چراغ سبز به ترافیک کرونایی!

گروه اجتماعی- حضور تعدادی از مردم و کسبه پایتخت و برخی شهرهای دیگر در اولین شنبه پس از تعطیلات نوروز  در خیابان‌ها و محل کارشان موجی از نگرانی ها مبنی بر هدررفت زحمات سیستم درمانی کشور را به وجود آورد. روز گذشته در برخی شهرها به ویژه در تهران با ترافیک و هجوم خودروها به خیابان ها صحنه هایی رقم خورد که در اولین نگاه، انگار زحمات جانکاه کادر درمانی و پرستارانی که جان خود را در مراقبت از بیماران کرونا  به خطر انداخته اند به بازی گرفته شده است.
 برخی معتقدند پالس روز جمعه وزارت صمت در نامه ای به رئیس جمهور که خواستار شروع کار واحدهای تولیدی شده بود عامل این هجوم به خیابان ها است.نامه ای که با هشدار شدید اللحن وزیر بهداشت مواجه شد و نشان داد متاسفانه رفتار متناقض برخی مسئولان عملا نتیجه ای جز چراغ سبز نشان دادن به مردم و کسبه برای جدی نگرفتن طرح فاصله گذاری اجتماعی در پی نخواهد داشت.  در عین حال معاون استاندار تهران دیروز درباره علت شلوغی خیابان های پایتخت گفت:  احتمال می‌دهم، شلوغی روز شنبه شهر تهران به واسطه فعالیت بخش خصوصی باشد و ظاهرا بخش خصوصی از دستور و مصوبه دولت به زعم من تبعیت نکرده است و انشاءا... این موضوع را در ستاد مقابله با کرونا  بررسی خواهیم کرد و تصمیم جدی در این خصوص اتخاذ خواهد شد.فتاحی مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران عصر دیروز اعلام کرد: طول ترافیک صبحگاهی پایتخت در نخستین روز کاری بعد از تعطیلات نوروز و در ساعت پیک(اوج) به ۴۳ کیلومتر رسید.
 به نظر می رسد بخشی از مردم به دلایل مختلف روحی یا اقتصادی دیگر توان در خانه ماندن را ندارند و همین باعث شد تا هشدارهای مسئولان نادیده گرفته شود. معاون کل وزیر بهداشت صبح دیروز پس از مشاهده وضعیت خیابان های تهران، نشست رسانه ای مجازی برگزار کرد و درباره این رفتار مردم هشدار داد که شرایط تهران با این اقدام سخت تر خواهد شد. حریرچی گفت: وضعیت کرونا در تهران نگران کننده است و ترافیک امروز (دیروز شنبه)این نگرانی را به وجود آورده که هر یک از این خودروها می توانند ویروس را به محل کار و خانه منتقل کنند.
موج صعودی کرونا بر می گردد


حریرچی تاکید کرد: اگر روال مشاغل به حالت سابق برگردد که مد نظر هیچ کس نه دولت و نه ملت است، شاهد موج بازگشت بیماری خواهیم بود. شرایط بازگشت مشاغل مانند سال گذشته نیست اما همزمان با کنترل اپیدمی کرونا باید به مسائل اقتصادی هم توجه داشته باشیم چون در دو جبهه می جنگیم وعلاوه بر جنگ با کرونا در شرایط تحریم باید مسائل اقتصادی را هم در نظر داشته باشیم.
ستاد ملی کرونا چه گفته بود؟
در عین حال  ستاد ملی کرونا جمعه در اطلاعیه ای فقط آغاز فعالیت واحدهای تولیدی از ۱۶ فروردین را بلامانع اعلام کرده بود. در این اطلاعیه آمده بود: فعالیت واحدهای تولیدی (با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا) از  ۱۶ فروردین بلامانع خواهد بود.در این اطلاعیه تصریح شده بود:  واحدهای توزیعی، خدماتی و تجاری که مشمول ممنوعیت و محدودیت تردد و تجمع هستند و رسته‌های آن‌ها قبلاً در اطلاعیه‌های کمیته اجتماعی ستاد ملی کرونا اعلام شده است تا اطلاع بعدی این کمیته تعطیل خواهند بود.
واکنش ها در فضای مجازی
هجوم برخی از مردم به خیابان ها در فضای مجازی هم با واکنش کاربران مواجه شد. یکی از کاربران در این باره در توئیتر نوشت: «مردم  قرنطینه را معادل تعطیلات دانسته‌اند! پایان تعطیلات شده شکستن قرنطینه! مطمئنا موج دوم  کرونا در راه است، قوی‌تر و کشنده‌تر». همچنین کاربر دیگری نیز نوشت: «چه حس و حال بدی داره این ترافیک تهران، آدمایی که می‌دونن نباید این‌جا باشن اما چاره‌ای ندارن...»
طرح تعطیلی یک ماهه کشور
در همین حال روز گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس در حال تدوین طرحی سه فوریتی هستند که هدف آن تعطیلی یک ماهه کشور است.
در این طرح آمده است: بر اساس این طرح «در کل کشور برپایه استفاده از ظرفیت اصل ۷۹ قانون اساسی کلیه مراکز دولتی، عمومی و خصوصی به مدت یک ماه از زمان تصویب این قانون تعطیل اعلام می‌شود».
همچنین«تامین مایحتاج دهک‌های پایین جامعه و واریز حقوق کامل دو ماهه برای تمامی آن ها به صورت پیش تراکنش» در این طرح پیشنهاد شده است.
پیشنهاد بعدی این طرح نیز افزایش دوبرابری واریزی کمک‌هاست: «واریز کمک معیشتی دو ماه پیش رو برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که استثنائاً در این دو ماه باید این مبلغ دو برابر شرایط عادی باشد.»  گزارش خراسان حاکی است در میان 16امضاکننده این پیشنهاد نام عبدالکریم حسین زاده، حمیده زرآبادی، طیبه سیاوشی، فاطمه سعیدی، سلحشوری، بهرام پارسایی، فرید موسوی، بهروز بنیادی، ناهید تاج الدین و سیده فاطمه ذوالقدر به چشم می خورد.