۰هزار تومان برای خانوارهای ۵ نفره است. مبالغ پرداختی در این قالب برای خانوار یک نفره ۲۰۰هزار تومان، خانوار دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، خانوار سه نفره ۴۰۰هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰هزار تومان و خانوار پنج نفره یا بیشتر رقم ۶۰۰هزار تومان خواهد بود. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفته است: این کمک‌ها در چهار مرحله انجام می‌شود و به حدود سه میلیون نفر تعلق می‌گیرد و تصمیم بر آن شد که بسته به تعداد افراد خانوار، از ۲۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان تحت عنوان بسته حمایتی ویژه پرداخت شود و نخستین آن سه شنبه همین هفته پرداخت می‌شود. حالا باید منتظر ماند ودید سخنان مسئولان برای تحقق وعده‌های جدید عملیاتی می‌شود و یا نه این سخنان هم به جمع سایر وعده‌های غیر عملی مسئولان امر می‌پیوندد تا در شرایط فعلی نیمچه اعتمادی را هم که مردم به این نوع سخنان داشتند، بر باد رود.
سایر اخبار این روزنامه
«آی‌سی‌یو»ها پر شده‌اند، خواهش‌ می‌کنم در خانه بمانید مجلس ‌تعطیل بردار نیست! رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به گزارش وزیر بهداشت درباره اقدامات برای مقابله با کرونا: حسن روحانی می‌گوید قرنطینه نداریم و روال عادی ادامه خواهد داشت، شهردار تهران هم معتقد است توان تامین مایحتاج در دوره قرنطینه به دلیل تحریم‌ها نیست، اما شیوع گسترده کرونا چه تبعات اقتصادی خواهد داشت؟ گفتگوی وزیران خارجه ایران و امارات بعد از چند سال همسایگان روسی چین چگونه از کرونا گریخته‌اند؟ حساب ویژه «بن سلمان» روی «ترامپ»برای پادشاهی عربستان؟! بی اعتمادی مردم به وعده‌های مسئولان برای تعویق اقساط بانکی و تعویق بازپرداخت قبوض آب و برق و... مهرناز اسدی: همه مردم کرونا می‌گیرند مسعود مردانی: 70 درصد مردم کرونا می‌گیرند آقای دولت! اندازه جیب‌تان وعده بدهید کرونا را شکست می دهیم، اما چگونه؟ قرنطینه و فقدان استراتژی یکپارچه هرخانه یک بیمارستان روحانی دولت را از شر خسارت دادن به اصناف رها کرد