هشدار جدی وزارت بهداشت درباره خیزکرونا درمشهد

 وضعیت استان و مشهد مدتی است قرمز و بحرانی است؛ شیوع کرونا هم که روند صعودی و شیب تندی به خود گرفته و روز به روز توصیه ها درباره رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه بیشتر می شود، در کنار این موارد زمانی نگرانی ها و گلایه ها بیشتر می شود که می بینی هنوز عده ای این توصیه ها را جدی نگرفته اند و نه تنها در خانه نمی مانند بلکه از شهر و استان خود خارج می شوند و عزم سفر می کنند؛ عده ای که با ندانم کاری خود، کرونا را به عنوان سوغاتی منحوس به شهر و استان های دیگر منتقل و مردم بومی آن شهر و استان را با مشکلات عدیده همراه می کنند. اتفاقی که برای استان خراسان رضوی و شهر مشهد رخ داده و آن طور که معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مشهد اعلام کرده است «بیشتر مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی منشأ خارج از استانی دارند» این واقعا جای تاسف است که عده ای این گونه مردم شهر و استان دیگری را درگیر می کنند و وضعیت آن را به بحران می کشانند.
هشدار وزیر بهداشت درباره خیز شیوع کرونا  در مشهد
به گزارش روابط عمومی استانداری، نمکی وزیر بهداشت، در نشست ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که با حضور رئیس جمهور و از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با استانداران برگزار شد، با اشاره به این که نگرانی برای استان‌های زیارتی نظیر قم و خراسان رضوی وجود دارد، اظهار کرد: خیز شیوع بیماری اگر در مشهد افزایش یابد، به شدت بالا خواهد بود، به همین دلیل استاندار خراسان رضوی با هدف پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا دلسوزانه به همراه همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی تلاش های بسیاری انجام داده‌اند تا این اتفاق صورت نگیرد. سعید نمکی در بخش دیگری از این جلسه  با بیان این‌که حدود 10 هزار تخت نقاهتگاهی در کل کشور آماده پذیرش بیماران است، اظهار کرد: تا هفته آینده احتمالا این ظرفیت به 15 هزار تخت خواهد رسید، در این زمینه تعدادی از این تخت‌ها در استان اصفهان، گلستان، مازندران و گیلان مهیا شد و بیماران بستری هستند، همچنین در خراسان رضوی به همت استاندار خراسان رضوی تعداد قابل توجهی تخت نقاهتگاهی آماده شده و در صورت نیاز آماده استفاده خواهد بود.
فوت ۲۳۰ بیمار مشکوک به کرونا در استان


دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون ۲۳۰ بیمار مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی و مشکوک به کرونا در استان جان باخته‌اند. دکتر انجیدنی در گفت وگو با ایرنا افزود: تعداد مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا در استان خراسان رضوی که آزمایش آن ها به طور قطعی مثبت شده، ۴۳ نفر  گزارش شده است. وی ادامه داد: روز دوشنبه به دلیل نرسیدن جواب آزمایش‌ها تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا در استان خراسان رضوی اعلام نشده است که بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۵۶۸ نفر در این استان مبتلا به ویروس کرونا هستند. وی گفت: از ۳۰ بهمن امسال تا ۲۶ اسفند سه هزار و ۱۶۲ بیمار مبتلا به عفونت حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که نسبت به روز یک شنبه ۲۴۴ نفر افزایش یافته است. دکتر انجیدنی افزود: در این مدت یک هزار و ۹۴۱ نفر از شهروندان استان مبتلا به عفونت حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا نیز بهبود یافته و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.
