پرستاران نگران از چهارشنبه‌سوری

محمد حسام  مسلمی-چهارشنبه سوری امسال متفاوت تر از سال های گذشته است، چرا که کل کشور و شهر مشهد به خاطر شیوع ویروس کرونا در شرایط ویژه ای قرار دارد، اگر در چنین شرایطی اتفاقات چهارشنبه سوری سال های گذشته تکرار شود، فشار مضاعفی بر بیمارستان ها و کادر درمانی تحمیل خواهد شد و چه بسا افرادی با رفتارهای پرخطر که در چهارشنبه سوری انجام می دهند و با حادثه ای تلخ که برای آن ها اتفاق می افتد خود را در معرض مبتلا شدن به کرونا قرار دهند. موضوع مهمی که مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در گفت وگو با خراسان رضوی ضمن هشدار به خانواده ها برای نظارت بر جوانان و نوجوانان  برای خودداری از آتش و ترقه بازی می گوید: در این شرایط حتی یک سوختگی جزئی ناشی از چهارشنبه سوری و مراجعه به بیمارستان، هم زحمات کادر پزشکی را دوچندان می کند و هم امکان ابتلای مصدومان چهارشنبه سوری به ویروس کرونا در محیط بیمارستانی را  بیشتر می کند.«امیر عزیزی» با اشاره به شیوع ویروس کرونا در مشهد می افزاید: شیوع بیماری کرونا، شهروندان و کارکنان مراکز درمانی را به زحمت انداخته و با در نظر گرفتن این که در ایام پایانی سال و چهارشنبه سوری قرار داریم، انتظار این است که جوانان و نوجوانان از رفتارهای پر خطر خودداری کنند، در خانه بمانند و رنج و زحمات کادر درمانی بیمارستان‌ها را دوچندان نکنند.وی تاکید می کند: از شهروندان  خواهش می کنیم که در منزل بمانند تا بتوانیم با کمترین مشکل چهارشنبه سوری امسال را پشت سر بگذاریم. وی با بیان این که تاکنون یک انفجار مواد محترقه منجر به حادثه گزارش نشده است تصریح می کند: خوشبختانه تا الان یک حادثه انفجار مواد محترقه منجر به حادثه گزارش نشده است، یکی دو مورد جزئی بود و نسبت به سال گذشته در وضعیت بهتری قرار داریم.
خانواده ها بر رفتار امشب نوجوانان و جوانان نظارت کنند
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ضمن هشدار به خانواده ها برای نظارت بر جوانان ونوجوانان برای جلوگیری از رفتارهای پر خطر در چهارشنبه آخر سال تصریح می کند : توصیه می‌کنیم که خانواده ها نظارت کامل بر نوجوانان و جوانان داشته باشند، به هر حال با توجه به شیوع بیماری کرونا در مشهد به هیچ عنوان حتی در حد یک آتش کوچک که در سال های گذشته روشن می کردند هم نداشته باشند.
آتش نشانان مشغول ضدعفونی کردن شهر هستند


وی می افزاید : از سوی دیگر آتش نشانان این روزها علاوه بر اقدامات روزانه درگیر ضد عفونی کردن معابر برای پیشگیری از شیوع کرونا هستند و بیش از 14 روز است که به صورت مستمر این کار را انجام می دهند. واقعا خستگی و فشار مضاعفی روی دوش آتش نشانان است، به نمایندگی از تمامی آتش نشانان مشهدی از تمامی مردم خواهش می کنم همکاری داشته باشند که چهارشنبه سوری مشکل سازی نداشته باشیم.وی  همچنین به آمارهای حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته اشاره می کند و می گوید: در چهارشنبه سوری سال گذشته بیش از 2600 تماس با مرکز فرماندهی عملیات 125  از سوی شهروندان گرفته شد که از این تعداد 55 تماس به عملیات منجر شد.وی یادآور می شود: متاسفانه در چهارشنبه سوری سال گذشته دو نفر دچار سوختگی شدید شدند و یک نفر نیز جان خود را از دست داد. عزیزی با بیان این که آتش نشانی برای اتفاقات چهارشنبه آخر سال در آمادگی کامل قرار دارد، می افزاید: از ساعت 16 امروز تا نیمه های شب، تمامی 50 ایستگاه آتش نشانی مشهد در آمادگی کامل قرار دارد و 281 خودروی عملیاتی نیز آماده است، همچنین 500 آتش نشان در 22 نقطه شهر مشهد در نقاطی که در سال های گذشته کانون خطر بوده مستقر می شوند.
مردم با خادمان خود در اورژانس ۱۱۵ همکاری کنند
در همین باره مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: امسال با توجه به شرایط خاص و بحرانی که در کشور حکمفرما شده می‌خواهیم که با همکاری عموم مردم، شاهد برپایی برنامه‌ها و آتش‌بازی‌های شب چهارشنبه آخر سال نباشیم. دکتر رضا وفایی‌نژاد در گفت‌وگو با وب دا خاطر نشان کرد: تعداد ۱۰ اپراتور ۱۱۵ در مشهد و شهرستان‌های تحت پوشش به‌صورت شبانه روزی فعال است تا درصورت نیاز امدادرسانی لازم را به بیماران و حادثه‌دیدگان داشته باشد. وی تاکید کرد: همه‌ساله یکی از شب‌های پرکار اورژانس ۱۱۵ در سراسر کشور به‌خصوص مشهد شب چهارشنبه آخر سال بوده و در سال گذشته تعداد ۲۶ ماموریت در شب چهارشنبه‌سوری داشتیم که از این تعداد هشت مورد درمان در محل و ۱۸ مورد نیز انتقال به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بود. وفایی‌نژاد گفت: سال گذشته در مشهد ۷۴ مصدوم چهارشنبه آخر سال داشتیم که ۹ نفر درمان سرپایی و ۶۴ نفر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند؛ همچنین ۸۸ مصدوم در شهرستان‌های تحت پوشش داشتیم که ۱۱ نفر درمان سرپایی و ۷۶ نفر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انتقال یافتند. وی افزود: امسال با توجه به شرایط خاص و بحرانی شیوع ویروس کووید -۱۹ که در کشور حکمفرما شده از مردم می خواهیم که با خادمان خود در اورژانس همکاری داشته باشند تا شاهد حوادث چهارشنبه سوری نباشیم. دکتر وفایی نژاد همچنین گفت : در این روزها که در حال مبارزه با ویروس کرونا هستیم تماس‌ها با ۱۱۵ بیشتر شده اما از مردم می‌خواهیم برای دریافت مشاوره و پاسخ سوالات اورژانسی خود با سامانه ۱۹۱ در تماس باشند تا خط امدادی ۱۱۵ بی‌مورد اشغال نشود.