شوک مجدد به نفت، طلا و بورس های جهانی

تصمیم مجدد بانک مرکزی آمریکا برای رساندن نرخ های بهره این کشور به حدود صفر تا 0.25 درصد، تاثیر شدیدی بر بورس های این کشور گذاشت و شاخص های بورس آمریکا را تا لحظه تنظیم خبر (18:40) حدود 7 درصد کاهش داد. بورس های دنیا نیز دیروز منفی بودند و در شرایطی که انتظار می رفت اونس جهانی طلا و قیمت نفت تقویت شوند، این دو کالا نیز تحت تاثیر آثار روانی کرونا و وضع نامطلوب اقتصاد، کماکان روند نزولی در پیش گرفتند.
به گزارش فارس به نقل از آسوشیتدپرس، بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) نرخ بهره بانکی در این کشور را به دلیل اتخاذ تدابیر
فوق العاده برای مقابله با بحران شیوع کرونا از 1.25 به صفر تا 0.25 درصد کاهش داد. این بانک همچنین اعلام کرد برای تسهیل بازارهای مالی، 700 میلیارد دلار به بازارهای این کشور تزریق خواهد کرد. این برای دومین بار است که فدرال رزرو در عرض یک ماه، نرخ بهره را کاهش می دهد. روز 14 اسفند نیز این بانک نرخ بهره بانکی را از 1.75 به 1.25 درصد کاهش داده بود تا شرایط دریافت وام های بانکی را برای سرمایه گذاران تسهیل کند. این اقدامات در شرایطی اتخاذ می شود که بازارهای بورس آمریکا به دلیل تاثیرات منفی ناشی از کرونا در دو هفته گذشته دچار نوسانات شدیدی شده اند.
سکته مجدد بورس های آمریکا


پس از این تصمیم و به رغم این که انتظار می رفت با این سیاست انبساطی اقتصادی که چشم انداز تحریک تقاضا را برای کسب و کارها ترسیم می کند، بازارهای مالی، روند مثبتی در پیش بگیرند، این اتفاق نیفتاد. داده های بورس این کشور، دیروز نشان داد که در ساعات آغازین بازگشایی در هفته اخیر ،  افت تا بیش از 11 درصد شاخص های مهم رقم خورده است. بر این اساس، شاخص داو جونز با منفی 11.6 درصد، اس اند پی با منفی 11.42 درصد و نزدک با منفی 11.6 درصد، قرمز پوشی بورس نیویورک را منعکس کردند. نکته قابل تامل در این میان، رقم منفی آتی (فیوچرز) شاخص ها بود. بر این اساس، آتی اس اند پی منفی 11.22 درصد و آتی نزدک منفی 8.39 درصد ثبت شد. با این همه رصد ساعات بعدی بورس آمریکا، نشان داد که از عمق این ریزش تا حدی کاسته شده است. دیروز همچنین بورس های دیگر دنیا نیز روند نزولی به خود گرفتند. به عنوان مثال در اروپا داکس آلمان با 5.32 درصد، کاک فرانسه با 6.81 درصد و یورو استاکس با 6.09 درصد رشد منفی مواجه شدند.
ساز موافق طلا با نرخ بهره فدرال رزرو
به نظر می رسد روند نگرانی ها در اقتصاد آمریکا و نیز دنیا به گونه ای است که توانسته است بر اثرگذاری رویدادهای مثبت کنونی نیز غلبه کند. این موضوع را در بازار طلا نیز می توان مشاهده کرد. بازارجهانی طلا که تاکنون به شدت از تصمیمات نرخ بهره آمریکا، در جهت معکوس تاثیر پذیر بود، تا بعد از ظهر دیروز در نهایت واکنش مستقیمی به آن نشان داد. نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی دیروز در شرایطی به کانال 1400 دلار برگشت و در سطح 1492 دلار ایستاد که این فلز گرانبها در هفت روز قبل از آن و به دلیل ریسک های کرونایی بازار، حدود 11 درصد افت ارزش پیدا کرده است. رمز این همسویی کم سابقه نرخ طلا با نرخ بهره آمریکا را می توان از زبان یک تحلیل گر بازار بیان کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، یک تحلیل گر بازار طلا به رویترز گفت: «قیمت‌ها در ابتدا به علت کاهش غیرمنتظره نرخ بهره افزایش یافت، اما در بازار تردید بسیاری وجود دارد... سرمایه گذاران اکنون در حال فروش همه به قیمت ارزان هستند، آن ها فقط نقدینگی می‌خواهند.»
فشار بیشتر به نفت در بحبوحه منگنه کرونا و جنگ قیمتی
از سوی دیگر، قیمت نفت که هم اینک در منگنه ابهامات رکود کرونایی اقتصاد دنیا و نیز جنگ قیمتی روسیه و عربستان گیر افتاده، از تصمیم اخیر بانک مرکزی آمریکا نیز متاثر شد و روند نزولی به خود گرفت. بر این اساس، هر بشکه نفت برنت با حدود 3 دلار کاهش به کمتر از 31 دلار رسید. این روند نیز بر خلاف انتظارات بود. چرا که کاهش نرخ های بهره چشم انداز افزایش تقاضا در اقتصاد و رشد مصرف انرژی را تقویت می کند. با این همه گفته می شود که این افت ناگهان و به میزان زیاد نرخ بهره در کوتاه مدت، به نوعی می تواند موید وضعیت هشدارآمیز اقتصاد آمریکا باشد.