 پلاک‌های غیربومی برگردانده می‌شوند
به گزارش روابط عمومی استانداری، رزم حسینی استاندار خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: سعی بر این است که به خودروهایی با پلاک‌های غیربومی که قصد ورود به استان را دارند تا حد امکان تذکر جدی داده شود یا برگردانده شوند و   چنان چه علایم مشکوکی هم داشته باشند طبق مقررات بهداشتی و پزشکی با آن‌ها برخورد شود. رزم‌حسینی افزود:   از طریق پیامک به مالکان خودروهایی که از مسیرهای مختلف به عنوان مثال سمنان قصد حرکت به سمت مشهد را دارند هشدارهایی ارسال خواهد شد و وضعیت قرمز شهر مشهد را یادآوری خواهیم کرد، همچنین در شش نقطه ورودی به مشهد از فردا اعمال محدودیت صورت خواهد گرفت و از مسیرهای شهرستان‌‌هایی که منتهی به شهر مشهد می‌شود خودروها حق ورود به شهر مشهد را نخواهند داشت و به مسیرهای دیگر هدایت خواهند شد. رزم‌حسینی در خصوص اعمال محدودیت برای ترددهای درون شهری گفت: در شورای تامین به فرمانده نیروی انتظامی ماموریت داده شد تا در برابر بی‌مسئولیتی‌ها در این زمینه بعد از بررسی جوانب قانونی بر اساس مقررات برخورد شود. استاندار با اعلام این که روزانه بین 2 تا 4 هزار نفر از مرزهای استان خارج می‌شوند، تشریح کرد: فقط تا روز یک شنبه در استان 46 هزار نفر از اتباع به خارج از مرزها منتقل شده‌اند. وی با بیان این که اگر مردم توصیه‌های ماندن در منزل را جدی نگیرند و زائران و مسافران هم به استان سفر کنند، شرایط استان شرایط خوبی نخواهد بود، افزود: مردم باید همراهی کنند تا از این بحران بگذریم در غیر این صورت ممکن است وضعیت استان از گیلان و قم هم بدتر شود. رزم حسینی گفت: به ناچار برای حفظ سلامت مردم اجازه ورود افراد در قالب گردشگر، مسافر و زائر به استان را نخواهیم داد، زیرا ما مسئول حفظ جان مردم هستیم. استاندار اظهار کرد: خوشبختانه وزیران کشور و بهداشت، با این سیاست‌های استان موافق هستند  و در همین زمینه رئیس جمهور هم در تماس چند روز اخیر، از این اقدامات استقبال کردند. در کنار اقدامات مسئولان بهداشتی، امنیتی و انتظامی و همچنین تلاش گروه های مردمی و جهادی برای قطع زنجیره کرونا، هنرمندان نیز بیکار ننشسته اند و توان خود را برای جلب مشارکت حداکثری مردم به کار گرفته اند. این تلاش ها طی روزهای گذشته با پویش #در_خانه_بمانیم آغاز شد و بسیاری از هنرمندان مشهدی از هموطنان خود درخواست کردند با توجه به وضعیت قرمز شهر مشهد، در ایام نوروز از سفر به خراسان رضوی خودداری کنند.
اعلام وضعیت قرمز شیوع کرونا
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد از اعلام وضعیت قرمز شیوع کرونا و تشدید عملیات گسترده ضدعفونی در شهر مشهد با محوریت سازمان آتش نشانی و همکاری نیروهای آتش نشان داوطلب خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مهدی یعقوبی گفت: عملیات گسترده ای با اولویت محله های حاشیه شهر از ساعت 10 صبح دوشنبه با محوریت سازمان آتش نشانی برای اعلام پیام هایی مبنی بر جدی گرفتن کرونا و تأکید برخارج نشدن شهروندان از منزل آغاز شده است.
درخواست خانه احزاب استان: تا آخر تعطیلات مسافری وارد مشهد نشود
خانه احزاب خراسان رضوی نیز طی نامه‌ای به استاندار، محدودیت در ورود مسافر به مشهد و رفت و آمد در شهر را خواستار شد. به گزارش ایسنا، در بخشی از این نامه آمده است: «خاضعانه از جنابعالی می‌خواهیم تدبیری عاجل و کامل اندیشیده شود، مبنی بر این که قبل از سال تحویل و تا آخر تعطیلات نوروزی هیچ مسافری چه از استان‌ها و چه از شهرستان‌ها وارد مشهد نشود و حتی داخل شهر تا حد امکان قرنطینه شود تا ارتباطات و رفت و آمد‌های داخل شهری به حداقل کاهش یابد.»